جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

فشار اقتصادی مضاعف اسلام آباد؛ چه زمانی اجازه خروج ۸ هزار کانتینر تاجران افغان از پاکستان داده می شود؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

 پاکستان مرزش‌هایش با افغانستان را برای دو هفته مسدود کرده‌است. این اقدام در پی افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور صورت گرفته است.

مقامات پاکستان روز شنبه اعلام کردند که این کشور در هفته‌های گذشته، به دلیل شیوع ویروس کرونا، مرزهایش با افغانستان، ایران و هندوستان را بسته است. اما مسئولین اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که تلاش‌ها برای بازگشایی مرزها ادامه دارد.

پرداخت خاک پولی غیرقانونی

با این‌که قبل از این نیز حکومت افغانستان و اتاق‌های تجارت و صنایع در مورد گشایش گذرگاه‌های اسپین بولک و ترخم ابراز آمادگی کرده و از صحبت با پاکستان یادآور شده بودند، اما از روز شنبه تا کنون مرز میان پاکستان و افغانستان بسته است.

روز گذشته (10 حمل) نیز اتاق‌های تجارت اعلامیه‌یی صادر کرده که طی آن از وزارت صنعت و تجارت و وزارت مالیه خواسته تا مشکلات میان پاکستان و افغانستان را حل نمایند.

هر چند مسئولین اتاق‌های تجارت کشور تاثیر مسدود بودن مرزها را بر کشور ناچیز می‌دانند، اما در این میان تاجران افغان روزانه 100 ها هزار دالر برای خاک پولی به حکومت پاکستان پرداخت می‌کنند.

امین بابک، رئیس روابط عامه اتاق‌های تجارت کشور به خبرنامه گفت: “هر چند بسته بودن این گذرگاه‌ها تاثیرات منفی بر کشور ندارد، اما دولت پاکستان به دلیل توقف کانتینرها در مرز این کشور به صورت غیرقانونی و خلاف اصول بین‌المللی از این تاجران خاک پولی می‌گیرد.”

نگرانی از کمبود مواد اولیه

در کنار این‌که تاجران از ناحیه پرداختن خاک پولی به کشور پاکستان مضرر می‌شوند، مردم نگران کمبود مواد اولیه در کشور و بلند رفتن قیمت‌ها در سطح شهر می‌باشند.

جان آقا نوید، مسوول روابط عامه و نشرات اتاق تجارت و صنایع به خبرنامه گفت: “ما هیچ نگرانی از واردات مواد اولیه در کشور نداریم زیرا مرزهای شمالی ما از سوی کشورهای تاجیکستان، ازبکستان باز بوده و تجارت به صورت نورمال جریان دارد. به همین دلیل در وارد کردن مواد اولیه هیچ مشکلی نداریم. اما بیشترین نگرانی ما از سوی تاجران افغانی است که موترهای باربری شان در مرز پاکستان متوقف شده است زیرا هر روزی که از توقف آن بگذرد تاجران افغان مجبور هستند جریمه‌های متفاوتی را بپردازند.”

مسئولین اتاق‌های تجارت همچنان یادآور می‌شوند که بیشترین مواد غذایی از مرزهای شمال چون آقینه، حیرتان، تورغندی و مرز غربی اسلام قلعه وارد کشور می‌شود.

توقف نزدیک به 8 هزار کانتینر کالای تجارتی

با این که خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق‌های تجارت و صنایع کشور میزان موترهای متوقف شده در مرز پاکستان را 14 هزار کانتینر عنوان می‌کند. اما آقای بابک در ادامه صحبت‌هایش گفت که نزدیک به 8 هزار کانتینر کالاهای تجارتی از تاجران افغان در مرز ترخم، سپین بولدک و کراچی متوقف شده است.

با این حال مسئولین اتاق‌های تجارت و صنایع از رهبری حکومت خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به این موضوع هستند.

آن‌ها همچنان از حکومت خواسته‌اند تا تعرفه‌های گمرکی و مالیه که بر شرکت‌های واردکننده گندم وجود دارد، برداشته شده و معارف شوند تا با این اقدام تاجران به واردکردن گندم تشویق شوند و بحرانی که در پیش رو است، تحت کنترول باقی بماند. آن‌ها معتقد هستند به این صورت تاجران واردات بیشتری در قسمت مواد غذایی خواهند داشت.

با همه این‌ها، اکنون قیمت موادغذایی در بازار کابل بالا است و بعضی از مواد غذایی نیز در فروشگاه‌ها یافت نمی‌شود.

آقای نوید در این مورد گفته است که اکنون از مرزهای شمالی موادغذایی وارد کشور شده که در حال انتقال به شهرها است، اما وضعیت کنونی بلند رفتن قیمت‌ها به خاطر نگرانی و تقاضای بلند شهروند است، هر چند عرضه هنوز به همان میزان گذشته باقی مانده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان