جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

چند قدم مانده به صلح؛ هفته کاهش خشونت‌ها چگونه به پیش می رود؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

شش روز از آغاز کاهش خشونت در کشور گذشته است. پنجمین روز کاهش خشونت‌ها در حالی سپری شد که طالبان به 5 ولایت کشور حمله کردند.

در این حملات 4 غیر نظامی کشته و 4 نظامی زخم برداشته است. وزارت امور داخله کشور گفته‌ است که این حملات به ولایت‌های لوگر، غزنی، زابل، کندهار و لغمان از سوی طالبان صورت گرفته است.

بر اساس آمارها از آغاز هفته کاهش خشونت تا کنون 19 نظامی و 4 غیر نظامی در حملات طالبان کشته و 35 نظامی زخمی شده است.

در نخستین روز دوره کاهش خشونت‌ها در 8 ولایت نیروهای امنیتی و طالبان با هم درگیر شدند.

دوره یک هفته‌یی کاهش خشونت‌ها روز شنبه (3 حوت) از دوازده شب آغاز شد که تا پایان این هفته ادامه خواهد داشت.

نمایندگان اتحادیه اروپا، امریکا ناتو و نمایندگی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) در نشستی چندجانبه درباره صلح افغانستان، روی کاهش خشونت ها توافق کرده بودند.

این نشست روز (جمعه، ۲۸ جدی) با حضور زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در شهر دبی امارات متحده عربی برگزار شده بود.

واکنش‌ها به کاهش خشونت‌ها

عده‌یی از شهروندان کشور از کاهش خشونت‌ها ابراز امیدواری کرده و آن را زمینه‌یی برای اعتمادسازی در مسیر آتش بس و توافق صلح عنوان کرده‌اند.

عده‌یی از کاربران صفحات اجتماعی قبل از شروع هفته کاهش خشونت‌ها نوشته‌ بودند که هر چند مفهوم “کاهش خشونت‌ها” زیاد روشن نیست، اما انتظار می‎‌رود شامل حفاظت از جان غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان را شامل گردد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که پس از امضای توافقنامه صلح، مذاکرات بین الافغانی برای یک آتش بس فراگیر و پایدار و نقشه راه سیاسی برای آینده افغانستان آغاز خواهد شد.
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که پس از امضای توافقنامه صلح، مذاکرات بین الافغانی برای یک آتش بس فراگیر و پایدار و نقشه راه سیاسی برای آینده افغانستان آغاز خواهد شد.

هارون معترف، یکی از کاربران فسبوک در پستی در صفحه خود نوشته بود که”پایان بخشیدن به خشونت‌های چهل‌ ساله ی افغانستان یک شبه ممکن نیست و نیازمند تلاش مستمر و دوام دار است. گروه‌ها و افراد نباید برای منافع شخصی و گروهی خود، فرصت تاریخی برقراری صلح را هدر بدهند.”

همچنان وزارت خارجه آمریکا نیز با نشر یک اعلامیه گفته بود که هفته‎‌های اخیر مذاکره کنندگان آمریکا و طالبان در قطر، در مشورت با حکومت وحدت ملی افغانستان در مورد کاهش خشونت‌ در افغانستان به توافق رسیده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که پس از امضای توافقنامه صلح، مذاکرات بین الافغانی برای یک آتش بس فراگیر و پایدار و نقشه راه سیاسی برای آینده افغانستان آغاز خواهد شد.

آقای پومپئو در صفحه توییترش نوشته بود که “پس از چندین دهه درگیری، ما با طالبان در مورد کاهش چشمگیر خشونت‌ها در افغانستان به توافق رسیده‌ایم. این یک گام مهم در مسیری طولانی برای صلح است و من از همه افغان‌ها می‌خواهم که از این فرصت استفاده کنند.”

از سوی هم محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز جمعه (2 حوت) به مناسبت آغاز هفته کاهش خشونت گفته بود که “موافقت طالبان با کاهش خشونت گاهی مهم برای آتش بس و صلح پایدار است.”

درگیری در روز نخست کاهش خشونت

ولی با همه این‌ها وزارت دفاع روز شنبه در اولین روز کاهش خشونت گفته بود که درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و طالبان در 8 ولایت صورت گرفته است.

ولسوالی خواجه سبزش پوش ولایت فاریاب، چنارتو در ارزگان، آریوب زازی ولایت پکتیا، زارع در بلخ، پلخمری ولایت بغلان، مُقر در ولایت بادغیس و تگاب در ولایت کاپیسا بخش‌هایی بودند که شاهد درگیری‌های نیروهای دولتی و طالبان بودند.

به گفته مقام‌های محلی در ولایت ارزگان، در درگیری طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی چنارتو، دو پولیس زخمی شده بودند، و گزارش دقیقی از تلفات طالبان در دست نیست.

همچنان مقام‌های محلی پکتیا، از درگیری دو ساعته طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی آریوب زازی این ولایت گزارش داده بود که هیچ تلفاتی در پی نداشت.

طالبان گفته بودند که در دوره کاهش خشونت‌ها تنها بر مراکز ولایات، مراکز نظامی، بخش‌های غیرنظامی و مرکزهای خارجی‌ها حمله نمی‌کنند؛ اما نباید حمله‌های این گروه بر بخش‌های دیگر تخطی پنداشته شوند.
طالبان گفته بودند که در دوره کاهش خشونت‌ها تنها بر مراکز ولایات، مراکز نظامی، بخش‌های غیرنظامی و مرکزهای خارجی‌ها حمله نمی‌کنند؛ اما نباید حمله‌های این گروه بر بخش‌های دیگر تخطی پنداشته شوند.

بیشترین تلفات در حمله طالبان بر ولسوالی زارع ولایت بلخ بوده است. بر اساس گزارش ها، در حمله طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی زارع بلخ، ۴ نیروی امنیتی به همراه یک غیرنظامی کشته و ۸ نظامی به همراه دو غیرنظامی دیگر زخمی گردیده‌اند.

این در حالی اتفاق افتاده که جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته بود که تمامی عملیات‌ها اکنون به حالت دفاعی برگشته‌ و عملیات‌های تهاجمی متوقف شده است.

طالبان نیز گفته بودند که در دوره کاهش خشونت‌ها تنها بر مراکز ولایات، مراکز نظامی، بخش‌های غیرنظامی و مرکزهای خارجی‌ها حمله نمی‌کنند؛ اما نباید حمله‌های این گروه بر بخش‌های دیگر تخطی پنداشته شوند.

روز دوم کاهش خشونت‌ها

این درگیری‌ها در حالی گزارش شده که روز دوم از هفته کاهش خشونت ها نیز با حملات طالبان و نیروهای امنیتی همراه بوده است.

مقام های امنیتی تایید کرده بودند که کاروان اکمالاتی نیروهای مشترک امنیتی در ولایت قندهار با کمین طالبان روبرو شده است.

عبدالصیر خاکسار، معاون سخنگوی فرماندهی پولیس قندهار به خبرنامه گفته بود که: “حوالی ساعت ۱۱ قبل از ظهر (4 حوت) در شاهراه ارزگان – قندهار بر یک قطار نیروهای امنیتی و دفاعی که از سوی ارزگان به طرف ولایت قندهار در حرکت بود، از سوی طالبان مورد حمله قرار گرفته است.”

در این حمله موترهای زرهی نیروهای ارتش هدف انفجار ماین نیز قرار گرفته بود اما تلفاتی نداشته است.

روز سوم کاهش خشونت‌‌ها

طالبان ولسوال دره صوف بالا را در سومین روز کاهش خشونت‌ها ربوده اند.

مقام های محلی تایید کرده بودند که ولسوال دره صوف بالا در ولایت سمنگان همراه دو تن دیگر از سوی طالبان ربوده شده اند.

محمد صدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان به خبرنامه گفته بود که: “حوالی ساعت ۱۰:۵۰ دقیقه صبح امروز (5 حوت) محمدعلی حسنی، ولسوال دره صوف بالا هنگامی که از سوی شهر مزارشریف به طرف وظیفه اش در حرکت بود، در مسیر راه از سوی طالبان ربوده شده است”.

موتر حامل ولسوال دره صوف بالا در منطقه “چپچل” ولسوالی دره صوف پایین از سوی طالبان متوقف و محمدعلی حسنی همراه با محافظ اش و یک کارمند جنایی این ولسوالی را با خود برده اند.

در سومین روز کاهش خشونت ها، مقام های محلی تایید کرده بودند که ولسوال دره صوف بالا در ولایت سمنگان همراه دو تن دیگر از سوی طالبان ربوده شده اند.
در سومین روز کاهش خشونت ها، مقام های محلی تایید کرده بودند که ولسوال دره صوف بالا در ولایت سمنگان همراه دو تن دیگر از سوی طالبان ربوده شده اند.

تا کنون خبر تازه‌یی از وضعیت این ولسوال در دست نیست اما تلاش برای رهایی او ادامه داد.

همچنان در همین روز 5 ولایت دیگر نیز شاهد وریدادهای امنیتی بوده است.

حمله طالبان به پوسته‌های نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی چهارکنت ولایت بلخ 7 کشته و 5 زخمی داشته است.

سلیمه مزاری، ولسوال چهارکنت ولایت بلخ امروز دوشنبه(۵حوت) به خبرنامه گفت، گروه طالبان بر یک پوسته نیروهای خیزش مردمی در روستای “پره برات” این ولسوالی حمله کردند.

در انفجار ماین کنار جاده‌یی کار گذاری شده توسط طالبان در ولسوالی نادعلی هلمند، 3 زن زخمی شده است.

اما طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هیچ حمله و درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی رخ نداده است.

همه این‌ها در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا می‌گوید که برای پایان دادن جنگ افغانستان، به طور رسمی برای امضا نمودن تفاهم‌نامه با طالبان بسیار نزدیک شده اند.

رهبران ایالات متحده و طالبان قصد دارند توافق صلح را در تاریخ ۲۹ فبروری امضا کنند، به شرطی که یک هفته کاهش خشونت که از اوایل روز شنبه آغاز شده، رعایت شده باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان