نی: فرمان اخیر وزارت داخله باعث محدودیت آزادی بیان و دست‌رسی به اطلاعات می شود

توسطروایت زنده

بهمن ۲۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

پس از آن که وزارت داخله در یک فرمان تازه تمام مقام های این وزارت را از مصاحبه با رسانه ها منع کرد، نی؛ حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان می گوید که این اقدام باعث نقض آزادی بیان و دست‌رسی به اطلاعات است.

حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان امروز یک‌شنبه(21دلو) در واکنش به این فرمان مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله با نشر یک اعلامیه گفته است که این فرمان در مواردی قوانین نافذه در کشور را نقض کرده است.

در اعلامیه نی آمده است که نشر معلومات در مورد تبدیلی‌ و یا جابه‌جایی‌ها در وزارت داخله و یا انتقاد از رهبری این وزارت، حق هر یک از کارمندان وزارت داخله است.

nai

نی همچنان از وزارت داخله خواسته است تا این “امریه” را هم از نظر واژگان و هم از نظر مفهوم و درون‌مایه، با ملاحظه‌ قوانین نافذ در افغانستان بازنویسی نماید.

این اظهارت نی در حالی مطرح شده است که امروز سرپرست وزارت داخله در فرمان چهار ماده‌ای، به مقام‌ها و کارمندان این وزارت هدایت داده که به منظور حفظ اسرار وظیفه‌ای و جلوگیری از پراکندگی در ارایه اطلاعات به شهروندان، هیچ کس نمی‌تواند با رسانه‌ها و در صفحات اجتماعی از موقف رسمی گفتگو کند.

همچنان در فرمان تازه وزارت داخله آمده است که “هیچ منسوب وزارت امور داخله نمی تواند اسرار، اسناد تقرر، تبدیلی، ترفیعات و سایر احوال ذاتی، تصاویر منسوبین با یونیفورم، وسایط، اسلحه، تجهیزات، جلسات و مراسم تبریکی را در صفحات اجتماعی نشر و پیرامون موارد مختلف مانند نحوه‌ بازرسی، تحقیق پرونده های جنایی، و همچنان دست‌آوردهای این نیروها و نیز انتقاد از رهبری و منسوبین برحال در رسانه‌ها مصاحبه کند”.

این فرمان در حالی صادر شده که هفته گذشته شماری از رسانه ها در پیوند به عدم دسترسی به اطلاعات از سوی شماری از ادارات دولتی، به شمول وزارت داخله، انتقاد کرده بودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *