۷ نکته که رژیم غذایی سالمی در ماه رمضان داشته باشیم

توسط

اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹ , ,

بعد از یک روز طولانی که روزه بوده‌ایم، سیستم گوارش‌مان به رفتار دوستانه‌ای نیاز دارد. به علاوه خوردن مواد غذایی چرب و شیرین سبب می‌شود که روزهای آینده گرسنه‌تر شوید!

نکات قیدشده در این نوشتار کمک‌تان می‌کنند، رمضان سالم‌تری را سپری کنید.

۱. نمک‌تان را عوض کنید

این یکی خیلی ساده است، به جای نمک همیشگی از نمک صورتی استفاده کنید که مواد معدنی بیشتری دارد. اگر نمک صورتی در دسترس ندارید، نمک دریا هم گزینه خوبی است. نیازی به گفتن نیست که باید از حجم نمک مصرفی‌تان به ویژه در این ماه کاسته شود. به علاوه، غذاهای حاوی نمک فراوان نیز ابدا گزینه مناسبی برای این ماه نیستند.

۲. قند؟ نه!

این یکی چندان ساده نیست: به قند و شیرینی‌جات نه بگویید. روزه سبب می‌شود که سطح قند خون‌تان پایین بیاید اما بسیار مهم است که در مقابل میل به خوردن شیرینی‌ها مقاومت کنید. مصرف قند زیاد سبب بالا رفتن ناگهانی سطح انرژی و در پی آن چرخه‌های افت شدید انرژی می‌شود.

۳. و سایز وعده‌ها!

به طور کلی خوردن وعده کوچکی از غذای مورد علاقه‌تان، لطف بزرگی به سیستم گوارش‌تان طی این ماه است.

۴. نقش مهمِ کربوهیدرات‌های خوب

برای مقابله با تاثیر کاهش مصرف قند، کربوهیدرات‌های خوب را مصرف کنید که کم‌کم قند را به جریان‌ خون‌تان وارد می‌کنند و سطح انرژی‌تان را بدون بالا بردن ناگهانی قند خون، پایدارتر نگه می‌دارند. برخی از کربوهیدرات‌های خوب عبارتند از سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات،‌ مغزیات و غلات کامل.

۵. این خوراکی‌های ترد مقوی!

مغزیات به شدت مغذی هستند؛ می‌توانید آنها را به ماست، سالاد یا سبزیجات بخارپز اضافه کنید. با پاشیدن کمی مغزیات خردشده روی غذاهای‌تان به آنها و حتی بدن‌تان جان دوباره بدهید!

۶. غذاهای سرخ‌کردنی را فراموش کنید

اگر طرفدار غذاهای سرخ‌کردنی هستید، بهتر است این ماه آنها را فراموش کنید. در واقع روزه نوعی سم‌زدایی بدن است، بهترین ایده خوردن غذاهای مغذی برای انرژی‌بخشی به بدن است نه وعده‌هایی که ارزش غذایی ندارند و روند سم‌زدایی را مختل می‌کنند.

۷. رنگ زیبای سبز…

در نهایت وقتی پای افطار به میان می‌آید، چرا از سبزیجات فراوان و مغذی مثل پالک استفاده نکنیم؟ به این ترتیب هم غذای‌تان رنگ زیبایی از سبزیجات می‌گیرد و هم ویتامین، مواد معدنی و فیبر به بدن‌تان می‌رسانید.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *