ثبت اولین واقعه مثبت ویروس کرونا در افغانستان و اعلام حالت اضطرار در ولایت هرات

توسطفرشته فرهنگ

اسفند ۵, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۶, ۱۳۹۸ , , ,

مسوولان وزارت صحت عامه از ثبت نخستین واقعه مثبت ویروس کرونا در افغانستان در ولایت هرات خبر دادند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه امروز دوشنبه(۵حوت) در یک نشست خبری گفت، نخستین واقعه مثبت ویروس کرونا در هرات ثبت شده است.

او افزود که اکنون این فرد مصاب به ویروس کرونا تحت تداوی قرار گرفته است.

روز گذشته(یک‌شنبه، 4 حوت) وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه به رسانه ها گفته بود که سه واقعه مشکوک کرونا در میان سه شهروند هراتی که به تاز‌گی از شهر قُم ایران برگشته بودند، دیده شده‌ است. اما بعد از ظهر همین روز ریاست صحت عامه هرات اعلان کرد که هیچ واقعه مشکوک ویروس کرونا در این ولایت ثبت نشده است.

ریاست صحت عامه هرات با نشر یک اعلامیه گفته بود: “تا اکنون هیچ واقعه مریضی کرونا در ولایت هرات تثبیت نشده است“.

در این مورد دیوه صمد، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه نیز گفته بود، در صورتی که نتیجه ارزیابی‌های صحی ویروس کرونا تشخیص داده شود، نتایج آن در یک کنفرانس خبری با مردم در میان گذاشته می‌شود.

و این وزارت امروز در نشستی خبری از ثبت اولین واقعه ویروس کرونا خبر داد.

وضعیت اضطرار در هرات

به دنبال ثبت این واقعه مثبت، وضعیت اضطراری در ولایت هرات اعلام شده است. از میان 3 فرد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا، نتیجه معاینات 2 نفر آنان منفی اعلام شده است.

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور گفت: “ما با در نظر داشت منافع و امنیت ملی کشور در مشورت با شورای امنیت ملی، وضعیت اضطرار را در هرات اعلام می‌نماییم و با اعلام این وضعیت از تمام شهروندان هرات و باقی هموطنان تقاضا می‌کنیم که از سفر به هرات و از هرات به دیگر ولایات اجتناب نمایند. همچنان از همه شرکت‌های ترانسپورتی زمینی و هوایی خواهان محدود کردن پروازها و انتقال مردم هستیم.”

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور گفت: "ما با در نظر داشت منافع و امنیت ملی کشور در مشورت با شورای امنیت ملی، وضعیت اضطرار را در هرات اعلام می‌نماییم."
فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور گفت: “ما با در نظر داشت منافع و امنیت ملی کشور در مشورت با شورای امنیت ملی، وضعیت اضطرار را در هرات اعلام می‌نماییم.”

او همچنان گفت که همه شهروندان باید برای وقایع و جلوگیری از پخش این ویروس همکاری نمایند.

وزارت صحت عامه از مردم خواست تا در خصوص جلوگیری از انتشار این ویروس روزانه دستان خود را 20 الی 30 بار شستشو دهند و همچنان از رو بوسی، و دست دادن خودداری نمایند.

همچنان وزارت صحت از شهروندان خواست تا در حالت اضطرار از رفتن به اماکن شلوغ و پر رفت و آمد مانند تالارهای عروسی، حوض‌های آب بازی و دیگر مکان‌ها اجتناب نمایند.

این در حالی است که80 درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا هیچ علائمی مبنی بر مصاب شدن به این بیماری را ندارند. احتمال مرگ در این ویروس 2 الی 3 درصد است که از 100 نفر تنها 2 نفر آنان جان خود را از دست می‌دهند.

 آمادگی‌های وزارت صحت عامه

افراد با سن بالا، با مقاومت بدن پایین، و افراد دارای مریضی ساری و دیگر امراض، به خصوص زنان در زمان بارداری و مبتلا به کم خونی، بیشتر در معرض خطر مبتلا به این ویروس هستند که اگر به ویروس کرونا مبتلا شوند، احتمال مرگ و وخامت وضعیت آنان بیشتر نگران کننده است.

اکنون واحدهای معاینه افراد در مرزها با مراکز مجهز قرنطین آماده هستند. همچنین در مرکز و ولایات این مراکز ایجاد شده است.

به صورت مشخص در ولایت هرات نیز شفاخانه ولایتی با 80 بستر آماده تشخیص و رسیدگی به افراد مشکوک می‌باشد که در صورت تغییر شرایط و ارزیابی وضعیت، ظرفیت 80 بستر افزایش خواهد داشت.

پس از نشست یک هواپیما در ولایت هرات که در آن 5 افغان از شهر قم نیز بوده، اکنون آنان در حالت قرنطین قرار دارند و اجازه دیدار و یا رفتن به خانه‌هایشان داده نشده است.

اما داکتر فیروز از عدم همکاری شهروندان در این خصوص شکایت داشته و گفت که مردم در این مورد با ما همکاری نمی‌کند که ما توجه و دقت آنان را در مورد ابتلا به ویروس کرونا می‌خواهیم.

بسته شدن مرزها به روی ایران

در همین حال، دفتر شورای امنیت ملی اعلان کرده بود که دولت افغانستان جهت جلوگیری از ویروس‌ کرونا، هر نوع رفت ‌و‌ آمد هوایی و زمینی به ایران را موقتا متوقف کرده است.

این دفتر روز یک‌شنبه(۴حوت) در یک اعلامیه گفته بود، در جلسه‌ای که به ریاست حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور، به هدف بررسی چگونگی مبارزه با ویروس‌ کرونا در کشور، جهت هماهنگی با وزارت‌های مربوط دایر گردید، تصمیم اتخاذ شد که برای مبارزه با این ویروس در کشور و ورود آن از سایر کشورها، واردات چوچه‌مرغ و تخم‌مرغ از ایران و پاکستان نیز متوقف گردد.

دفتر شورای امنیت ملی روز یک‌شنبه(4 حوت) اعلان کرده بود که دولت افغانستان جهت جلوگیری از ویروس‌ کرونا، هر نوع رفت ‌و‌ آمد هوایی و زمینی به ایران را موقتا متوقف کرده است.
دفتر شورای امنیت ملی روز یک‌شنبه(4 حوت) اعلان کرده بود که دولت افغانستان جهت جلوگیری از ویروس‌ کرونا، هر نوع رفت ‌و‌ آمد هوایی و زمینی به ایران را موقتا متوقف کرده است.

 جلوگیری از قاچاق ماسک

به گفته دفتر شورای امنیت ملی، در این جلسه همچنان تصمیمی مبنی بر جلوگیری از قاچاق ماسک نیز اتخاذ شده است.

این دفتر از وزارت‌های مالیه و امورداخله خواسته تا برای جلوگیری از قاچاق ماسک، فعالیت‌های خویش را چند برابر افزایش داده و برای نیاز احتمالی، یک اندازه بودجه را در خزانه دولت ذخیره نمایند.

فیروزالدین فیروز در نشست امروز خود نیز از گرفتن تدابیر جدی در این مورد گفت: “ما واردکنندگان ماسک را شناسایی کردیم و ذخایری که داشته‌اند را به حالت قرنطین قرار داده‌ایم و به وزارت داخله و گمرکات نیز گفته‌ایم که از صادر کردن ماسک جلوگیری نمایند، زیرا در این حالت، این کار یک جرم است”.

به گفته وی، اکنون به تولیدکنندگان ماسک گفته شده تا تولیدات ماسک خود را افزایش داده و روزانه 10 تا 20 هزار ماسک تولید نمایند.

وزارت صحت عامه با بیان این‌که این ویروس تاکنون هیچ تداوی قطعی و معلوم نداشته، اما پیش‌گیری آن امکان دارد، گفت که بزرگترین چالش دقت و توجه مردم به این ویروس است تا با مراعات نظافت از مصاب شدن به این ویروس جلوگیری کنند.

این وزارت هم‌اکنون با همکاری با وزارت حج و اوقاف، اطلاعات و فرهنگ و رسانه‌ها در خصوص آگاهی‌دهی مردم و رساندن پیام پیش‌گیری ویروس کرونا کار می‌کند.

وزارت صحت عامه برای مقابله با این ویروس 20 میلیون دالر نیاز دارد که تاکنون 5 میلیون آن آماده شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *