کرونا ویروس؛ چرا فاصله گیری اجتماعی و قرنطینه چگونه است؟

توسط

اسفند ۲۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹

با توجه به اینکه کرونا ویروس جدید و COVID-19، بیماری ناشی از آن در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما در حال گسترش است، عباراتی مانند “فاصله اجتماعی” ، ” قرنطینه” ، “پیشگیری” و برخی عبارات دیگر مدام در رسانه‌ها به چشم‌مان می‌خورند.

اما منظور از آنها چیست و چگونه برای ما، خانواده و جامعه‌مان اعمال می‌شود؟

در این نوشتار با این مفاهیم به طور مفصل‌تری آشنا خواهیم شد.

فاصله‌گیری  اجتماعی چیست؟

هرچند ممکن است شنیدن این که بسیاری از مسابقات ورزشی، سفرها، جشن‌ها و اجتماعات دیگر لغو شده‌اند، ناامیدکننده باشد، اما یک دلیل مهم برای این اقدامات وجود دارد. لغو گردهمایی‌ها باعث توقف یا کاهش سرعت شیوع بیماری می‌شود و به سیستم صحی کشور اجازه می‌دهد تا راحت‌تر از موارد مبتلا مراقبت کنند.

لغو وقایعی که احتمالاً باعث جمع شدن جمعیت خواهد شد نمونه‌ای از فاصله‌گیری اجتماعی است. فاصله‌گیری اجتماعی به طور عامدانه فضای بدنی بین آدم‌ها را افزایش می‌دهد و به این ترتیب تا حدی زیادی از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند. حداقل دو متر فاصله‌ داشتن از سایر آدم‌ها احتمال ابتلا به کووید- ۱۹ را کاهش می‌دهد.

نمونه‌های دیگر فاصله‌گیری اجتماعی که کمک‌تان می‌کنند از فضاهای شلوغ خودداری کنید، عبارتند از:

– دورکاری به جای رفتن به محل کار

– تعطیل کردن مکاتب

– بازدید از عزیزان توسط دستگاه‌های الکترونیکی

– کنسل کردن یا به تعویق انداختن کنفرانس‌ها و جلسات

 لغو وقایعی که احتمالاً باعث جمع شدن جمعیت خواهد شد نمونه‌ای از فاصله‌گیری اجتماعی است. فاصله‌گیری اجتماعی به طور عامدانه فضای بدنی بین آدم‌ها را افزایش می‌دهد و به این ترتیب تا حدی زیادی از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند
لغو وقایعی که احتمالاً باعث جمع شدن جمعیت خواهد شد نمونه‌ای از فاصله‌گیری اجتماعی است. فاصله‌گیری اجتماعی به طور عامدانه فضای بدنی بین آدم‌ها را افزایش می‌دهد و به این ترتیب تا حدی زیادی از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند

قرنطینه چیست؟

قرنطینه به معنای دوری برای کسانی است که ممکن است با بیماری‌های مسری در تماس باشند. دوره دوری احتمال ابتلا به بیماری‌ها یا انتقال بیماری به سایرین را کاهش می‌دهد.

قرنطینه فقط برای افراد بیمار نیست. افرادی که سالم به نظر می‌رسند نیز ممکن است یک بیماری را گسترش بدهند و ناقل آن باشند بدون اینکه نشانه‌های بیماری را داشته باشند. ماندن در خانه و عدم ارتباط با سایرین، زنجیره‌ی انتقال را به خوبی و به طور تاثیرگذاری قطع می‌کند. به همین دلیل لازم است مدتی را در خانه بمانید تا بیماری تحت کنترل قرار گرفته یا متوقف شود.

چین نمونه‌ی خوبی است از نتایج مثبتی که قرنطینه به بار می‌آورد. این کشور با تعطیلی شهرها به خوبی بیماری را تحت کنترول درآورد. هرچند، نقش مردم را در همکاری با دولت چین نمی‌توان نادیده گرفت.

خود قرنطینه

کسانی که در معرض این ویروس جدید قرار داشته‌اند و ریسک ابتلا دارند باید خودشان را قرنطینه کنند. کارشناسان صحت، بر این باورند که مدت خود قرنطینه برای کسانی که در معرض کرونا ویروس قرار داشته‌اند (خواه از سفر بازگشته باشید و خواه با یک فرد مبتلا دیدار داشته‌اید)، ۱۴ روز است. در واقع دو هفته زمانی کافی است برای اینکه بدانید بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس، بیمار شده‌اید یا نه.

در دوران خود قرنطینه موارد زیر را رعایت کنید:

– رعایت بهداشت و شستن مکرر دست‌ّها

– استفاده از وسایل شخصی و عدم اشتراک آنها با اشخاص دیگر

– ماندن در خانه

– عدم ملاقات با سایرین

– رعایت فاصله‌ی دو متری با سایر افراد خانه

 قرنطینه فقط برای افراد بیمار نیست. افرادی که سالم به نظر می‌رسند نیز ممکن است یک بیماری را گسترش بدهند و ناقل آن باشند بدون اینکه نشانه‌های بیماری را داشته باشند
قرنطینه فقط برای افراد بیمار نیست. افرادی که سالم به نظر می‌رسند نیز ممکن است یک بیماری را گسترش بدهند و ناقل آن باشند بدون اینکه نشانه‌های بیماری را داشته باشند

کاهش اثر کرونا ویروس (Corona)

مهم است بدانید که اگر بیمار هستید چه کارهایی باید انجام دهید. در حال حاضر غالب مردم از اقدامات لازم برای پیشگیری از کرونا اطلاع دارند. اما در کنار این اقدامات لازم است فاصله‌گیری اجتماعی، قرنطینه و خود قرنطینه را رعایت کنیم تا سرعت سرایت عفونت را در شهر، کشور یا جامعه‌مان کاهش بدهیم. واقعیت این است که هر یک از ما با بر عهده گرفتن سهمی در کنترول این بیماری، می‌توانیم تفاوت زیادی هم در سلامتی خودمان و هم سلامتی آدم‌های پیرامون‌مان ایجاد کنیم.

منحنی را صاف کنیم!

صاف کردن منحنی به معنای انجام اقدامات مراقبتی برای کند کردن نرخ ابتلا به کووید-۱۹ است، با این هدف که شفاخانه‌ها امکانات کافی برای بیماران داشته باشند و داکترها بتوانند زمان بیشتری برای رسیدگی به افراد مبتلا اختصاص بدهند.

تعداد بالای افراد مبتلا می‌تواند شفاخانه یا مراکز مراقبتی را تحت‌الشعاع قرار دهد. خیلی از آدم‌ها تقریباً همزمان به COVID-19 مبتلا می‌شوند، روندی که ممکن است منجر به کمبود تخت یا تجهیزات در شفاخانه‌ها شود.

در این شرایط با رعایت هر چه بیشتر نکات توصیه‌شده، منحنی را صاف می‌کنیم و روزانه افراد کمتری به شفاخانه‌ها مراجعه می‌کنند. به این ترتیب شفاخانه‌ها از تجهیزات و تخت کافی برخوردار خواهند بود و روند کنترول بیماری نیز تسریع می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *