کرونا ویروس و بازگشت پناهندگان افغان؛ آیا میزان مهاجران کرونایی در مرزها شناسایی شده اند؟

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۲۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ , ,

سفارت افغانستان در پاکستان شب جمعه، 22 حمل اعلام داشته که دو مهاجر افغانستانی در پشاور و مردان پاکستان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در این کشور جان داده‌اند.

در این خبرنامه آمده که همچنان دو مهاجر دیگر در پاکستان به ویروس کرونا مبتلا شده و برای تداوی به شفاخانه انتقال داده شده‌اند.

این در حالی است که پس از گشایش محدود مرزهای تورخم و اسپین بولدک برای بازگشت شهروندان افغان گیرمانده در پاکستان، ده‌ها هزار تن وارد کشور شده‌اند.

عبور 7 هزار بازگشت کننده بدون تست کرونا

در سه روز هفته گذشته به صورت مجموعی 28 هزار و 360 نفر از گذرهای مشترک با پاکستان وارد کشور شده‌ اند.

آمار این افراد روز دوشنبه پس از باز شدن مرز 1 هزار و 152 نفر، سه شنبه 9 هزار و 856 نفر و در روز چهارشنبه 17 هزار و 298 نفر بوده است.

پیش از این پاکستان اعلام داشته که به خاطر بازگشت شهروندان افغان گیرمانده در این کشور مرزهایش را سه بار در هفته باز کند که این روند از دهم ماه اپریل(22 حمل) در گذرگاه های مرزی تورخم و چمن آغاز شده بود.

قاری نجیب الله قیومی، رئیس مهاجرین و عودت کنندگان ننگرهار به خبرنامه گفت: “این آمار 28 هزار نفری در حالی ثبت شده است که در دوره قبلی گشایش مرز ترخم به صورت تخمینی حدود 7 هزار نفر بدون تست و اسکرین وارد کشور شده است اما در این سه روز همه بازگشت کنندگان تست بیماری کرونا را سپری کرده‌اند.”

عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان اما در مورد آمار بازگشت کنندگان به خبرنامه گفت: “افرادی که در این مدت از پاکستان بازگشته‌اند همه پاسپورت داشته و به صورت قانونی وارد کشور شده‌اند و آمار آنان به  15 هزار و 800 نفر می‌رسد که یک قسمت اندک آن پاسپورت نداشته و بیشتر آنان پاسپورت داشته‌اند.”

عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان
عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان

مسئولان بخش مرزی ننگرهار می‌گویند که هیچ یکی از افراد بازگشته مشکوک و یا مبتلا به کرونا نبوده‌اند و در ادامه ورود شهروندان به کشور در صورتی که بی نظمی رخ ندهد امکان این وجود ندارد که کسی بدون اسکرین و یا تست کرونا وارد کشور شود.

مرزهای غربی

در همین حال آقای انصاری، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که “از اول ماه حوت تا حال ارقام بالایی از مهاجرین وارد کشور شده‌اند اما با تلاش وزارت مهاجرین با همکاری سفارت افغانستان در ایران و ملاقاتی که با معاون سفیر ایران داشتیم و صحبتی که صورت گرفت حکومت ایران متعهد شد که تمام هموطنان ما را به شکل مجانی و رایگان مداوا کنند. به همین دلیل میزان بازگشت‌کنندگان از این کشور تقلیل یافته و آمار آن نسبت به قبل کمتر شده است.”

پیش از این از زمان شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، روزانه آمار بازگشت مهاجرین افغان از این کشور به صورت داوطلب و یا اجباری از مرزهای هرات و نیمروز حدود 10 تا 12 هزار نفر می‌رسید اما اکنون این ارقام نزدیک به 3 هزار در روز را نشان می‌دهد.

آقای انصاری افزود: “ما حدود بالاتر از 200 هزار برگشت کننده در این مقطع زمانی داریم، در حال حاضر نیز ما بیشتر شاهد بازگشت مهاجرین از مرز اسلام قلعه هرات هستیم و می‌توانیم بگویم که به نسبت نصف این آمار از مرز نیمروز وارد افغانستان می‌شود.”

احمد جاوید نادم، رییس مهاجرین و عودت کنندگان هرات نیز به خبرنامه گفت: ” از اول حوت تا 21 حمل سال جاری 131 هزار و 491 نفر به صورت داوطلب از مرز اسلام قلعه وارد کشور شده است.”

با این که آقای نادم از کمبود امکانات در مرزها یادآوری می کند اما می‌گوید که تمام افراد در مرز اسکرینینگ شده و وارد کشور می‌شوند.

تیم های صحی در این ولایت در بخش مرزی با کمبود امکانات رو به رو است، افراد وارد شده به کشور تنها تب‌شان چک شده و از آنان سوالاتی پرسیده می‌شود و بعد آنان وارد کشور می‌شوند.

محمدرفیق شیرزی سخنگوی ریاست صحت عامه ولایت هرات به خبرنامه گفت: “به اساس پلانی که ریاست صحت عامه ولایت هرات داشته برنامه اسکرینینگ، معلومات دهی صحی و تست ابتدایی در نقطه صفری مرز اسلام قلعه جریان دارد، اما آمار دقیقی از این که چه تعداد از این مهاجرین مبتلا به کرونا بوده اند یا خیر معلوم نیست در میان مبتلایان به ویروس کرونا تعدادی از آنان از مهاجرین برگشته از ایران نیز وجود دارد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *