بیماری کرونا؛ چرا از ریه های خود مراقبت کنیم؟

توسط

فروردین ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ,

بیماری کووید-۱۹ اواخر سال ۲۰۱۹ به صورت چند مورد مبتلا که علائم سینه بغل را تجربه می‌کردند شروع شد. بعد از گذشت مدت کمی مشخص شد که نوعی کرونا ویروس جدید مسبب بروز این بیماری است.

علائم کووید-۱۹ بعد از ۱۴ روز که در مواجهه با ویروس قرار گرفتید، بروز می‌کنند. دکتر مارتین اس. هِرش، داکتر ارشد بخش عفونی در بیمارستان ماساچوست، در مقاله‌ای از یو‌اس‌اِی تودِی می‌گوید: «تصور ما این است که ویروس را از طریق بینی دریافت می‌کنیم اما کرونا ویروس قادر است از طریق چشم‌ها و دهان نیز وارد بدن‌مان شود.» او ادامه می‌دهد: «ریه‌ها هدف اصلیِ این بیماری هستند.»

کرونا به مرور تکثیر می‌شود و ریه‌ها را بیش از پیش تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه فرد مبتلا مشکلات تنفسی شدیدتری را تجربه می‌کند.

با دانستن اینکه ریه‌ها بیشترین آسیب را در اثر حمله کرونا ویروس می‌بینند، شاید در حال حاضر یکی از منطقی‌ترین اقدامات، مراقبت از این ارگان و حتی تقویت آن باشد.

آلودگی هوای بیرون و فضای داخل

ریسک ابتلا به کووید-۱۹ در کسانی که در مناطق دارای هوا آلوده زندگی‌ می‌کنند،‌ بالاتر است. به دو دلیل: اول اینکه، آلودگی هوا می‌تواند باعث توسعه یا تشدید بیماری‌های تنفسی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریوی شود. و این بیماری‌ها سبب می‌شود که مستعد ابتلا به انواع عفونت‌های ریه باشید. دوم، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا باعث می‌شود که در درجه اول احتمال ابتلا به ویروس بالا برود.

دکتر مریدیت مک‌کورمک، سخنگوی انجمن ریه آمریکا در مقاله‌ای منتشرشده در نیویورک تایمز می‌گوید: “افزایش آلودگی باعث افزایش حساسیت به عفونت می‌شود. ما در معرض آلودگی هوا احتمالاً در مواجهه با ویروس کرونا (Corona) نتیجه‌ی بدتری خواهیم گرفت.”

دکتر مریدیت مک‌کورمک، سخنگوی انجمن ریه آمریکا در مقاله‌ای منتشرشده در نیویورک تایمز می‌گوید: "افزایش آلودگی باعث افزایش حساسیت به عفونت می‌شود. ما در معرض آلودگی هوا احتمالاً در مواجهه با ویروس کرونا (Corona) نتیجه‌ی بدتری خواهیم گرفت."
دکتر مریدیت مک‌کورمک، سخنگوی انجمن ریه آمریکا در مقاله‌ای منتشرشده در نیویورک تایمز می‌گوید: “افزایش آلودگی باعث افزایش حساسیت به عفونت می‌شود. ما در معرض آلودگی هوا احتمالاً در مواجهه با ویروس کرونا (Corona) نتیجه‌ی بدتری خواهیم گرفت.”

خوشبختانه‌ ماندن در خانه تا حدی مشکل را رفع کرده‌است،‌ اما هنوز هم مناطقی وجود دارند که با مشکل آلودگی روبرو هستند. به علاوه، آلودگی فضای داخلی را نباید کم‌اهمیت بدانیم. با وجود اینکه شاید انتظارش را نداشته باشید، اما هوای داخل خانه گاهی ممکن است بدتر از هوای بیرون باشد. به ویژه حالا که بیشتر در خانه هستیم، این موضوع اهمیت زیادی یافته‌است.

دکتر مک‌کورمک که در حال حاضر بیماران کووید-۱۹ را درمان می‌کند، بر اهمیت پرهیز از قرار گرفتن در معرض دود سیگرت و همچنین ترک سیگرت تاکید می‌کند. او می‌گوید: «اگر در خانه، کسی را دارید که سیگرت استعمال می‌کند، هوای داخل خانه‌تان ریسک بروز کووید-۱۹ را بالا می‌برد.»

حتی سرخ کردن و طبخ غذاها بدون تهویه‌ی هوای داخل، می‌تواند آلودگی فضای داخلی را افزایش دهد. بنابراین استفاده از ابزار تهویه‌ی هوا در خانه اهمیت زیادی دارد.

* نکته: در صورتی که خانه‌تان در مناطق دچار آلودگی هوا واقع شده، باز کردن پنجره‌ها ابدا ایده‌ی خوبی نیست. در چنین شرایطی بهترین ایده این است که برای خرید یک دستگاه تهویه‌ی هوا هزینه کنید.

شیوه‌های تقویت ریه

ریه‌های ضعیف، مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی هستند. بنابراین تقویت آنها در دوران کنونی که با شیوع ویروس کرونا روبرو هستیم، بهترین ایده است.

۱. ورزش کنید

انجام تمرینات ورزشی به طور منظم، مهم‌ترین و بهترین کاری است که می‌توانید برای تقویت‌ ریه‌ها انجام بدهید. ورزش، همان‌طوری که فیزیک بدن‌تان را متناسب نگه می‌دارد، سبب می‌شود که ریه‌ها نیز روی فرم بمانند! البته در روزهای قرنطینه، ورزش در خانه تنها گزینه‌ای است که داریم.

۲. مراقبت از ریه، نفس عمیق بکشید

غالب آدم‌ها به صورت کاملا سطحی تنفس می‌کنند و فقط قسمت کوچکی از ریه‌های‌شان در روند تنفس درگیر می‌شود. نفس عمیق سبب می‌شود که ریه‌ها پاکسازی شوند و تبادل اکسیژن به طور کامل صورت بگیرد. تنفس سطحی از قفسه‌ی سینه است و تنفس عمیق از ناحیه‌ی شکم. دقت کنید که در حین تمرین تنفس عمیق، شکم‌تان بالا و پایین برود.

۳. ریه‌ها را با استفاده از بخار پاکسازی کنید

برای این کار خیلی ساده، ظرفی را پر از آب داغ کنید، سرتان را با حوله بپوشانید و بخار حاصل از آب را تنفس کنید. به این ترتیب هم مجاری تنفسی‌تان باز می‌شود و هم مخاط داخل ریه‌ها (در صورت وجود) تخلیه می‌شود.

۴. نفس‌های‌تان را بشمارید

این کار را با شمردن طول تنفس طبیعی‌تان شروع کنید. اگر هر بار که هوا را استنشاق می‌کنید تا پنج می‌شمارید، بازدم‌تان هم باید پنج شماره طول بکشد. در مرحله‌ی بعد به تدریج یک شماره به طول دم و بازدم‌تان اضافه کنید. این کار را تا جایی ادامه بدهید که برای‌تان راحت است. به این ترتیب حجم ریه‌ها افزایش می‌یابد.

۵. هیدراته بمانید

مصرف آب کافی، برای ریه‌ها هم به اندازه‌ی باقی قسمت‌های بدن اهمیت دارد. هیدراته نگه داشتن بدن سبب می‌شود که پوشش داخلی ریه‌ها نازک بماند. نازک بودن این پوشش به عملکرد بهتر ریه‌ها کمک می‌کند.

۶. مراقبت از ریه، بخندید!

خندیدن روشی فوق‌العاده برای تمرین دادن عضلات شکمی و افزایش حجم ریه است.

خندیدن روشی فوق‌العاده برای تمرین دادن عضلات شکمی و افزایش حجم ریه است.
خندیدن روشی فوق‌العاده برای تمرین دادن عضلات شکمی و افزایش حجم ریه است.

مواد غذایی مفید برای ریه‌ها

علاوه بر نکات قید شده در بالا، با خوردن برخی مواد غذایی می‌توان سلامت ریه‌ها را بهبود داد. برخی از مواد غذایی مفید برای ریه‌ها عبارتند از:

* ماهی‌های چرب

* سیب و بادمجان رومی

* کلم بروکلی

* سبزیجات برگ سبز

* چای سبز

* مواد غذایی حاوی ویتامین C

* زنجبیل

در کنار گنجاندن این خوراکی‌ها در برنامه‌ی غذایی‌تان، بهتر است از مصرف غذاهای سرخ‌شده و مواد غذایی حاوی چربی ترانس مثل مسکه پرهیز کنید. به علاوه مقدار مصرف نمک را در پایین‌ترین سطح خود نگه دارید تا از بروز اِدِم (تورم) و بالا رفتن فشار خون جلوگیری کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *