جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

چطور خانه و وسایل‌مان را عاری از کرونا نگه داریم؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

 کرونا ویروس بسیاری از کشورهای جهان را دچار دردسر کرده و سبب شده که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، در خانه حبس شوند. البته گاه ممکن است برای امر واجبی مجبور به خروج از خانه شوید، بنابراین حفظ بهداشت سطوح و وسایل خانه در حال حاضر اهمیت زیادی دارد. با ما در این نوشتار همراه باشید تا با اقدامات لازم برای حفظ بهداشت محیط خانه، آشنا شوید.

اولین نکته‌ای که باید بدانیم این است که تمیز کردن و ضدعفونی کردن کاملا با هم فرق دارند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که باید هر دو را به دقت رعایت کنیم حتی اگر علائم بیماری کووید-۱۹ را نداریم یا کسی در خانه‌مان بیمار نیست.

– تمیز کردن به معنای از بین بردن آلاینده‌های روی سطوح است.

– ضدعفونی  به معنای کشتن پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) است.

– اگر چیزی یا کسی وارد خانه‌تان یا از آن خارج شد، هر دو را انجام دهید.

ریسک انتقال ویروس کرونا از فرد به فرد بسیار بالاتر از انتقال از طریق سطوح است، اما CDC توصیه می‌کند روزانه حداقل یک بار سطوح خانه را تمیز و ضدعفونی  کنیم. به هر روی ممکن است کسی یا کالایی از بیرون وارد خانه شده باشد.

سطوحی را که زیاد لمس می‌شوند،‌ هدف قرار دهید

محققان دریافته‌اند كه كرونا ویروس جدید در سطوحی مانند مقوا به مدت 24 ساعت زنده می‌ماند اما روی پلاستیک و استیل دو تا سه روز هم زنده می‌ماند. بنابراین تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوحی که زیاد لمس می‌شوند، یکی از مهم‌ترین اقدامات در روزهای شیوع است.

سطوحی که زیاد لمس می‌شوند و باید هر روز تمیز و ضدعفونی شوند، عبارتند از درها، روی میز، صندلی‌ها، کانتر آشپزخانه، سطوح داخل حمام و دستشویی، شیرآلات، کلید برق، ریموت کنترولِ تلویزیون،

خانه‌ها با هم متفاوت هستند، بنابراین خودتان دقت کنید که کدام سطوح و ابزارها در خانه‌تان بیش از چیز دیگری  لمس می‌شوند.

ابتدا تمیز و بعد ضدعفونی کنید:

– ابتدا سطوح را تمیز کرده و هرگونه آلودگی، گرد و غبار یا کثیفی را از بین ببرید. می‌توانید این کار را با آب و صابون (یا اسپری تمیزکننده) و یک تکه پارچه انجام دهید.

– سپس یک ضدعفونی‌کننده‌ی مناسب برای سطوح را استعمال کنید.

همین! اضافه کردن این موارد به کارهای روزمره‌تان می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت برای شما و سایر افراد خانواده کمک کند. اگر در حال حاضر مواد ضدعفونی‌کننده ندارید، فقط با صابون یا هر ماده‌ی تمیز‌کننده‌ای که دارید این کار را انجام دهید.

اگر ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ای دارید که برای کشتن آنفولانزا ، RSB، ویروس SARS یا سایر انواع کرونا ویروس مناسب است، برای ویروس جدید نیز موثر خواهد بود.

ضدعفونی‌‌کننده‌ها:

– انواع دستمال ضدعفونی‌کننده ( از جمله کلوراکس یا لیسول)

– اسپری ضدعفونی‌کننده

ایزوپروپیل الکل

هیدروژن پراکسید

اگر ضدعفونی‌کننده در فروشگاه‌ها پیدا نکردید…

در صورتی که مواد ضدعفونی‌کننده پیدا نکردید، باز هم گزینه‌هایی در دسترس دارید. اول از همه، می‌توانید از صابون، آب و سابیدن بیشتر استفاده کنید. این کار می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی ایجاد کند.

طرز تهیه اسپری ضدعفونی‌کننده‌ی خانگی با استفاده از مایع سفید‌کننده (وایتکس):

۴ قاشق چایخوری سفیدکننده‌ی خانگی و حدود یک لیتر آب را درون یک بطری اسپری بریزید و با شدت تکان دهید.

ترکیب به دست آمده را روی سطوح اسپری کنید، بگذارید 10 دقیقه بماند، در نهایت آن را با یک تکه پارچه مرطوب پاک کنید.

یادتان باشد که هرگز نباید محلول سفیدکننده را با هیچ ماده‌ی شیمیایی دیگری مخلوط کنید. به علاوه این ماده ممکن است باعث آسیب دیدن و تغییر رنگ سطوح حساس شود. بنابراین اگر ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی دیگری پیدا نکردید، از سفیدکننده به عنوان آخرین راه‌حل استفاده کنید. همین‌طور، موقع استفاده از آن دستکش بپوشید و پنجره‌ها را باز بگذارید.

آیا شستن لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی کفایت می‌کند؟

بله، در غالب مواقع! با ماده‌ی شستشوی همیشگی لباس‌ها را بشویید و در دمای کمی بالاتر آنها را خشک کنید.

حتماً سطحی را که با لباس‌های کثیف تماس داشته، ضدعفونی کنید به خصوص اگر بیمار در خانه دارید.

سبد لباس‌ها را نیز مانند هر سطح دیگری تمیز و ضدعفونی کنید و بعد از دست زدن به لباس‌های کثیفِ شخصی که بیمار است دستان‌تان را کاملاً بشویید.

تمیز کردن کت، کیف و کوله پشتی‌تان را فراموش نکنید. قسمت‌های داخلی و خارجی آنها را ضدعفونی‌ کنید.

آیا باید مواد غذایی و تنقلات را ضدعفونی کنیم؟

نه! و البته دلیل هم دارد. مطابق با گزارش FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا)، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مواد غذایی یا بسته‌های مواد غذایی می‌توانند کرونا ویروس جدید را منتقل کنند، بنابراین در حال حاضر نیازی نیست که مواد غذایی بسته‌بندی شده یا مواد غذایی را بیشتر از حد معمول ضدعفونی کنید. مثل همیشه موارد استاندارد را رعایت کنید.

آیا باید بسته‌های پستی را ضدعفونی کنیم؟

بله، کمی. طبق گفته‌ی USPS (خدمات پستی ایالات متحده)، نامه‌ها و بسته‌های پستی برای انتقال کرونا (Corona) نسبتاً کم خطر هستند. اما به گفته‌ی محققان کرونا می‌تواند حدود 24 ساعت روی مقوا زندگی کند، بنابراین پاک کردن بسته‌ها با یک دستمال ضدعفونی‌کننده ایده‌ی بدی نیست.

نحوه‌ی ضدعفونی کردن تلفن یا تبلت

گوشی آیفون یا اندروید‌تان را با محلول ضدعفونی  یا الکل (حداقل 70 درصد) ضدعفونی کنید. به دقت صفحه نمایش، دکمه‌ها و هرجایی که گرد و غبار و آلودگی را به دام می‌اندازد، تمیز کنید. همچنین اگر گوشی یا تبلت‌تان کاور دارد، قسمت بیرونی و درونی آن را به دقت ضدعفونی کنید.

نحوه‌ی ضدعفونی کردن کامپیوتر

صفحه نمایش لپ‌تاپ همیشه از شیشه ساخته نمی‌شود، بنابراین از تمیز کردن آن با استفاده از دستمال ضدعفونی‌کننده خودداری کنید. صفحه نمایش باید با محلول ایزوپروپیل الکل (70 درصد) و یک حوله‌ی نرم تمیز شود. کیبورد، صفحه نمایش، قسمت بیرونی و جایی که مچ دست شما روی لپ تاپ قرار می‌گیرد را به دقت پاک کنید.

بیشتر کامپیوترهای رومیزی در حال حاضر باید به دقت تمیز و ضدعفونی شوند. برای این کار از محلول ضدعفونی‌کننده یا محلول ایزوپروپیل الکل و یک حوله‌ی نرم استفاده کنید. مجدداً از ضدعفونی كردن مانیتور با استفاده از دستمال ضدعفونی‌کننده پرهیز كنید، برای این قسمت فقط از ایزوپروپیل الكل استفاده کنید. ماوس (قسمت رویی، کناره‌ها و زیرش)، کیبورد، قسمت بیرونی کیبورد و صفحه‌ی زیر ماوس را فراموش نکنید.

پاکسازی لوازم جانبی را فراموش نکنید

لوازم جانبی دارای روکش پلاستیک از جمله ماوس‌های بازی، گیم پد و ریموت کنترولِ تلویزیون را با استفاده از محلول دستمال ضدعفونی‌کننده یا محلول ایزوپروپیل الکل پاکسازی کنید.

در خانه بمانید، ایمن بمانید!

در حال حاضر همه‌ی ما دوران بدی را سپری می‌کنیم و استرس زیادی داریم. اوضاع ترسناک به نظر می‌رسد. درک اینکه چه کار باید بکنیم و چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار به نظر می‌رسد. یادتان باشد تا جایی که برای‌تان مقدور است در خانه بمانید و اگر سؤالی برای‌تان پیش آمد، به رسانه‌ها و منابع معتبر روی بیاورید. در این شرایط حفظ آرامش و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری، بهترین کاری است که از عهده‌مان برمی‌آید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان