روزنگاری ویروس کرونا در افغانستان (8)؛ مبتلایان افغان از ۳۰۰ تن گذشت!

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : فروردین ۱۷, ۱۳۹۹ , ,

وزارت صحت عامه از ثبت 28 مورد تازه ابتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته در افغانستان خبر داده است.

‏وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه گفته است که در 24 ساعت گذشته28 مورد تاز ابتلا به ویروس کرونا در لابراتوار های کابل ثبت شده است.

مایار افزوده که موارد تازه شامل 10 مورد در کابل، 8 مورد در قندهار، سه مورد در پکتیا، دو مورد در بلخ، دو مورد در سمنگان، و یک، یک مورد در ولایت‌های کاپیسا، تخار و زابل ثیت شده است.

سخنگوی این وزارت شام گذشته (۱۶حمل) نیز گفته بود که ۱۰ رویداد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در هرات، شامل ۷ مرد و ۳ زن می‌شود.

پیش از این نیز صبح روز گذشته این ‏وزارت از ثبت ۱۸ مورد تازه ابتلا به ویروس کرونا در کشور خبر داده بود.

۳۳۷ نفر مبتلا به کرونا

وحیدالله مایار گفته بود که در 24 ساعت گذشته، 85 نمونه مشکوک ویروس کرونا در لابراتوارهای ولایت کابل تست شده که از این میان 18 مورد آن مثبت بوده است.

از این میان 11 مورد تازه در کابل، دو مورد در سمنگان و 5 مورد دیگر در ولایت‌های فاریاب، قندز، بلخ، غزنی و لوگر بوده است.

اما اکنون با ثبت این ۱۰ واقعه جدید و مثبت، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور به ۳۰۹ تن می‌رسد.

در پی ثبت این آمار همچنان نخستین مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نیز در کابل ثبت شده است. سخنگوی وزارت صحت عامه گفته است که فرد فوت شده 63 سال سن داشته و جدای از ویروس کرونا از بیماری‌های متمم دیگر رنج می‌برده است.

ولی دفتر والی بادغیس امروز شنبه (16حمل) با نشر خبرنامه گفته است که یگانه فرد مبتلا به ویروس کرونا در بادغیس بعداز 22 روز قرنطینه بهبود یافته است.

با این وجود اما تا کنون در کنار ۳۳۷ فرد آلوده به کرونا، 7 نفر جان باخته و 12 نفر بهبود یافته است.

تلاش برای مهار کرونا

مسئولان با شیوع سریع ویروس کرونا در کشور از در خطر بودن سلامتی مردم ابراز نگرانی کرده‌اند.

اکنون پس از یک مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا در دایکندی، و بازگشت روزانه 150 تا 200 مهاجر در شرایطی که این ولایت از امکانات کافی برخوردار نیست، مقامات این ولایت و وزارت صحت عامه تصمیم به وضع قیودات گشت و گذار در این ولایت شوند.

دفتر والی دایکندی روز گذشته شنبه(16حمل) با نشر یک خبرنامه گفته است، بر اساس مصوبه جلسه 15 حمل کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این ولایت و به منظور تدابیر احتیاطی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، محدودیت روزگردی در شهر نیلی، مرکز و ولسوالی‌های دایکندی از فردا یک‌شنبه(17 حمل) آغاز می‌شود.

همچنان با آمار جدید مبتلایان کرونا در کابل، محدودیت گشت و گذار همچنان بر قوت خود پابرجا است.

در این بین دفتر مطبوعاتی ولایت غزنی نیز با نشر یک خبرنامه گفته است: “حدود 30 دکان و مراکز فروش مواد غیرارتزاقى که برخلاف وضع محدودیت‌ها مبنی بر جلوگیرى اﺯ شیوع ویروس کرونا؛ به فعالیت ادامه می‌دادند، اﺯ سوى کمیته موظف نظارت اﺯ تطبیق فیصله اداره محلى، در راستاى جلوگیرى اﺯ تجمعات، رفت و آمدهاى غیرضرورى و مسدود شدن تمامى مراکز فروش غیر مواداولیه، جریمه نقدى و مهر و لاک شدند”.

همچنان مسوولان محلی کابل می‌گویند که براساس فرمان ریاست جمهوری و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، 140 زندانی از زندان مرکزی پل‌چرخی آزاد شدند.

ایجاد مراکز درمانی برای بیماران

با این که مردم و مسئولان حکومتی از روش‌های وقایوی برای جلوگیری از شیوع این ویروس تلاش می‌کنند به همان میزان سعی می‌کنند به دلیل احتمال افزایش آمار مبتلایان مراکز درمانی و نگهداری از این بیماران داشته باشند.

وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که به اساس هدایت ریاست جمهوری و فیصله‌ کابینه‌ دولت؛ مرکز 700 بستر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای امید(واقع کمپ فینکس) طی تفاهم‌نامه‌ای به منظور گردآوری و نگهداری معتادان بی‌سرپناه و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، برای شش‌ماه در اختیار وزارت صحت عامه گذاشته شده است.

در پی این کار، نثاراحمد فیضی غوریانی، در یک ابتکار جدید هوتل خود را در اختیار وزارت صحت عامه قرار داد تا از ان برای مراقبت از بیماران استفاده کند. اکنون این هوتل به نام “شفاخانه 300 بستر به نام کووید-19 غوریانی” یاد می‌شود، و برای کم کردن تراکم مریضان شفاخانه شیدایی هرات، از آن استفاده خواهد شد.

کمک‌ بهداشتی سازمان‌ها و کشورهای جهان

در تازه‌ترین کمک های بهداشتی و پولی به افغانستان، دفتر والی بلخ گفته است که محموله کمک های غذایی ‌و بهداشتی ازبکستان روز (جمعه، 15حمل) با حضور “خواجه محمد یادگار شادمانوف” سفیر این کشور و مقام های ارشد حکومت افغانستان در شهرک بندری حیرتان تحویل داده شده است.

همچنان بانک جهانی اعلام کرده است که کمک بیش از 100 میلیون دالری را برای مقابله با ویروس کرونا و تقویت بخش صحی افغانستان تصویب کرده است.

اما در ادامه همه این تلاش‌ها در پی جنجالها بر سر بازگشت مسافرین افغان گیر مانده در پاکستان، سفارت افغانستان در پاکستان می گوید که پاکستان توافق کرده مرز تورخم و اسپین بولدک را برای سه روز باز کند.

سفارت افغانستان در پاکستان روز شنبه(16حمل) با نشر یک خبرنامه گفته است که پاکستان توافق کرده‌ تا گذرگاه مرزی تورخم و اسپین بولدک را برای سه روز(از 18 الی 21 حمل) برای بازگشت شهروندان افغانستان گیرمانده در این کشور باز کند.

با این حال آمار مبتلایان جهان به ویروس کوید-19 از مرز یک میلیون گذشته است.

در میان کشورهای درگیر این ویروس بیشترین مبتلایان را به ترتیب، ایالات متحده امریکا، اسپانیا، ایتالیا، جرمنی و چین دارد. اما با جان باختن بیش از 13 هزار نفر ایتالیا در صدر جدول قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *