کرونا ویروس: بعد از ۵ ماه، دانشمندان از کووید-۱۹ چه می دانند؟

توسط

اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹ , ,

زمان زیادی است که کرونا ویروس‌ها برای انسان مشکل‌آفرینی می‌کنند. گونه‌های مختلفی از این ویروس عامل سرماخوردگی بوده‌اند و اخیرا هم که گونه جدید آن همه چیز را در جهان با تغییر روبرو کرده‌است. ۵ ماه پیش این ارگانیسم برای دانشمندان ناشناخته بود اما حالا، مطالعات گسترده‌ای روی آن در حال انجام است.

حال سوال اینجاست: در پنج ماه گذشته چه دانشی درباره این ویروس جدید کسب کرده‌ایم و این دانش چطور این بیماری عالمگیر را پایان خواهد داد.

ویروس کرونا از کجا آمد و چطور انسان را مبتلا کرد؟

به گفته‌ی محققان، به احتمال بسیار بالا کرونا از خفاش‌ها که سیستم ایمنی بسیار فعالی را نسبت به ویروس‌ها به دست‌آورده‌اند، آمده‌است. این نوع سیستم ایمنی سبب می‌شود که ویروس‌ها سریع‌تر تکثیر شده، سیستم دفاعی خفاش‌ّها را مهار کنند. درنتیجه، آنها به میزبان ویروسی تبدیل می‌شوند که به شدت مسری است.

ویروس‌شناس، ادوارد هولمز از دانشگاه سیدنی می‌گوید: «احتمالا کرونا از خفاش به حیوان دیگری سرایت کرده و آن حیوان ویروس را به انسان داده‌است.»

کرونا ویروس چطور گسترش می‌یابد؟

کرونا توسط انسان‌ها از طریق ذرات دستگاه تنفسی وارد بدن میزبان جدید می‌شود و روی سلول‌های لایه پوششی گلو و حنجره می‌نشیند. اما دلیل موفقیت این ویروس چیست؟

 ویروس‌شناس، جاناتان بال از دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: «کووید-۱۹ بیماری خفیفی است. بنابراین بسیار از افراد متوجه نمی‌شوند که به آن مبتلا شده‌اند و به سادگی دیگران را نیز مبتلا می‌کنند.»

آیا بعد از ابتلا به کووید-۱۹، برای همیشه نسبت به آن ناگیرا می‌شویم؟

تحقیقات نشان‌داده که بیماران مبتلا به کووید-۱۹، سطح بالایی از آنتی‌بادی‌ها را در بدن‌شان تولید می‌کنند.

ویروس‌شناس مایک اسکینر از امپریال کالج لندن می‌گوید: «مشخصا واکنش‌های سیستم ایمنی در برابر کووید-۱۹ قوی‌تر می‌شود و آنتی‌بادی‌ها از بدن در برابر عفونت‌های آینده محافظت خواهندکرد امابعید داست که این ایمنی در تمام طول زندگی دوام داشته‌باشد.»

چه زمانی واکسین به دست‌مان می‌رسد؟

انگلستان، آمریکا، چین و بسیاری کشورهای دیگر در حال کار روی واکسین کووید-۱۹ هستند. اما تولید واکسن به آزمایش و تحقیقات وسیع نیاز دارد و به طور کلی پروسه‌ای زمان‌بر است.

بنابراین، برخی از دانشمندان برای تعیین اثربخشی واکسین و تسریع روند تولید آن، تصمیم گرفته‌اند که جوانان داوطلب سالم را عامدانه در معرض ویروس قرار بدهند. و نتیجه، تولید واکسین در زمان کوتاه‌تر از شرایط معمول خواهدبود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *