جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

از ابولا تا کرونا؛ کدام ویروس های کشنده جهان را می شناسیم؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

پس از ثبت اولین مورد مثبت ویروس کرونا در ولایت هرات، وزارت صحت عامه کشور اعلام کرده است که به تازگی، هفت مورد مشکوک دیگر نیز در این ولایت ثبت شده که در بین آن‌ها دو زن نیز شامل می‌شود.

ویروس کرونا در حالی در کشور به ثبت رسیده که عده‌یی از مسافرین از ایران به هرات بازگشته بودند و بر اساس گزارش ها، این ویروس از طریق ایران وارد افغانستان شده است.

این نوع جدید ویروس که به تازگی شناسایی شده، اخیرا در چین گسترش یافته و اکنون به چندین کشور دیگر نیز رسیده‌است. با توجه به این که تعداد موارد ابتلای تاییدشده و مرگ و میر ناشی از این ویروس مدام در حال افزایش است، مقامات صحی درحال تلاش هستند تا اطلاعات بیشتری در مورد ویروس (corona) کسب کنند و اقدامات لازم را برای کاهش شیوع آن انجام دهند. ویروس کرونا یا کرونا ویروس در حال حاضر ۲۰۱۹-nCoV نامیده می‌شود.

این ویروس تا کنون به 38 کشور جهان گسترش یافته که 80 هزار و 249 نفر به آن مبتلا شده‌اند. و در حال حاضر 2 هزار و 707 نفر در اثر این ویروس جان خود را از دست داده و 27 هزار و 786 نفر بهبود یافته‌اند.

 ویروس کرونا تا کنون به 38 کشور جهان گسترش یافته که 80 هزار و 249 نفر به آن مبتلا شده‌اند. و در حال حاضر 2 هزار و 707 نفر در اثر این ویروس جان خود را از دست داده و 27 هزار و 786 نفر بهبود یافته‌اند.
ویروس کرونا تا کنون به 38 کشور جهان گسترش یافته که 80 هزار و 249 نفر به آن مبتلا شده‌اند. و در حال حاضر 2 هزار و 707 نفر در اثر این ویروس جان خود را از دست داده و 27 هزار و 786 نفر بهبود یافته‌اند.

با همه این‌ها، ویروس کرونا تنها ویروسی نیست که رقم مبتلایان آن هر روز چند هزار نفر بیشتر از روز قبل می‌شود، بلکه پیش از این نیز جهان با چنین بیماری‌هایی رو به رو شده است.

بیشتر ویروس‌هایی که کشف می‌شوند نه تنها منشا حیوانی دارند و از حیوانات به انسان منتقل شده‌اند بلکه شبیه به سرما خوردگی بوده و مدت بروز علائم آن یک هفته یا بیشتر از آن زمان می‌برد.

ویروس‌های خطرناک در جهان

ویروس آنفولانزا

انفلولانزا که انواع مختلفی دارد در سال 1918 بروز کرد که به آن انفولانزای اسپانیایی می‌گفتند، این ویروس سبب مرگ 40 درصد از سربازان آمریکایی در قرن بیستم شد.

بر اساس یافته‌های سازمان جهانی صحت در سال گذشته میلادی سالانه حدود 3 تا 5 میلیون نفر به بیماری آنفولانزا از هر نوعی مبتلا می‌شوند که از این تعداد حدود 290 هزار تا 650 هزار نفر آن جان خود را از دست می‌دهند.

همچنان آنفولانزای آسیایی در سال 1958 و آنفولانزای هنگ کنگی در سال 1968 نیز به صورت مجموعی یک میلیون نفر را به کام مرگ برد. با این که پس از این اتفاقات آمار مرگ و میر توسط این ویروس کاهش یافته است اما انواع جدید آن مانند آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای خوکی نیز ظهور کرد.

تب، عرق کردن، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلو درد، عطسه و سرفه از علائم آنفلوآنزا است و بیماری معمولا بین دو تا هفت روز ادامه پیدا می‌کند.

درصد مرگ مبتلا به ویروس آنفولانزا 13 درصد می‌باشد.

ویروس سارس

ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به نوعی راسو که در افغانستان به نام “موش صحرایی” شناخته می‌شود، منتقل شد و بعد هم به انسان رسید.

ویروس سارس یا نشانگان تنفسی حاد، برگرفته از سندرم تنفسی حاد، نوعی بیماری خطرناک تنفسی. این ویروس از نوامبر 2002 تا 2003 جنوری در جنوب جمهوری خلق چین باعث بروز 8.098 مورد بیماری شد که مدت 6 ماه از کشف و انتشار آن سبب مرگ 774 تن در 17 کشور جهان گزارش شد.

ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به نوعی راسو که در افغانستان به نام "موش صحرایی" شناخته می‌شود، منتقل شد و بعد هم به انسان رسید.
ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به نوعی راسو که در افغانستان به نام “موش صحرایی” شناخته می‌شود، منتقل شد و بعد هم به انسان رسید.

این درحالی است که ویروس کرونا در مدت کمتر از 3 ماه جان بیش از 2 هزار نفر را گرفته است.

این بیماری نیز مانند آنفولانزا با علائم تب، خستگی، بدن درد، سرفه و گلودرد همراه است که پس از آن علائم تنفسی مانند تنگی نفس و دشواری تنفس تشدید می‌شود.

احتمال این که از ویروس سارس کسی جان خود را از دست بدهد، 36 درصد می‌باشد.

تب کریمه کانگو

این بیماری برای اولین بار در سال 1944 میلادی در شهر کریمه کشور اوکراین شروع شد و سپس نام، تب خونریزی‌دهنده برای آن اعلام گردید.

در سال ۱۹۶۹ معلوم شد که بیماری ایجادکننده تب خونریزی‌دهنده در کریمه، مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است؛ از این‌رو با توجه به مشابهات و نشانه‌ها در هر دو مکان، به این بیماری نام تب خونریزی‌دهنده یا تب کنگو داده شد.

این بیماری در کشورهای آفریقایی، اروپای شرقی، خاورمیانه (عراق، افغانستان، پاکستان، ایران)، هند و غرب چین شایع است.

بیماری تب کانگو، از طریق کنه، تماس به خون ملوث و پشم حیوان، در جریان ذبح یا بعد از ذبح آن انتقال می‌یابد، پس از 2 الی 9 روز بروز می‌کند ابتدا مانند سرما خوردگی با تب شدید 39-40 درجه شروع و با ایجاد سردرد شدید، ترس از روشنایی، فشار پایین خون، ضربان آهسته قلب، بروز دانه‌هایی در جلد و دل بدی همراه است.

بر اساس گزارش‌ها، ۳۰ درصد از مبتلایان به ویروس تب کنگو در جهان، جان می‌هند.

تا سال 1397، مبتلایان به تب کریمه کانگو در افغانستان 249 نفر ثبت شد که از این میان، 34 نفر در اثر این ویروس جان خود را از دست دادند.

احتمال مرگ در این ویروس 40 درصد می‌باشد.

ویروس ابولا

این ویروس نیز برای اولین بار در سال 1976 در سودان جنوبی و یامبوکو، جمهوری دموکراتیک کنگو دیده شد. این بیماری که در نزدیکی رودخانه ابولای کنگو شیوع پیدا کرد و گسترش یافت به نام همان رود یاد می‌شود.

این ویروس در سال جاری خورشیدی جان 1400 نفر را در جمهوری دموکراتیک کنگو گرفته است.

این بیماری از شروع تا اکتوبر سال 2018، 70 درصد افراد مبتلا به ابولا را از بین برده است. این بیماری خطرناک در سال‌های 2013 تا 2016 در غرب آفریقا 11 هزار و 310 نفر قربانی گرفته است.

ویروس ابولا برای اولین بار در سال 1976 در سودان جنوبی و یامبوکو، جمهوری دموکراتیک کنگو دیده شد.
ویروس ابولا برای اولین بار در سال 1976 در سودان جنوبی و یامبوکو، جمهوری دموکراتیک کنگو دیده شد.

این بیماری که از 2 تا 21 روز علائم آن بروز می‌کند، با تب ناگهانی، ضعف شدید، درد عضلانی و گلو درد همراه است که بعد از این علائم آن با استفراغ، اسهال و خونریزی داخلی و بیرونی تغییر می‌کند که بیماران با توجه به کم آبی بدن جان خود را از دست می‌دهند.

احتمال مرگ بیمار مبتلا به ابولا به 90 درصد می‌رسد.

در کنار این ویروس‌ها ایدز، سل، طاعون، زیکا، تب ماربورگ نیز از ویروس‌های کشنده‌یی است که در طول سال‌ها باعث گرفتن جان میلیون‌ها نفر در جهان شده است.

کرونا نیز در پی این ویروس‌ها در این روزها بحث داغ رسانه‌‎های جهان است که هر روز آمار جدیدی از مبتلایان و ارقام تلفات آن منتشر می‌شود.

اما گفته می‌شود که احتمال مرگ افراد با ویروس کرونا به 3 درصد می‌رسد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان