مالک اصلی زمینی ‌که رییس جمهور غنی به ‌شرکت الکوزی فروخت، پیدا شد

توسطروایت زنده

بهمن ۱۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

صاحب بیش ‌از ۱۴۳ جریب زمین که سه سال قبل از سوی رییس جمهور غنی به نام زمین دولتی در بدل ۱۶۷ افغانی در هر متر مربع، در ولسوالی ده‌سبز ولایت کابل و بدون مزایده به ‌شرکت الکوزی فروخته شده بود، پیدا شده است.

مرکز  خبرنگاری تحقیقی پیک امروز دوشنبه(14دلو) گزارش داده است، به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد بیش ‌از ۱۴۳ جریب زمین ملکیت ورثه‌ “کربلا خان” در ولسوالی ده‌سبز ولایت کابل، سه سال پیش در غیاب مالک اصلی آن، زیر نام زمین دولتی از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در بدل ۱۶۷ افغانی برای هر متر مربع و بدون مزایده به‌ شرکت الکوزی فروخته شده ‌است.

در این گزارش آمده است، این زمین‌ که از شرق با منطقه‌ رهایشی تره‌خیل، از غرب با میدان هوایی کابل، از شمال با تپه‌ تره‌خیل و از جنوب با شاهراه کابل – جلال‌آباد موقعیت دارد، اکنون در تصرف شرکت الکوزی قرار دارد. اطراف این زمین با کانتینرها احاطه شده و مسوولان شرکت و نگهبانان این مکان اجازه عکس برداری و ورود به خبرنگار پیک را نداده است.

ghani2

مسوولان وزارت شهرسازی و اراضی پذیرفته اند که این زمین یادشده بر اساس مصوبه‌ شماره ۴۱ حوت ۱۳۹۴ کابینه‌ به شرکت الکوزی فروخته شده‌، اما دواخان مینه‌پال، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری گفته که پیش‌نهاد فروش زمین به شرکت الکوزی از جانب وزارت شهرسازی و اراضی به کابینه ارایه شده ‌است.

در این گزارش آمده است که یک نامه‌ رسمی دادگاه ولسوالی ده‌سبز عنوانی آمریت مخزن ولایت کابل که به‌تاریخ ۹حوت ۱۳۹۳ فرستاده شده؛ نشان می‌دهد که زمین فروخته شده بخشی ‌از ۱۷۰ جریب زمین ملکیت شخصی دارای قباله‌ شرعی به‌ نام کربلا خان ثبت است.

به نقل از این گزارش، مالک اصلی زمین “کربلا خان” در سال ۱۳۴۹ فوت شده و تنها نواده‌اش به اسم “فاطمه” که در آلمان به ‌سر می‌برد، مالک کنونی زمین است و یکی از نزدیکان‌اش به‌نام عبدالغنی فرزند محمد علی را، وکیل «تام‌الاختیار» خود تعیین کرده ‌است.

این زمین به ‌مساحت ۱۷۰ جریب در سال۱۳۳۳ از سوی محمد ظاهر شاه، آخرین پادشاه افغانستان، به‌پاس فداکاری و خدمات شایسته برای دو تن از مقام‌های عالی‌رتبه‌ آن‌زمان(کربلاخان و حسین علی‌خان) اهدا شده ‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *