انتقاد دیده بان حقوق بشر: ادامه آزار و اذیت جنسی در افغانستان بدون مجازات

توسطفریدون حسنی

بهمن ۲۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۳۹۸

دیده بان حقوق بشر می گوید که دو مورد اخیر آزار و اذیت جنسی در افغانستان، ناکامی مقامات این کشور را در پیگرد قرار دادن افراد قدرتمند نشان می دهد.

این دیده بان در گزارشی که روز چهارشنبه(23 دلو) به نشر رسید، گفته است: “دولت افغانستان باید برای تامین عدالت، حمایت از قربانیان و محافظت از شاهدان قدم بردارد.”

در این گزارش آمده است که مقامات افغانستان نتوانسته اند مقامات ارشد فدراسیون فوتبال افغانستان را که به تجاوز جنسی به بازیکنان زن متهم شده اند، بازداشت کنند.

در پرونده اخیر دیگر، مقامات محلی در ولایت لوگر به دنبال پایان دادن به تحقیقات در مورد سوءاستفاده جنسی از صدها کودک در یک مدرسه اند و فعالانی را که گزارش این سوءاستفاده را داده اند، مورد تهدید قرار گرفته اند.

پاتریشیا گاسمان، مدیر بخش آسیا دیده بان حقوق بشر گفت: “پیگرد قانونی برای خشونت جنسی در افغانستان دشوار بوده است ، اما وقتی افراد مظنون، قدرتمند هستند ، این مشکلات بزرگتر می شود. این دو مورد وحشتناک، آزمایش مهمی از تعهد دولت افغانستان برای پایان دادن به مصونیت از خشونت جنسی است.”

در نوامبر 2019 ، یک گروه مدافع افغانستان شواهدی را افشا کرد مبنی بر این‌که مقامات دولتی در ولایت لوگر از جمله معلمان و پلیس، صدها پسر را در مدارس دولتی مورد ضرب و شتم جنسی قرار داده اند.

این فعالان در پاسخ به گزارشی از گاردین درباره یافته های خود، تهدیدهایی را از برخی مقامات محلی در فیس بوک دریافت کردند.

در حالی که دفتر دادستان کل افغانستان تحقیقات در مورد ادعاهای لوگر را آغاز کرده و 18 نفر نیز دستگیر شده اند، اما هیچ پلیس یا مقامات ارشد که گفته می شود مسئول سوءاستفاده بوده اند، بازداشت نشده اند.

فعالان افغانستان به دیده بان حقوق بشر گفته اند که مقام های محلی بدون داشتن پیشرفتی به دنبال خاتمه بخشیدن به تحقیقات خود اند.

 شماری از مأموریت های دیپلماتیک در کابل نیز در مورد فشار سیاسی برای کوتاه کردن تحقیقات هشدار داده اند.

گفته می شود که “مقامات افغانستان هیچ گونه تدابیری برای محافظت از بازماندگان و شاهدان این رویدادها اتخاذ نکرده اند”.

گاسمن بیان کرد: “صدها کودک در لوگر ممکن است مورد تجاوز جنسی قرار داشته باشند، اما مقامات دولتی تهدید می کنند که به این پرونده پایان دهند و از بازماندگان نیز حمایت نکنند. کشورهای کمک کننده افغانستان باید از فشارهای خود بر دولت برای پیگرد قانونی همه مسئولین و محافظت از شاهدان استفاده کند.”

دید‌بان حقوق بشر همچنان تاکید کرده است که مقامات افغانستان نتوانسته اند پیرامون تحقیقات در مورد موارد متعدد تجاوز جنسی به بازیکنان زن فوتبال توسط کرام الدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، پیشرفت داشته باشند.

“در 8 جون 2019 ، اتحادیه بین المللی فوتبال Fédération Internationale de Football (FIFA) ، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال افغانستان، کرام الدین کریم را ممنوع الخروج کرد. در 9 جون ، دادستان کل افغانستان حکم دستگیری کریم را صادر کرد. با این حال، کریم هنوز دستگیر نشده است. بیشتر متهمین پس از دریافت تهدیدها، افغانستان را ترک کرده اند. برخی گزارش ها می رساند که این تهدیدها ادامه داشته است. “

گاسمان اضافه کرد: ” مقامات افغان باید در مورد مسئولان فدراسیون فوتبال تحقیق کنند که سوء استفاده را تسهیل کرده و یا به پوشش این قضیه ها کمک کرده اند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *