دیبرا لاینز: تمام طرف ها در هر گونه مذاکرات صلح باید از حق آزادی بیان در افغانستان حمایت کنند

توسطروایت زنده

اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , , ,

دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید تمام طرف ها در هر گونه مذاکرات صلح باید از تمامی حقوق اساسی بشر به شمول حق آزادی بیان حمایت کنند و به هیچ کس نباید اجازه داده شود پیشرفت های مهم در آزادی مطبوعات افغانستان را تهدید کند.

دیبرا لاینز امروز یک شنبه(14ثور) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات با نشر یک بیانیه گفته است: “افغانستان می تواند افتخار کند که یکی از کثرت‌گراترین و موفق ترین سکتورهای رسانه ای در جنوب شرق آسیا را دارد، با توجه به جایگاهی که آزادی مطبوعات در افغانستان در کمتر از یک نسل قبل داشته، این موضوع یک دستاورد قابل توجه است.”

خانم لاینز تاکید کرده که سخنان نفرت برانگیز نباید با آزادی بیان به اشتباه گرفته شود و نباید از آنها به شمول تحریک به خشونت و انواع دیگر این فعالیت منفی، برای مقابل هم قرار دادن افغان‌ها، آسیب رساندن به تلاش ها در جهت صلح و آشتی  یا تخریب این روند حساس سیاسی، استفاده شود.

deborah lyons

او خاطرنشان کرده که سخنان نفرت برانگیز، انسجام اجتماعی را تضعیف می کند، ارزش های مشترک را از بین می برد و باعث پس رفت ثبات و کرامت انسانی می شود؛ بنابراین رسانه ها باید در برابر سخنان نفرت برانگیز بایستند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان خاطرنشان کرده که به خبرنگارانی که در مورد گزارش های گمراه کننده، حقایق را بررسی می کنند، ادای احترام می کند، زیرا اطلاعات نادرست زندگی انسان ها را در معرض خطر قرار می دهد.

او در بیانیه خود شعار امسال برای روز جهانی آزادی مطبوعات را “خبرنگاری بدون ترس  یا طرف” خوانده و افزوده است که این فراخوان برای همه به شمول دولت‌ها، جامعه مدنی، نهادهای اکادمیک و جوانان است تا برای موفقیت در خبرنگاری حرفه‌ای، ارائه حقایق قابل اعتماد، نظریات همه شمول و تنوع گفتار فرهنگی را پایه و اساس قرار دهند.

لاینز همچنان تاکید کرده که کارمندان ملل متحد در بخش حقوق بشر، آن دست از جرایم علیه رسانه‌ها را که مرتبط با منازعات مسلحانه است، تعقیب می کند و نهادهای ملل متحد در افغانستان حفاظت از خبرنگاران و مبارزه با معافیت از مجازات را تقویت می کند تا متخلفین به عدالت کشانده شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *