نیکوکاری در زمانه کرونایی (10)؛ «کابل فنز» از آشپزی برای نیازمندان تا توزیع ماسک و دستکش

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , , , ,

 در این روزها، هر زمانی که با افراد در مورد کمک‌شان به نیازمندان مصاحبه کرده‌ام در کنار این که هر کدام هدف‌شان کمک به مستحقین بوده اما همیشه یادآور شده‌اند که هر کسی به اندازه توانایی خود می‌تواند سهمی در کمک و یاری با خانواده‌های نیازمند داشته باشند.

امروز به کانال یوتیوب “کابل فنس” که در پی کمک به نیازمندان است برخوردم. گروهی که در این زمان بحرانی برنامه‌های متفاوتی را برای نیازمندان روی دست گرفته است.

در سلسله گزارش‌های نیکوکاری در زمانه کرونایی این بار می‌خواهیم از کارهای انجام شده این گروه 20 نفره که به صورت رضاکارانه شروع کرده‌اند، بنویسیم.

آشپزی برای نیازمندان

دو روز قبل در صفحه فسبوک پستی از کسی به اسم بصیر بخشی دیدم، در این پست که با عنوان آشپزی برای نیازمندان به نشر رسیده بود، شرح داده شده بود که “در ماه رمضان به کمک هموطنان خارج از کشور سفره نیازمندان را پررنگ می‌سازیم.”

آقای بخشی عضو از گروه کابل فنز است که دو برنامه متفاوت  را برای کمک به نیازمندان در طول ماه رمضان راه انداخته است.

کانال “کابل فنز” برنامه های زیادی را ثبت می‌کند. در یکی از این برنامه‌ها آنان برای نیازمندان غذا پخته به دستشان می‌رسانند. برنامه دیگر “افطار با نیازمندان” است که در پایان برنامه به خانواده نیازمند 20 هزار افغانی، 10 هزار آن به شکل نقد و 10 هزار دیگر با خرید موادغذایی تحویل داده می‌شود. این مواد غذایی شامل آرد، برنج، روغن و حبوبات است.

اکنون 6 روز از شروع این کمک‌ها گذشته است. این گروه رضاکار برای افراد نیازمندی که کنار جاده‌ها و یا در مسیر راه هستند و چیزی برای خوردن ندارند 200 الی 250 خوراک غذا آماده می‌کنند تا در زمان افطار به آنان توزیع کنند.

کانال “کابل فنس” هزینه کمک به نیازمندان را از افغان‌های مقیم خارج کشور جمع آوری می‌کنند و پس از شناسایی نیازمندان این کمک‌ها را به آنان توزیع می‌کنند.

از هموطن برای هموطن

کریم اسیر، یکی از اعضای این کانال به خبرنامه گفت: “ما مانند واسطه‌یی برای کسانی هستیم که می‌خواهند در شرایط دشوار کشور به مردم نیازمند کمک کنند و ما نیز در این کمک‌ها نقش یک پل را بازی می‌کنیم تا پول‌های کمک شده به دست مستحقین برسد.”

این کانال که پیش از ماه رمضان نیز مشغول کمک به نیازمندان بوده است در طول 9 ماه فعالیت خود حدود 11 میلیون افغانی را جمع آوری کرده و به بیشتر از 600 فامیل کمک کرده است.

آن‌ها در بخش‌های مختلف مانند حفر چاه آب در مناطقی که مشکلات آب آشامیدنی دارند، کمک به مکاتب، کمک به خانواده‌ها در فصل زمستان همکاری داشته‌اند.

پس از بحران شیوع ویروس کرونا نیز این گروه رضاکار سعی کرده‌اند برنامه‌های ویژه‌یی برای همکاری و یاری رساندن با خانواده‌ها و افراد نیازمند داشته باشند.

این گروه برنامه آگاهی‌دهی خانه به خانه را در مورد ویروس کرونا و شیوع آن در افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند که ضمن آگاهی دهی در مورد این بیماری به خانواده‌های نیازمند، به آنان ماسک، دست کش، صابون و اوراق معلوماتی نیز توزیع شده است. همچنان این تیم کار ضدعفونی کردن بعضی مناطق به خصوص تراسپورت شهری را نیز انجام داده‌اند.

کمک به 400 خانواده

توزیع 2 هزار ماسک، 2 هزار دستکش و پول نقد به کارگران سطح شهر نیز از دیگر کارهایی بوده که این تیم می‌گویند با همکاری هموطنان خارج از کشور و کمک آنان انجام داده‌اند.

پیش از این نیز 100 فامیل با همکاری بنیاد “اچ‌.بی” و تیم “کابل فنس” برای دوران قرنطین موادغذایی دریافت کرده‌اند.

در برنامه دیگری که این گروه هر چند کوچک اما پرتلاش انجام خواهند داد، کمک به 300 خانواده نیازمند است که در هفته آینده کمک‌ها به آنان توزیع می‌شود.

این تیم پس از سروی برای شناسایی نیازمندان اکنون به صورت مجموعی بیشتر از 400 فامیل نیازمند را در لیست خود دارند که می‌خواهند با کمک‌های جمع آوری شده از خارج کشور در جریان بحران یاری کنند.

هر چند آقای اسیر از چالش‌های توزیع این کمک‌ها و رساندن به دست نیازمندان نیز یادآور شده گفت: “ما تلاش می‌کنیم کمک‌ها هر چه زودتر به دست نیازمندان رسانده شود ولی به دلیل قرنطین و قیودات گشت و گذار در کابل گاهی برای رساندن کمک به خانواده‌ها به مشکل رو به رو هستیم ولی با آن هم تمام سعی خود را می‌کنیم تا کار توزیع کمک ها انجام شود.”

“کابل فنس” 9 ماه قبل کار خود را از برنامه‌های تفریحی آغاز کرد. اولین برنامه آنان با نام “کوچه‌های کابل” بود که سطح شهر را به تصویر می‌کشید ولی در جریان این برنامه این تیم متوجه شدند که خیلی از افراد فقیر در شهر وجود دارند که هیچ توجه‌ی به آنان نمی‌شود به این سبب برنامه مساعدت را راه‌اندازی کردند که در این بحران نیز همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *