جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان(18)؛ از مرگ و میر ۳.۲ درصدی تا کمبود وسائل آزمایشگاهی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

 وزیر صحت عامه می گوید که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور ثبت شده است.

فیروزالدین فیرور امروز شنبه(۳۰حمل) در مراسم افتتاح مرکز نگهداری بیماران ویروس کرونا در قصر دارالامان گفت، در ۲۴ ساعت ۳۰۸ نمونه مشکوک ویروس کرونا در لابراتوارهای این وزارت آزمایش شده که از این میان ۲۷ نمونه آن مثبت تشخیص شده است.

فیروز افزود، از میان ۲۷ مورد مثبت، ۱۲ مورد در کابل، ۷ مورد در پکتیا،  ۴ مورد در لوگر، ۲ مورد در هرات، ۳ مورد در دایکندی و یک مورد در بامیان به ثبت رسیده است.

200 بستر در قصر دارالامان

وزیر صحت عامه می گوید که درصد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در افغانستان ۳٫۲ درصد است.

فیروزالدین فیروز که امروز شنبه (30 حمل) در مراسم افتتاحیه نخستین مرکز نگهداری بیماران مبتلا به کرونا در قصر دارالامان صحبت می‌کرد گفت: “این مرکز نه شفاخان است و نه هم opd، بلکه تنها برای افرادی است که نتیجه آنان مثبت است و اعراض و علایم دارند تا این گونه افراد در خانه های شان نباشند و به این مرکز آورده شوند”.

این مرکز نگهداری بیماران کووید-19 200 بستر دارد.

او افزود شهرداری کابل تلاش هایش برای ایجاد ده هزار بستر برای تجرید بیماران کرونا در کابل آغاز کرده است.

وزیر صحت ادامه داد که در این روزها تعلل و عفلت وجود دارد و یک تعداد از داکتران به دلیل ترس، در صف مبارزه با کرونا قرار نمی گیرند.

وزیر صحت تاکید کرد که از مردم توقع دارد ویروس کرونا را جدی بگیرند.

او با اشاره به برپایی نماز جمعه روز گذشته هرات به امامت مولوی مجیب الرحمان انصاری گفت: “مردم هنوز بی اعتنا اند و کرونا را جدی نمی گیرند، هنوز محافلی وجود دارد، هرات را دیدیم، فکر کردیم در حالت نورمال است، از شهروندان می خواهم دقت کنند.”

100 هزار بستر در افغانستان

آقای فیروز همچنان افزود، طبق برنامه قرار است تا مراکز تجرید بیماران ویروس کرونا به ظرفیت ۱۰۰ هزار بستر در سراسر کشور ساخته شود و برای بیماران متوسط و خفیف اختصاص داده شود.

در ادامه همکاری‌ها نیز ارگ ریاست جمهوری می گوید که شهزاده کریم آقا خان در نامه‌ای به رییس جمهور غنی از ادامه همکاری‌های شبکه انکشافی آقاخان به افغانستان اطمینان داده است.

کریم آقا خان در این نامه خاطرنشان کرده که نهادهای شبکه انکشافی آقا خان تلاش‌های وسیع خود را در سطح ملی بر مبارزه با شیوع ویروس کرونا متمرکز ساخته‌ و نیز اخیرا هیئت این شبکه انکشافی با وزیر صحت عامه افغانستان دیدار داشته، تا از تلاش‌های جمعی این شبکه به خاطر همکاری با ادارات مربوط دولتی، اطمینان دهد.

وی در نامه اش تاکید کرده که نماینده ‎دایمی اش در زمینه فعالیت‌های نهاد آقا خان در افغانستان و در سطح گسترده‌تر در مبارزه با وضعیت اضطراری شیوع ویروس کرونا را با محمد اشرف غنی شریک می کند.

کمبود تجهیزات در بلخ

در تازه‌هایی از ویروس کرونا، رئیس صحت عامه بلخ نیز از کمبود کیت‌های آزمایش این ویروس در آزمایشگاه‌ این ولایت خبر داده است.

خلیل الله حکمتی گفته است که کیت‌های آزمایش کرونا در این ولایت تمام شده و روند آزمایش افراد مشکوک به کرونا در مزارشریف متوقف شده است.

این در حالی است که مزارشریف پس از هرات و کابل سومین ولایتی است که با بیشترین آمار بیماران کرونا رو به رو است. اما این ولایت بیشترین مرگ ناشی از کرونا را دارد. امروز نیز یک مرد 65 ساله در اثر این بیماری در بلخ جان باخته است.

تا کنون 6 نفر در اثر بیماری ویروس کرونا در بلخ جان باخته‌اند.

اکنون با ثبت موارد جدید در 24 ساعت گذشته، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۹۳۳ تن رسیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان