همدلی در شرایط بحرانی؛ از معاف کرایه خانه تا تولید ماسک و ساخت دستگاه تنفس مصنوعی

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : فروردین ۲۰, ۱۳۹۹ , ,

 پس از شیوع ویروس کرونا در افغانستان، هر کسی سعی در کمک با مردم دارد. عده‌یی با رساندن مواد غذایی به افراد ناتوان، عده‌یی نیز با تولید و توزیع ماسک به شهروندان، و همین‌طور تعدادی از تاجران و صاحبان خانه‌ها کرایه‌نشنینان را از پرداخت اجاره تا آخر قرنطینه معاف کرده‌اند.

یک باشنده غرب کابل در صفحه فسبوک خود نوشته است که “ما از پرداخت کرایه تا پایان قرنطینه معاف شدیم.” و همچنان تعدادی در شهر کابل و دیگر ولایات دست به دوختن ماسک زده‌اند.

دوخت ماسک توسط بخش حرفه سوادآموزی دایکندی

مقام ولایت دایکندی، طی روزهای گذشته از طریق اعلانات تدارکاتی، دوخت ماسک را به رقابت آزاد گذاشته است، که در این رقابت آمریت سوادآموزی دایکندی، بخش مدیریت حرفه‌ای آن توانسته کار دوختن این ماسک‌ها را به عهده بگیرد.

آمریت سوادآموزی ریاست معارف دایکندی می‌گوید: “ما مدیریتی به نام مدیریت سلفی یا حرفه داریم که در بخش‌های هنر و حرفه کار می‌کند. خیاطی، بافندگی، گلدوزی و مهره‌دوزی شامل آن است و تحت مدیریت آمریت قرار دارد.”

آمریت سوادآموزی اعلام کرده که اگر خانم‌های تجارت‌پیشه یا خیاط مایل به دوختن ماسک برای شهروندان دایکندی باشند، در این رقابت شرکت کرده و می‌توانند مسئولیت دوختن ماسک را به عهده بگیرند.

در این رقابت آزاد 10 تجارت‌پیشه زن و خیاط‌های زنانه شرکت کرده‌ بودند که پروژه آن به خانم زمرد حسینی، آمر سوادآموزی دایکندی سپرده شده است.

با توجه به شرایط کنونی روزانه 2 معلم و مدیر بخش حرفه در حال کار می‌باشند که روزی 50 تا 60 ماسک تولید می‌شود.

آمریت سواد آموزی به خبرنامه گفت: “به دلیل رخصتی معلمین و وضعیت بحرانی، ما نمی‌توانیم معلمان زیادی را گردِ هم بیاوریم، به همین سبب روزانه فقط 2 معلم و مدیر حرفه کار می‌کند.

این آمریت با تولید ماسک و فروش ماسک، لوازم مورد نیاز را خریداری کرده و بعد به فروش می‌رساند که هزینه آن تا کنون 45 هزار افغانی بوده است.

اما این مورد برای افراد ناتوان که مشکل مالی دارند، استثنا است. دولت با هزینه خود ماسک‌ها را تهیه کرده و بعد برای آنان توزیع می‌کند.

این ماسک‌ها به مقام ولایت فروخته می‌شود.

دوختن ماسک توسط زنان نیازمند به کار

موسسه‌ “آینده سبز افغانستان” با توجه به شرایط بحرانی دست به ابتکار جالبی زده‌است. این موسسه زنانی را که نیاز به پول و شغل دارد، انتخاب کرده و به آنان مواد و تجهیزات تهیه ماسک می‌دهد تا با دوختن ماسک، هم مشغول کار باشند و هم درآمدی برای خود ایجاد کنند.

ماسک‌های دوخته شده توسط این زنان به صورت رایگان در اختیار کارمندان دولت در بخش تنضیف، پولیس‌ و کارمندان ترافیک قرار خواهند گرفت.

اکنون با این موسسه 80 زن کار می‌کند که 50 نفر آنان با ماشین‌های دوختِ موسسه و 30 نفر دیگر آنان با ماشین دوخت خود شان مشغول به کار هستند. معاش این زنان نیز به میزان دوخت آنان در یک ماه متفاوت است. کسانی‌که بتوانند ماسک بیشتری تهیه کنند، 10 هزار افغانی و آنان که ماسک کمتری تولید کنند، 7500 افغانی درآمد خواهند داشت.

این کار در خانه‌ها انجام می‌شود و تیم مسئول در این موسسه ماسک‌ها را از زنان جمع‌آوری می‌کنند. این طرح که در کابل عملی می‌شود، قرار است با ادامه این شرایط در دیگر ولایات نیز راه‌اندازی شود.

محمد انیل قاسمی، یکی از مسئولان این موسسه به خبرنامه گفت: “زنان به اندازه وقت خود در روز می‌توانند 200 تا 300 ماسک تهیه کنند و بعضی از آنان فقط 100 ماسک می‌دوزند. چون پروسه ما تازه آغاز شده و ماسک‌ها هنوز جمع‌آوری نشده است. ما با کمبود کارمند روبه‌رو هستیم. به خاطر مشکلات و قرنطینه تصمیم داریم آخر هفته تمام ماسک‌ها را جمع آوری کنیم.”

توزیع غذا برای نیازمندان

موسسه “آینده سبز افغانستان” که سال قبل ایجاد شده است مدت 2 هفته می‌شود که روزانه به بیش از 600 نفر، افراد بیکار، دستفروشان و نیازمندان غذا آماده توضیح می‌کند که در دو ناحیه 15 و 11 کابل این روند ادامه دارد. تیم‌های این دو ناحیه هر کدام از 12 نفر رضاکار تشکیل شده که با حفظ موارد بهداشتی در این بخش کار می‌کنند.

آن‌ها معتقد هستند که هر یک از شهروندان باید با توجه به توانایی خود در این بحران برای حل مشکلات شهروندان همکاری داشته باشند تا این چالش حل گردد.

در ادامه این نیکوکاری‌ها، روز گذشته رسانه‌ها از ساخت دستگاه تنفس مصنوعی توسط دختران رباتیک هرات خبر دادند. این دختران نیز سعی دارند تا با همکاری تیم صحی با ویروس کرونا مبارزه کنند.

دختران رباتیک هرات ادعا می‌کنند که دستگاه تنفس مصنوعی را ساخته اند که در این شرایط بحرانی می‌تواند برای بیماران مفید واقع شود.

اما کار آنان با واکنش وزارت صحت رو به رو شده است. وزارت صحت معتقد است که دختران ربات ساز هیچ دانش مهندسی پزشکی ندارند و نباید این دستگاه‌ها به کار انداخته شود، زیرا امکان ایجاد خطر را برای بیماران دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *