جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

بلخی: یک میلیون و 136 هزار دانش‌آموز جدید در سال 98 به مکاتب راه یافته‌اند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

سرپرست وزارت معارف می گوید، در سال تعلیمی ۹۸، به صورت مجموعی به تعداد ۱ میلیون و ۱۳۶ هزار شاگرد جدید که ۴۰ درصد آن را دختران تشکیل می دهد، جذب نظام معارف شده که یک افزایش 20 درصدی در جذب شاگردان دختر را نشان می دهد.

میرویس بلخی امروز پنج شنبه(15حوت) در نشست خبری پاسخ دهی دولت به ملت در کابل گفت، وزارت معارف ۲۳۷ هزار کارمند دارد و بودجه مجموعی این وزارت در سال ۹۸ بالغ بر ۳۷ میلیارد افغانی بوده که از این میان ۳۵.۵ میلیارد افغانی بودجه عادی که ۹۵ درصد آن به مصرف رسیده و ۲.۵ میلیارد افغانی بودجه انکشافی بوده که بالغ بر ۹۳ درصد آن مصرف شده است.

او افزود، این وزارت در جریان یک سال 173 هزار و 230  شهادتنامه برای فارغان سال‌های ۹۷ و ۹۸ توزیع کرده و نیز با توجه به تساوی جنسیتی، ۵۵ زن در سطوح رهبری وزارت استخدام شده‌اند.

balkhi

بلخی با بیان این که زمینه دسترسی ۳۴۰ طفل معلول(۱۲۳ دختر) دارای نیازمندی‌های خاص به خدمات آموزشی نیز فراهم شده، افزود، این وزارت همچنان برای بیش از ۱۸۴ هزار کودک بیجاشده و عودت کننده به شمول ۱۰۵ هزار کودک دختر و 3 هزار و 959 کودک کوچی به شمول 1 هزار و 939 دختر در ولایات قندز، غزنی، پکتیکا، میدان وردک و ننگرهارر، زمینه دسترسی به خدمات آموزشیر را فراهم کرده است.

او خاطرنشان کرد، در سال ۹۸، 125 هزار معلم ارتقای بست و 3 هزار معلم ارتقای “قدم” کرده و مبلغ ۱.۴ میلیارد افغانی بابت امتیاز بست و قدم پرداخت شده و نیز در بخش صندوق قرضه معلمین، تاکنون برای 2 هزار و 604 معلم قرضه توزیع شده است.

سرپرست معارف در قسمت ساخت و ساز گفت، در سال ۹۸ به تعداد ۱۹۹ پروژه ساختمانی شامل ۱۸۴ مکتب، ۱۲ مرکز تعلیمات اسلامی و ۳ مرکز تربیه معلم، از جمله ۸۱ پروژه هندوستان در ۲۳ ولایت به شمول کابل، به ارزش مالی بیش از ۴ میلیارد افغانی، از آدرس بودجه انکشافی اختیاری وزارت معارف تمویل شده و نیز برنامه ساخت ۶۰۰ هزار مکتب نیز ادامه داد.

بلخی همچنان از بازگشایی ۱۷۷ مکتب مسدود در سال جاری و تجهیز مکاتب و مراکز تعلیمی به لابراتوار و کمپیوتر لب خبر داده و گفته است، ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب تعلیمات عمومی ابتدایی چاپ و توزیع شده است و پروسه چاپ ۳۷ میلیون جلد کتاب دیگر تحت پروسه تدارکاتی قرار دارد. ۲.۱ میلیون جلد کتاب تعلیمات اسلامی نیز به ارزش ۱۷۱ میلیون افغانی چاپ و توزیع می شود.

این اظهارات سرپرست وزارت معارف در حالی بیان می شود که هم اکنون بیش از 3.5 میلیون کودک واجد شرایط در افغانستان، بیرون از مکتب قرار دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان