6 نکته اساسی؛ چطور سیستم ایمنی بدن‌مان را تقویت کنیم؟

توسط

بهمن ۱۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹ , , ,

به طور کلی، سیستم ایمنی بدن برای دفاع در برابر میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زا عملکرد قابل‌توجهی را انجام می‌دهد. اما این سیستم هم گاهی ضعیف می‌شود! در این شرایط است که یک میکروب با موفقیت حمله می‌کند و موجب بیماری می‌شود. بنابراین، در روزهایی که احتمال بروز بیماری‌ها افزایش می‌یابد (مثلا در فصل سرما) یا در شرایطی که هر روز نوعی ویروس همه‌گیر می‌شود، شاید یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم انجام بدهیم، تقویت سیستم ایمنی بدن‌مان است. اما، آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

شیوه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

۱. یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید

خوردن و نوشیدن مواد غذایی شیرین به میزان فراوان، سیستم ایمنی بدن را مهار می‌کند. این تاثیر دست کم تا چند ساعت بعد از مصرف مواد قندی ادامه می‌یابد. در عوض میوه و سبزیجاتی را که حاوی ویتامین C، E و بتاکاروتن هستند، ‌به میزان بیشتری مصرف کنید. انواع توت، کیوی، سیر تازه، سیب، پالک، زردک، پیاز و سایر سبزیجات رنگارنگ را در برنامه‌ غذایی‌تان بگنجانید.

۲. به طور منظم ورزش کنید

سعی کنید روزانه دست کم ۳۰ دقیقه ورزش متوسط داشته باشید. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن‌تان راحت‌تر با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. احتمال ابتلا به سرماخوردگی، در کسانی که ورزش می‌کنند کم‌تر از کسانی است که فعالیت بدنی ندارند. به علاوه، ورزش می‌تواند هورمون‌های حس خوب را در بدن‌تان تقویت کند و حتی سبب بهبود کیفیت خواب‌تان شود، دو تاثیری که به قوی‌تر شدن سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

۳. خواب کافی و باکیفیت داشته باشید

شاید خودتان هم متوجه شده باشید که وقتی کمبود خواب دارید، احتمال بیمار شدن‌تان هم بیشتر است. نداشتن خواب کافی سبب افزایش هورمون استرس می‌شود. هرچند محققان هنوز روند تاثیر خواب کافی روی سیستم ایمنی را نمی‌دانند اما مسلم است که با بهبود کیفیت خواب، سلامت کلی‌تان نیز بهبود می‌یابد. در صورتی که با مشکلات خواب مواجه هستید، راهکارهایی وجود دارند که با انجام‌شان می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید.

۴. سطح استرس را در خودتان کاهش بدهید

همه کمی استرس دارند؛ اما اگر به مدت طولانی تحت استرس باشید، مستعد بیماری‌هایی چون ریزش و حتی اختلالات جدی خواهید بود.

استرس مزمن بدن را تحت جریان دائمی هورمون‌های استرس قرار می‌دهد و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن به شدت سرکوب می‌شود. شاید نتوانید به طور کامل از شر استرس خلاص شوید، اما می‌توانید به کنترول آن کمک کنید:

مراقبه کنید.

یوگا کار کنید.

– با آدم‌ها در ارتباط باشید.

ورزش کنید.

برخی مطالعات نشان می‌‌دهند واکنش‌های سیستم ایمنی کسانی که به طور مرتب مراقبه می‌کنند، سالم‌تر است.

۵. روابط اجتماعی‌تان را بهبود بدهید

مطالعات نشان می‌دهند، داشتن روابط قوی و یک شبکه‌ اجتماعی خوب، تاثیر مثبت زیادی روی سلامتی دارد. آدم‌هایی که با دوستان‌شان در ارتباط هستند (خواه فقط چند دوست نزدیک داشته باشید و خواه گروه بزرگی از دوستان داشته باشید) سیستم ایمنی قوی‌تری دارند.

در یک مطالعه معلوم شد، واکنش سیستم ایمنی آدم‌هایی که مدام تنها هستند، ضعیف‌تر از کسانی است که روابط اجتماعی خوب دارند.

۶. ویتامین‌ها و مواد معدنی مصرف کنید

برای مثال، کمبود روی – که می‌تواند در بروز بیماری‌های مزمن نقش داشته باشد – تأثیر منفی بر نحوه واکنش سیستم ایمنی دارد.

مکمل ویتامین D با تغییراتی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین D سلول‌های T را فعال می‌کند. این سلول‌ها می‌توانند سلول‌های سرطانی را شناسایی کنند و آنها را مورد حمله قرار دهند و از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کنند. همچنین ثابت شده ویتامین D که در بزرگسالان مسن باعث کاهش عفونت‌های تنفسی می‌شود.

* قبل از مصرف هر نوع مکملی با داکترتان مشورت کنید.

نکاتی خلاصه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

– سیگرت را ترک کنید.

– زردچوبه را به غذاهایی که طبخ می‌کنید، بیفزایید.

وزن‌تان را حد سالم حفظ کنید.

– در مصرف الکل زیاده‌روی نکنید.

– به میزان کافی از نور خورشید بهره‌مند شوید.

– به میزان فراوانی آب بنوشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *