جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

تکسی گلابی؛ خدمات نقل و انتقال ویژه زنان در پایتخت افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

 با توجه به شرایط زندگی در افغانستان و رفتار شهروندان کشور، زنان در استفاده از تکسی‌های شهری همیشه مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند، عده‌یی از دختران جوان همچنان از این حرف می‍‌ زنند که نمی‌توانند از تکسی های شهری برای رفت و آمد خود استفاده کنند و اعتمادی به آن نیست زیرا نه آدرس مشخصی دارند و نه مشخصات موتر‌ها و رانندگان آن ثبت است به این جهت نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

در این روزا که موضوع ویروس کرونا جدی شده است و بسیاری از ما سعی می‌کنیم در خانه بمانیم، صفحات اجتماعی بهترین سرگرمی شده است تا در آن وقت بگذرانیم.

در همین بالا و پایین رفتن‌ها در توییتر به عکس پوستری برمی‌خورم که دختری به موتر تکیه زده و لبخند می‌زند. وقتی نوشته آن را می‌خوانم به نام تکسی گلابی است.

“خدمات تکسی گلابی ویژه بانوان” این چند کلمه کافی است که لبخند بزنم و فکر کنم که شاید بعد از این دختران و خانم‌ها راحت بتوانند گشت و گذار کنند.

تکسی گلابی 

تکسی گلابی اولین شرکت خدمات تکسی ویژه زنان است که در آن 6 زن با شش موتر شروع به کار کرده است.

برای ایجاد این خدمات از سال 2014 به این سو تلاش شده و زمینه عملی کردن این پروژه در سال 2019 فراهم شده است.

رئیس اجرائی این شرکت خدماتی خانم افغانی است به نام کامله صدیقی که اکنون خودش در لندن مشغول تحصیل دوره ماستری است و این شرکت توسط سیما سلطانی در کابل مدیریت می‌شود.

خانم سلطانی در صحبت با خبرنامه گفت: “ما برای انجام این کار نیاز به زنان راننده داشتیم و در دوره اول 6 نفر را تحت آموزش قرار گرفت. در مدت 6 ماه این زنان آموزش رانندگی، برنامه‌های انجینیری و ترمیم موتر و همچنان آموزش زبان پشتو، دری و انگلیسی را داشتند و اکنون کار می‌کنند.”

این شرکت اکنون به غیر از 6 زن 50 خانم دیگر را نیز آموزش داده است که با شرکت‌های مختلف در حال کار در بخش‌های متفاوتی می‌باشند.

اما تکسی گلابی حالا 6 موتر از نوع شورولیت 2009 و 2006 و کرولای 2006 دارد.

شرکت کاویان کب

خدمات تکسی گلابی یکی از زیر شاخه‌های شرکت کاویان کب است. شرکت کاویان کب اولین شرکتی زنانه است که خدمات ترانسپورتی را برای همه ارائه می‌دهد.

این بخش نیز به شکل یک پروژه شروع به کار کرده که قسمتی از هزینه آن توسط  USID تمویل شده است. و مقداری نیز توسط خود شرکت کاویان کبس پرداخت می‌شود.

سیما سلطانی، مدیر تکسی گلابی در ادامه گفت: “این پول برای آموزش زنان مصرف شده که ما استخدام کرده‌ایم و در بخش برنامه آموزش رانندگی زنان، کورس آموزشی انجینیری هزینه شده است.”

کامله صدیقی که خود در کابل به دنیا آمده و بیشتر عمرش را در کابل گذرانده است در رشته تجارت تحصیل کرده است. او چندین پروژه تجارتی را انجام داده که کاویان و خدمات تکسی شامل آن است.

‌کمپنی‌های کاویان متشکل از چهار کمپنی می‌باشد. اولین این کمپنی تحت نام “انکشاف خدمات تجارتی” در بخش‌های آموزش‌های تجارتی فعالیت دارد.کمپنی دوم به نام “باور کنسلتینگ گروپ” یا دفتر مشوره‌دهی باور می‌باشد. کمپنی سوم به نام “نویان نوید لمتید” است که در بخش صادرات میوة خشک کار می‌کند و کمپنی چهارم که در این اواخر جدیداً آغاز به کار کرده است، در بخش تکسی‌های شهری کار می‌کند که به اسم ارائه‌دهی خدمات کاویان ثبت شده است.

این شرکت از سال 2004 شروع به فعالیت کرده و پروژه‌های زیادی را در بخش پیش رفت زنان و مردان کار کرده است.

خانم صدیقی همچنان مدتی معین اتاق تجارت کشور بوده که دوباره از ان کناره گیری کرده است.

تکسی گلابی نام مورد علاقه زنان

خانم صدیقی با طرح ایجاد تکسی گلابی توانسته در خصوص زنان تغییر دیگری را نیز اجاد نماید. این شرکت اکنون به تمام ساحات کابل دسترسی دارند و سعی می‌کنند در آینده نزدیک برای هر ولایت 20-20 خانم را آموزش دهند تا تکسی گلابی به همه ولایت‌ها نمایندگی داشته باشد و در بخش تراسپورت زنان کار نماید.

نام تکسی گلابی پس از نظرسنجی عمومی انتخاب شده است و این نام بیشتر مورد پسند زنان قرار داشته است به این سبب این شرکت به نام گلابی نام گذاری شده که لباس فرم کارمندان و رانندگان آن نیز متشکل از شال گلابی و مانتو سیاه است.

خدمات تکسی گلابی به گفته خانم سطلانی مورد قبول و استقبال خیلی از افراد به خصوص زنان و خانواده‌ها قرار گرفته است.

آن‌ها با استفاده از اپلیکشن به صورت آنلاین با مردم در تماس هستند که این اپلیکشن نیز دراوایل کار در بخش خدمات شهری عمومی خدمات کاویان و با همکاری دانشگاه آمریکایی ساخته شده و اکنون در دسترس زنان و شهروندان کابل قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان