پایتخت متراکم افغانستان؛ کابل، ۱۴۷ مورد بیمار کرونا و چگونگی تدابیر مبارزه با ویروس کوید-۱۹؟

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ , , ,

وزارت داخله کشور با نشر یک خبرنامه گفته بود به دلیل گسترش روز افزون ویروس کرونا، پولیس به هدف تأمین سلامتی جان شهروندان، مکلف است طرزالعمل محدودیت‌ها را به گونه جدی تطبیق نماید.

وزارت داخله افزوده که گشت و گذار مردم در بیرون از منزل به خصوص جاده های عمومی، سر از (پنج‌شنبه،۲۱حمل) به گونه جدی ممنوع قرار داده شده و پولیس در این زمینه با کسانی که بدون فوریت کاری، در جاده ها گشت و گذار می‌نمایند، برخورد قانونی می‌کند.

این در حالی است که از 607 واقعه مثبت ویروس کرونا در افغانستان، 147 مورد آن در شهر کابل ثبت شده است.

تشدید محدودیت‌ها در کابل

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله به خبرنامه گفت: “پولیس وظیفه دارد تا به جز موارد استثنایی از گشت و گذار مردم جلوگیری کند و طبق فیصله کمیته اضطرار پیگیر آن باشد. اما در این خصوص مردم نیز باید با پولیس در این بحران همکار باشد و با صبوری این شرایط را پشت سر بگذارند.”

او با ذکر این که در 24 ساعت گذشته بلندترین آمار ثبت شده از این ویروس در کابل بوده گفت که امکان این وجود دارد تا قیودات پایتخت به گونه صد در صدی اجرا‌ئی شود، و حتی حالات استثنا مانند گشت و گذار خبرنگاران، کارمندان دولتی، افراد مریض نیز محدود شود. زیرا جلوگیری از گشت و گذارها یکی از موارد مثبتی است که توانسته از سرعت گسترش این ویروس بکاهد.

این در حالی است که تا کنون از شروع این محدودیت‌ها نزدیک به 16روز می‌گذرد.

اکنون تمام دروازه‌های کابل بسته بوده و هیچ عبور و مروری از دیگر ولایات به مرکز و از کابل به مناطق دیگر صورت نمی‌گیرد.

در حال حاضر کارمندان موظف در مراکز آتش نشانی، برای ضد عفونی کردن جاده‌ها و اماکن عمومی فعالیت می‌کنند که ضد عفونی کردن حوزه‌های پولیس به عنوان کسانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند نیز شامل آن است.

همچنان شفاخانه امنیت ملی در حال آماده‌سازی 100 بستر برای احتمال مبتلا شدن پولیس به این بیماری می‌باشد.

1 هزار و 253 واقعه مشکوک در کابل

با این حال تاکنون از میان 706 واقعه مثبت در افغانستان، 147 مورد آن در کابل ثبت شده است. تا به حال 1 هزار و 253 مورد مشکوک از این ولایت تثبیت شده که 947 مورد آن منفی و 147 مورد دیگر آن مثبت بوده است. اما در میان مبتلایان این بیماری 7 نفر آنان بهبود یافته و 5 نفر جان باخته اند.

در تازه ترین مورد از جان باختگان این ویروس، مسوولان در وزارت صحت عامه از ‏جان باختن دومین داکتر در پایتخت در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا خبر داده است.

تاکنون از میان 706 واقعه مثبت در افغانستان، 147 مورد آن در کابل ثبت شده است. تا به حال 1 هزار و 253 مورد مشکوک از این ولایت تثبیت شده که 947 مورد آن منفی و 147 مورد دیگر آن مثبت بوده است. اما در میان مبتلایان این بیماری 7 نفر آنان بهبود یافته و 5 نفر جان باخته اند.
تاکنون از میان 706 واقعه مثبت در افغانستان، 147 مورد آن در کابل ثبت شده است. تا به حال 1 هزار و 253 مورد مشکوک از این ولایت تثبیت شده که 947 مورد آن منفی و 147 مورد دیگر آن مثبت بوده است. اما در میان مبتلایان این بیماری 7 نفر آنان بهبود یافته و 5 نفر جان باخته اند.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت امروز یک شنبه(24حمل) گفته است، “یوسف آریوبی” که متخصص شفاخانه صحت طفل بود، در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا جان باخته است.

پیش از این حنیف‌الله حنیف، داکتر متخصص در شفاخانه امیری شهر کابل به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته بود.

با توجه به افزایش این آمار وزارت صحت عامه کشور در تلاش است تا اماکن بیشتری را برای وضعیت اضطرار آمده نماید.

وحیدالله مایار به خبرنامه گفت: “در اقدامات تازه، ما 22 مرکز سمپل گیری را در نقاط مختلف کابل ایجاد کرده‌ایم تا پس از سمپل گیری افراد مشکوک این نمونه‌ها به لابراتوارهای مرکزی انتقال یابد. به این صورت از ازدحام شفاخانه افغان-جاپان نیز کاسته می‌شود و همچنان نتیجه آزمایش افراد نیز در زمان زودتری مشخص می‌شود.”

این وزارت همچنان با در نظر گرفتن احتمال افزایش افراد مبتلا به این ویروس در کابل از اختصاص لیلیه پل‌تخنیک، لیلیه اناث و ذکور دانشگاه کابل برای نگهداری افراد که صرفا علائم خفیف و متوسط خبر داد.

تصاویر افراد بیهوش در جاده‌ها

با این که وزارت داخله و وزارت صحت سعی دارند از روش آگاهی دهی و جلوگیری از گشت و گذارها به مردم از این بیماری و خطر آن خبر دهند، اما برخی از شهروندان چندان توجه‌یی به آن ندارند.

طی چند روز گذشته، تصاویری در صفحات اجتماعی دست به دست می‌شد که افتادن مردم روی جاده‌ها را نشان می‌داد.

کاربران صفحات اجتماعی دلیل افتادن آنان را ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا عنوان کرده‌ بودند.

وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت اما این موضوع را رد کرده و به خبرنامه گفت: “افتادن آنان و بیهوشی آن‌ها ربطی به این ویروس ندارد و آزمایش کرونا هیچ کدام آن‌ها نتیجه مثبتی نداشته است. بلکه عده‌یی آنان به اثر بیماری‌های عصبی و یا تنفیسی دیگر دچار مشکل شده‌اند.”

او بر رعایت قیودات وضع شده تاکید کرده گفت که در این چالش و بحران مردم باید همکار دولت و نهادهای مسئول برای کنترول شیوع این ویروس باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *