جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

۵روز گفتگوی سیاسی؛ آیا ارگ خیال فروپاشی تیم ثبات و همگرایی را در سر دارد؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

 بعداز این‌که آقایان حامد کرزی، عبدالرب رسول سیاف، محمدکریم خلیلی و محمدیونس قانونی در یک اعلامیه‌ی مشترک از دو طرف منازعه سیاسی(آقایان غنی و عبدالله) خواستند تا فرصت بیش‌تر بدهند؛ عبدالله عبدالله در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت که «از اعلامیه‌ی اخیر رهبران و بزرگان کشور که برای بیرون رفت از بحران سیاسی تلاش می‌کنند، استقبال نموده و با تمدید مهلت مدت مذاکره، برای حل بحران سیاسی کنونی با ایشان آماده همکاری هستیم.» به دنبال آن، وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور غنی در امور استراتژیک و ارتباطات عامه، در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: «بنابر درخواست رهبران و بزرگان سیاسی کشور، رییس جمهور افغانستان هدایت داد تا مقرری های اعضای کابینه برای ۵ روز متوقف شود تا فرصت بیشتر برای گفتگو های سیاسی مساعد شود.»

https://twitter.com/Waheed_Omer/status/1246778154888331264?s=20

فرصت گفتگو یا فرصت فروپاشی؟

صبح امروز یک شنبه (18 حمل) شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور غنی در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت: «در فرصت پنج روزه حکومت امید است که جنرال صاحب دوستم، استاد خلیلی و استاد محقق از آدرس‌های انفرادی وارد گفتگو شوند.» این نوشته‌ی آقای مرتضوی در واقع سر نخ دادن به این رهبران سیاسی نامبرده است تا از این فرصتی پیش‌آمده استفاده کنند و به‌طور انفرادی با رییس‌جمهور غنی کنار بیاییند و سهم خود شان را از کیک قدرت در این هنگامه‌ی تقسیمات وزارت‌خانه‌ها و ریاست‌های مستقل بگیرند.

شکست استراتژی تأخیر

علی عادلی، تحلیلگر در شبکه‌ی تحلیلگران افغانستان، باور دارد که تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله از «استراتژی به تاخیر انداختن» کار می‌گیرد. دقیقاً معلوم نیست عبدالله چی می‌خواهد، اما یک چیز روشن است که عبدالله آن‌چیزی را می‌خواهد که غنی آن را نمی‌خواهد. در واقع رفتار و موضع‌گیری سیاسی عبدالله در این بحران سیاسی پیش‌آمده همواره واکنشی بوده‌است. بنابراین، به نظر می رسد اکنون برخی از چهره‌های سیاسی تیم عبدالله در حال کناره‌گیری است؛ چنانجه این‌روزها محمدکریم خلیلی به عنوان میانجی فعالیت می‌کند.

اما در سوی دیگر برخی منابع می گویند که از آغاز جدال ها میان تیم ثبات و همگرایی و ارگ ریاست جمهوری پس از اجرای تحلیف دوگانه حلقه رییس جمهور غنی از مجاری مختلف تلاش کرده تا یاران عبدالله را از او جدا نمایند اما تا کنون این استراتزی موفق نبوده است.

با این‌همه، به نظر می‌رسد که این پنج روز فرصتی است برای حکومت تا از برخی از چهره‌های سیاسی را از تیم ثبات و همگرایی جدا کند. چرا در این اواخر تحولایت زیادی از جمله هشدار آمریکا مبنی بر این‌که یک میلیارد دالر کمکی که قطع شده مربوط به بودجه نظامیان افغان می‌شود، رخ داده تا باعث شود که آقای غنی انعطاف‌پذیری بیشتر از خود نشان بدهد.

در صورتی که در این پنج روز نیز حکومت موفق به جداسازی یاران عبدالله نشود در آن صورت با توجه به فشارهای آمریکا آقای غنی شاید به شراکت قدرت با عبدالله تن دردهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان