روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان (29)؛ از فساد در بودجه مبارزه با کووید-۱۹ تا کمک 220 میلیون دالری صندوق بین المللی پول

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۹ , , , ,

 مسوولان در وزارت صحت عامه می گویند، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان ثبت شده که با ثبت آنها، شمار مبتلایان به این ویروس به دو هزار و ۱۷۱ تن رسیده است.

وحید مجروح، معین عرضه‌ خدمات صحی وزارت صحت امروز پنج‌شنبه (۱۱ ثور) در یک نشست خبری گفت: “در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در لابراتوارهای وزارت صحت ثبت شده است”.

مجروح افزود، این ۲۳۲ مورد تازه شامل ۴۵ مورد در قندهار، ۳۴ مورد در هرات، ۲۰ مورد در کابل، ۱۲ مورد در غزنی، ۱۰ مورد در هر یک از ولایت‌های پکتیا و لوگر، ۹ مورد در هر یک از ولایت‌های پنجشیر و سمنگان و ۸ مورد در تخار می‌شود.

260 فرد بهبود یافته

او ادامه داد، همچنین قندز با ۷ مورد، هر یک از ولایت‌های ننگرهار و بغلان با ۵ مورد، هر یک از ولایت‌ های وردک و بادغیس با ۴ مورد، لغمان ۳ مورد، پکتیکا ۲ مورد، پروان ۲ مورد و هر یک از ولایت های سرپل و فاریاب با یک مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا، موارد جدید را شامل می‌شوند.

معین وزارت صحت خاطرنشان کرد که در ۲۴ ساعت گذشته با فوت دو نفر در هرات و یک نفر در کابل، شمار جان باختگان کرونا در افغانستان به ۶۴ تن رسید.

مجروح تاکید کرد، در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۴ بیمار بهبود یافته و شمار بهبودیافتگان  به ۲۶۰ تن رسیده‌است.

این در حالی است که مسوولان در وزارت صحت عامه می گویند، کلید صحت هر شهروند دست خودش است و می تواند با ماندن در خانه، از کرونا نجات یابد.

فساد در مصرف بودجه کرونا

در همین حال مجلس سنا فیروزالدین فیروز، وزیر صحت و وحید عمر، مشاور ریاست جمهوری را به دلیل عدم پاسخگویی به دادستانی کل معرفی کرده است.

اعضای این مجلس وزیر صحت را به ناتوانی در کار مبارزه با ویروس کرونا و وحید عمر را به فساد در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا متهم کرده اند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه در واکنش به معرفی‌اش از سوی مجلس سنا به دادستانی کل گفته‌است تجمع زیر یک سقف از سوی قانون گذاران، گناهی نابخشودنی است.

در این بین آقای فیروز، وزیر صحت عامه کشور، با اعضای کمیته بین‌المللی “نظارت بر برنامه بهداشت سطح بالا” گفت‌وگو کرده است.

وزارت صحت عامه امروز (پنج‌شنبه، ۱۱ثور) با نشر یک خبرنامه تصریح کرده است که فیروزالدین فیروز، وزیر این وزارت در این کنفرانس ویدیویی، چالش‌ها و نیازمندی‌های وزارت صحت افغانستان را در امر مبارزه با ویروس کرونا با اعضای این کمیته در میان گذاشته و خواهان همکاری بیشتر نهادهای کمک‌کننده شد.

وزارت مالیه نیز اعلام کرده است که هیأت اجرایی صندوق بین المللی پول روز گذشته (چهارشنبه، ۱۰ ثور) مبلغ ۲۲۰ میلیون دالر درخواست کمک  اضطراری افغانستان را تحت تسهیلات اعتباری سریع تایید کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *