گزارش جدید یوناما: بیش از 500 غیرنظامی در سه ماه اول 2020 در افغانستان کشته شدند

توسطفریدون حسنی

اردیبهشت ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , ,

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” در یک گزارش تازه می‌گوید  در جریان ربع اول سال 2020 میلای، بیش از 500 غیرنظامی به شمول بیش از 150 کودک در افغانستان کشته شده‌اند.

یوناما امروز دوشنبه (8ثور) با نشر این گزارش تازه از تلفات غیرنظامیان گفته است که در جریان سه ماه اول سال 2020 در مجموع یک هزار  و 293 تلفات غیرنظامی در افغانستان داشته‌ایم که شامل 533 کشته و 760 زخمی می‌شوند.

 در این گزارش تاکید شده که هنوز هم تلفات سنگین جنگ به غیرنظامیان  وارد می‌شود، و ضرورت فوری به تلاش بیشتر تمام گروه های درگیر، جهت حفاظت از غیرنظامیان به ویژه با توجه به افزایش تهدید ویروس کرونا وجود دارد.

یونا خاطرنشان کرده: “این گزارش افزایش نگران‌کننده‌ای را در خشونت‌ها در جریان ماه مارچ، یعنی زمانی که انتظار می رفت دولت افغانستان و طالبان گفتگوهای صلح را آغاز نموده و  راه‌هایی را برای کاهش خشونت‌ها و اولویت بندی تلاش‌ها جهت حفاظت از همه افغان ها از اثرات کووید ۱۹ جستجو نمایند، ثبت نموده است.”

دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان با انتشار این گزارش از تمام گروه های درگیر در جنگ خواسته است، از فرصتی که با فراخوان دبیرکل سازمان ملل متحد برای برقراری آتش بس جهانی، جهت تمرکز بر تلاش‌های جمعی برای مبارزه با ویروس کرونا ارایه شده، استفاده کنند.

لاینز افزوده: “برای حفظ زندگی تعداد بی شماری غیرنظامی در افغانستان و امید دادن به مردم برای آینده ای بهتر، مهم است تا خشونت با ایجاد یک آتش بس و آغاز مذاکرات صلح، متوقف شود.”

یوناما در گزارش خود در مورد تشدید خشونت ها در جریان ماه مارچ و افزایش تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش یوناما، عناصر مخالف دولت عامل 55 درصد تلفات غیرنظامیان در جریان سه ماه نخست سال جاری میلادی عنوان شده که در نتیجه آن، 282 تن کشته و 428 تن دیگر زخمی شده اند. از این میان 39 درصد  تلفات توسط طالبان، 13 درصد توسط داعش و باقی از سوی عناصر نامشخص صورت گرفته است.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان اضافه کرده که تلفات غیرنظامیان از سوی طالبان نسبت به سه ماه نخست سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است.

یوناما در عین حال، عامل 32 درصد تلفات غیرنظامیان را نیروهای طرفدار دولت خوانده و گفته است، این نیروها عامل کشته شدن 198 غیرنظامی و زخمی شدن 214 تن دیگر هستند. در جریان سه ماه اول سال 2020، در مقایسه با عناصر  مخالف دولت، نیروهای طرفدار دولت بیشتر مسوول مرگ و میر کودکان بوده و تلفات نسبت داده شده به نیروهای دولتی، نسبت به گذشته افزایش دو برابری  را نشان می دهد. این تلفات عمدتا از اثر حملات هوایی و تیراندازی‌های غیرمستقیم در جریان درگیری های زمینی صورت گرفته است.

به گزارش یوناما، 21 درصد مجموع تلفات غیرنظامیان در سه ماه نخست سال 2020 به نیروهای ملی امنیتی، 8 درصد به نیروهای نظامی بین المللی و باقی آن به گروه های مسلح طرفدار دولت و عناصر نامشخص طرفدار دولت نسبت داده شده است.

این نهاد بین المللی همچنان گفته است که کودکان و زنان بیشترین تاثیرات خشونت را متحمل شده و از اول جنوری تا 31 مارچ  2020، 417 مورد تلفات کودکان شامل 152 کشته و 265 زخمی و همچنان تلفات زنان؛ 60 کشته و 108 زخمی ثبت شده است.

یوناما اضافه کرده که با وجود افزایش سطح خشونت ها و تلفات غیرنظامیان در ماه مارچ، مجموع شمار تلفات غیرنظامیان در ربع اول سال 2020 در مقایسه با ربع اول سال 2019، نشان دهنده 29 درصد کاهش و کمترین آمار در ربع اول سال از 2012 به این سو است.

اخبار نظامی امنیتی افغانستان را اینجا مطالعه کنید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *