سقوط آزاد؛ افغانستان غمگین ترین کشور جهان در سال ۲۰۲۰

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

 براساس بررسی سالانه منتشر شده توسط شبکه راه حل های توسعه پایدار سازمان ملل در روز جمعه، افغانستان در رده پایین‌ترین کشور خوشحال جهان قرار دارد.

گزارش شادی جهانی 2020، نشان می‌دهد که افغانستان دو رده پایین‌تر به مقام (153) این فهرست سقوط کرده است.

در این گزارش بیشتر کشورهایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که تولید ناخالص داخلی آن نسبت به سرمایه کمتر بوده، پشتیبانی اجتماعی، سلامتی و امید به زندگی، آزادی اجتماعی محدود بوده و فساد نیز در آن وجود داشته باشد.

رتبه بندی شهرها

برای نخستین بار، گزارش شادی جهانی 2020 رتبه شهرها در سراسر جهان را از لحاظ “بهزستی ذهنی” نیز مورد بررسی قرار داده است. و در این مورد بر موضوعاتی چون چگونگی ترکیب محیط‌های اجتماعی، شهری و طبیعی که بر شادی مردم تاثیر دارد را به صورت عمیق مورد پردازش قرار داده است.

در این رده بندی، پایتخت فنلاند ، هلسینکی به عنوان شادترین و خوشحال‌ترین کشور در رده اول قرار دارد، در حالی که پایتخت افغانستان، کابل به پایین جدول سقوط کرده است.

فنلند شادترین کشور

در سال 2018 نیز فنلند در میان 156 کشور در صدر جدول قرار داشت.

و پس از آن کشورهای ناوری، آیسلند و سویس به عنوان 5 کشور برتر دنیا برای زندگی انتخاب شده بود. معیار و میزان خوشحالی و خوشبختی همانند امسال به اساس عواملی چون طول عمر، حیات اجتماعی، آزادی و فساد تعیین شده است.

شهروندان این کشور به خاطر دسترسی به طبیعت، مصوونیت، مراقبت های مناسب کودکان، تعلیم و تربیه رایگان و مراقبت‌های صحی نهایت ارزان جایگاه نخست را دریافت کرده‌ بود.

اما افغانستان در رده 145 قرار گرفته بود.

میزان افسردگی در افغانستان

این آمار در حالی منتشر شده است که وزارت صحت عامه کشور در اوایل سال 2019 اعلام کرده بود که 47 درصد از جمعیت 32 میلیونی افغانستان از ناسلامتی روانی مانند افسردگی، رنج می‌برد.

در سال 2018 دو میلیون نفر دچار نوعی بیماری روانی بوده که به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند. در حالی که این رقم در سال 2007 تنها 50 هزار نفر بوده است.

این وزارت همچنان گفته بود که 5 درصد این بیماران دچار افسردگی، 3 درصد نیز اضطراب و نگرانی دارند. حدود 9 درصد بیماران نیز از مواد مخدر، قرص خواب آور و داروهای روان گردان استفاده می‌کنند.

از عوامل افزایش این ارقام در بین شهروندان افغان جنگ، فقر، مهاجرت، آوارگی و از دست دادن نزدیکان در جنگ بیشترین تاثیر را داشته است.

و اما همچنان جنگ و خشونت‌ها ادامه دارد، تعدادی از کودکان در سراسر کشور از حق آموزش محروم هستند و همچنان افراد به امکانات بهداست و صحت و سلامت کمتر دسترسی دارند.

10 کشور فاسد جهان

در این گزارش که یکی از شاخص‌‌های آن فساد بوده نیز بر روی رده بندی افغانستان تاثیر گذاشته است. این در حالی است که در تازه‌ترین گزارش شاخص جهانی فساد که در اولین ماه سال 2020 به نشر رسیده است و از سوی سازمان شفافیت بین الملل نشر شده، افغانستان در سال 2019 یکی از 10 کشور با بیشترین میزان فساد بوده است.

افغانستان با دریافت 16 از 100 امتیاز در جایگاه 170 از 180 کشور جهان قرار گرفته است.

همچنین باید یادآور شد که به اساس آخرین گزارش سیگار حکومت افغانستان توانسته از 76 شاخص مبارزه با فساد اداری 57 شاخص آن را عملی نماید.

با همه این‌ها افغانستان از مصائب بزرگی چون عدم رفاه اجتماعی و دسترسی به امکانات اولیه زندگی رنج می برد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.