تخریب زنجیره ای پایه های برق؛ زیرساخت های انرژی چرا در پروان هدف قرار می گیرد

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

 تازه ترین گزارش ها از وضعیت کارمندان زخمی‌ برشنا در پروان گفته می‌شود که 7 کارمند این ریاست به شمول رئیس برشنا در وضعیت خوبی به سر می‌برند.

شرکت برشنا روز سه شنبه(۱۶ثور) در یک خبرنامه گفته بود، دو پایه برق وارداتی در منطقه “گلغندی”،  در شهر چاریکار مرکز ولایت‌ پروان منفجر شده است. کارمندان فنی ولتاژ بلند این شرکت نیز که روز سه شنبه (۱۶ثور) برای ترمیم پایه برق به محل رفته بودند حین ترمیم پایه برق در ولایت پروان هدف انفجار ماین کنار جاده‌ای قرار گرفته و در نتیجه آن مرتضی سروری، معاون تجارتی این شرکت در حوزه ولایت پروان کشته و ۴ کارمند دیگر این شرکت زخمی شدند.

زخمی شدن رئیس ریاست برشنا، پروان

وحیدالله توحیدی، سخنگوی برشنا به خبرنامه گفت: “در جریان این اتفاق سه همکار ما و رییس ریاست برشنا در حوزه پروان زخمی شده، اکنون بستری هستند. همچنان رییس معاون حوزه پروان شهید شده است.”

با این که سخنگوی برشنا می‌گوید چهار عضو این شرکت زخمی شده‌اند اما عبدالغفار رئوفی، فعال مدنی ولایت پروان به خبرنامه گفته که نظر به گفته‌های سخنگوی والی پروان در این انفجار رئیس ریاست برشنا به شمول 7 نفر دیگر زخمی شده و معاون امور تجارتی این شرکت کشته شده است.

عبدالغفار رئوفی، فعال مدنی افزود: “سه شنبه شب ساعت 9 و نیم بود که افراد ناشناس دو پایه برق را در تپه گلغندی در غرب چاریکار منفجر کردند هر چند این انفجار باعث تخریب شدید و قطع لین نگردید اما کارمندان شرکت برشنا در پروان برای ترمیم آن اقدام کردند که یک ماین جاسازی شده دیگری نیز انفجار کرد و در این بین تعدادی زخمی برجای گذاشت. پس از آن نیز ماین دیگری منفجر شده که هیچ تلفاتی نداشته است.”

او نیز وضعیت زخمیان را خوب عنوان کرده گفت که اکنون در خانه‌هایشان تحت تدوای و مراقبت هستند.

تخریب زنجیره‌ای پایه‌های برق

اکنون تهداب هر دو پایه، از سه نقطه تخریب شده، اما پایه های برق منهدم نشده و تیم فنی برای ترمیم به ساحه اعزام شده است.

عصمت الله محمدی، عضو شورای ولایتی پروان نیز به خبرنامه گفت: “هر چند پس از تخریب پایه‌های برق برای ساعاتی در شهر پروان برق نداشتیم اما اکنون ترمیم آن جریان داشته و برق نیز در سطح شهر وجود دارد.”

این در حالی است که در چند روز اخیر به طور زنجیره‌ای و مداوم، پایه های برق توسط افراد ناشناس مورد انفجار قرار می گیرند. شرکت برشنا از‌ مردم و مسوولین حکومتی خواسته که جلوی این انفجارها را بگیرند.

این شرکت هشدار داده که در صورت ادامه انفجار پایه‌های برق، افغانستان با فاجعه تاریکی روبرو می شود.

وحیده شهکار، سخنگوی این ولایت نیز به خبرنامه گفت: “این اولین بار است که در مرکز پروان چنین اتفاقی رخ داده است. پیش از این ما شاهد چنین وضعیتی در ولسوالی سالنگ بودیم که پایه تخریب شد و برای چند روزی با مشکل نبود برق رو به رو بودیم. در حال حاضر، تلاش برای ترمیم این دو پایه جریان دارد.”

با این وجود این چهارمین پایه‌ای است که از شروع سال تا کنون از سوی افراد ناشناس تخریب می‌شود. پس از انفجار دو پایه برق در اطراف کابل، حالا دو پایه در ولایت پروان منفجر شده و آسیب دیده است.

ترمیم پایه‌های تخریب شده به صورت اوسط 70 تا 150  هزار دالر امریکایی نظر به پایه و موقعیت آن هزینه می برد.

عده‌ای از فعالین مدنی این ولایت می‌گویند در صحبت‌هایی که با مقامات محلی پروان داشته‌اند این نظر وجود دارد که این افراد به نحوی می‌خواهند از شرکت برشنا باج گیری کنند. آنان می گویند که احتمال می‌رود مخالفین دولت نیز در این قضایا دست داشته باشند.

با این حال وزارت داخله گفته است که در این ارتباط 6 نفر را بازداشت کرده و تحقیقات هنوز جریان دارد.

پیش از این نیز ریاست عمومی امنیت ملی به تاریخ ۱۸ میزان اعلان کرده بود که یک گروه چهار نفری طالبان که مسوول انفجار پایه برق در سالنگ بود، بازداشت شده‌است.

امنیت ملی در آن زمان گفته بود که این افراد به دلیل نپرداختن یک‌صد هزار دالر امریکایی از سوی شرکت برشنا، به دستور رهبری شان دست به انفجار پایه‌های برق زده‌اند.

با این که ولایت پروان مدت 4 سال است از برق وارداتی ازبکستان استفاده می‌کند اما در برخی ساحات مردم هنوز به برق دسترسی ندارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *