جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تیفا: کمیسیون شکایات انتخاباتی با فیصله محافظه‌کارانه به گنگی اوضاع انتخابات افزود

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) می گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی با فیصله محافظه کارانه خود، نه تنها تصویر روشنی از نتیجه انتخابات ارائه ننمود، بلکه به گنگی اوضاع انتخاباتی افزود.

تیفا امروز چهارشنبه(16دلو) با نشر یک اعلامیه در واکنش به پایان کار کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که اعلام نتیجه ابتدایی و نهایی انتخابات ریاست جمهوری در گرو کار کمیسیون شکایات انتخاباتی بود و امروز این کمیسیون توانسته نتایج کار و بررسی های خودش را همگانی سازد.

در اعلامیه تیفا آمده است: “از یک ماه به این سو تمام شرکای انتخاباتی و در مجموع مردم افغانستان منتظر فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی بودند، اما دیده شد که کمیسیون شکایات انتخاباتی با فیصله محافظه کارانه خود، نه تنها تصویر روشنی از نتیجه انتخابات ارائه ننمود، بلکه به گنگی اوضاع انتخابات افزوده، در تعدادی موارد نیز قانون انتخابات، لوایح و طرزالعمل ها را نادیده گرفتنه و حتی پروسه را به طولانی شدن بیشتر سوق داده است”.

تیفا افزوده است که کمیسیون شکایات انتخاباتی در رابطه به اعتراضات استینافی تحت عنوان تفاوت آرا میان ریزلشیت کاغذی و معلومات بایومتریک از ا تا ۵، در کنفرانس امروزی و حتی در اسناد ابتدایی که با دفتر تیفا شریک کرده، اظهارات دوگانه داشته است.

tefa

به گفته تیفا، اعتباردهی به تفاوت آرا ۱ تا ۵، خلاف ماده ۶۱ قانون اساسی است و تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر تفتیش ویژه 10 درصد و 15 درصد دو بخش از آرا غیرقانونی بوده و نمی‌تواند راه‌حلی برای مشکلات موجود باشد.

این نهاد ناظر انتخاباتی تصمیم کمیسیون شکایات در مورد آرای مشکوک 137 هزار و 630 رای را درست خوانده و تاکید کرده که تفتیش این مقدار آرا می‌تواند شک و شبهات را کاهش دهد.

اما تیفا مکانیزم تفتیشی که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی ارایه شده را غیرقانونی و غیرمنطقی خوانده و اضافه کرده که تفتیش ویژه 102 هزار و 12 رای خارج از وقت رای‌دهی، بازشماری مجدد ۲۹۸ محل دارای آرای غیربایومتریک و تفتیش و بازشماری محلاتی که تفاوت بالاتر از ۶ رای میان رزلشیت کاغذی و معلومات بایومتریک بوده را گمراه کننده و خلاف قوانین گفته است.

این نهاد همچنان گفته است که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید دوشادوش کمیسیون مستقل انتخابات در تفتیش و بازشماری آرا سهیم شود.

این در حالی است که کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز در یک نشست خبری، پایان کار رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست جمهوری را اعلان کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان