نیکوکاری در زمانه کرونایی (۷)؛ آمنه مخلص زاده، کمک به ۴۰۰ خانواده در جریان بحران کوید-۱۹

توسطفرشته فرهنگ و عبدالله علیزاده

اردیبهشت ۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , ,

در سلسه گزارش‌‌های نیکوکاری این روزها از شهروندان افغانستان، این بار آمنه مخلص‌زاده سهم خود را در ولایت فاریاب به عنوان یک شهروند به جا آورده است.

آمنه مخلص‌زاده فعال مدنی و وکیل مدافع در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب است که تلاش کرده در این زمان بحرانی کمکی هرچند کوچک به شهروندان این ولایت انجام دهد.

خانم مخلص‌زاده در گفتگو با خبرنامه گفت: “ویروس کرونا یک تهدید جهانی است، متاسفانه افغانستان نیز کشوری با تجهزات ناچیز و تهدید بلند در مقابل این ویروس است. این مسئولیت هر یک شهروند کشور است که در این شرایط کنار دولت و اقدامات و برنامه‌های آنان، خود نیز در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا تلاش کنیم و از توانایی‌های خود استفاده نماییم.”

کمک به 400 خانواده نیازمند فاریابی

خانم مخلص‌زاده از درآمد خود به 400 خانواده نیازمند فاریاب کمک کرده است. این کمک به اساس سروی انجام شده و لیست آن به همکاری تعدادی از خبرنگاران و یک خیر که پیش از این نیز به نیازمندان کمک می‌کرده، تهیه شده و بیشتر ساحاتی را شامل می‌شود که از مرکز و ولسوالی‌ها دور افتاده است.

این برنامه از اوایل شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شده است. خانم مخلص‌زاده عضو یک گروه زنان افغان است که آنان نیز در راستای مبارزه با مشکلات اجتماعی کار ‌می‌کنند.

خانم مخلص‌زاده در ابتدا با یک طرح برای نیازمندان شروع به کار کرد که این طرح از سوی دیگر زنان همکار او مورد قبول قرار گرفت. براین اساس هر کسی به اندازه امکانات در دست داشته برای کمک و یاری به شهروندان پیش قدم شدند. به عنوان مثال عده‌یی که امکانات خیاطی داشتند با خرید پارچه ماسک دوخته و در بین مردم توزیع کردند.

خانم مخلص‌زاده از درآمد خود به 400 خانواده نیازمند فاریاب کمک کرده است. این کمک به اساس سروی انجام شده و لیست آن به همکاری تعدادی از خبرنگاران و یک خیر که پیش از این نیز به نیازمندان کمک می‌کرده، تهیه شده و بیشتر ساحاتی را شامل می‌شود که از مرکز و ولسوالی‌ها دور افتاده است
خانم مخلص‌زاده از درآمد خود به 400 خانواده نیازمند فاریاب کمک کرده است. این کمک به اساس سروی انجام شده و لیست آن به همکاری تعدادی از خبرنگاران و یک خیر که پیش از این نیز به نیازمندان کمک می‌کرده، تهیه شده و بیشتر ساحاتی را شامل می‌شود که از مرکز و ولسوالی‌ها دور افتاده است

اما برنامه کمک به 400 خانواده حدود یک ماه طرح ریزی شد اما توزیع آن مدت 2 روز را در بر گرفته است، زیرا آدرس تمام این خانواده‌ها مشخص بوده و این کمک‌ها به اساس سروی خیلی زود توزیع شده است.

این کمک‌ها شامل بروشر معلوماتی از ویروس کرونا، صابون و ماسک بوده که از خانم مخلص‌زاده بیش 10 هزار افغانی هزینه برده است.

هر شهروند یک تغییر مثبت برای سلامت

آمنه مخلص‌زاده متولد فاریاب، از همان ابتدا در برنامه‌های مدنی و اجتماعی سهیم بوده است. او همیشه سعی کرده است به اندازه توانایی خود به مردم کمک کند که از درآمد خود در جریان این بحران به چند خانواده موادغذایی نیز کمک کرده است.

او لیسانس در رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه بلخ است و تجربه کار در رسانه‌ ها را نیز دارد. اکنون مشغول کار در دفتر زنان برای زنان افغانستان به عنوان مشاور حقوقی است. همچنین عضو هیئت رهبری شبکه جامعه مدنی فاریاب.

او به این باور است که در این شرایط هر شهروند که توانایی دارند باید در قسمت فراهم کردن امکانات صحی و بهداشتی برای نیازمندان کوشا باشد و تلاش خود را نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *