کمیسیون حقوق بشر: هیأتی همه‌شمول برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ایجاد شود

توسطروایت زنده

بهمن ۲۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید جوانب گفت‌وگو کننده در مذاکرات صلح افغانستان، با عبور از رویکردهای تمامیت‌خواهانه، واقعیت‌های متنوع و متکثر اجتماع بزرگ افغانستان را به رسمیت بشناسند و تنوع را با شکل‌دهی هیأت همه‌شمول انعکاس دهند.

کمیسیون حقوق بشر امروز پنج شنبه(24دلو) در یک اعلامیه جنگ در افغانستان را از جدی‌ترین موانع در برابر تطبیق قانون و رعایت ارزش‌‌های حقوق بشر خوانده و گفته است که جنگ کنونی، مانع دست‌یابی شهروندان به خدمات صحی، آموزش و تطبیق عدالت شده و نگرانی‌های امنیتی، روی حق گشت و گذار، سفر و تشکیل اجتماعات مدنی و مسالمت‌آمیز شهروندان، تأثیر منفی گذاشته و نیز تلفات ناشی از جنگ، به افزایش آمار خانواده‌های فقیر، تک‌سرپرست و کودکان یتیم منجر شده است.

AIHRC

این کمیسیون انتقاد کرده که گروه‌های آسیب‌پذیر، بی‌جاشدگان داخلی، مهاجران، افراد دارای معلولیت، کودکان سرباز و بیوه‌ها به عنوان متضررین و قربانیان اصلی جنگ، نقش واضح و تعریف شده در روند صلح ندارند.

کمیسیون حقوق بشر از طرفین گفت‌و‌گوکننده خواسته است که روی مکانیزم‌های روشن، برای شمولیت خواسته‌های  بی‌جاشدگان داخلی، مهاجران، افراد دارای معلولیت، کودکان سرباز و بیوه‌ها در گفتگوهای بین الافغانی توافق کنند.

کمیسیون حقوق بشر همچنان خواهان تشدید تلاش‌ها برای آغاز  گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *