دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با رییس‌جمهور؛ غنی: پروژه تاپی فرصتی طلایی است

توسطروایت زنده

بهمن ۱۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

رییس جمهور غنی در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان می گوید که تاپی تنها یک پایپ لاین گاز نه، بلکه یک دهلیز بزرگ اقتصادی برای افغانستان و منطقه است.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که رییس جمهور غنی قبل از ظهر امروز شنبه(12دلو) با یک هیأت ترکمنستانی به ریاست رشید مرادوف، وزیرخارجه آن کشور در کابل دیدار کرده است.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری در این مورد آمده است، وزیر خارجه ترکمنستان گفته است که رییس جمهور این کشور خواهان تحکیم هرچه بیشتر روابط و توسعه همکاری ها میان دو کشور است.

 رییس جمهور غنی نیز در این دیدار افغانستان و ترکمنستان را دو کشور برادر خوانده و افزوده است که پروژه تاپی تنها یک پایپ لاین گاز نه، بلکه یک دهلیز بزرگ اقتصادی برای افغانستان و منطقه می باشد.

ghani

وی با بیان اینکه پروژه تاپی، یک فرصت طلایی است که زمینه تغییرات اقتصادی، انکشافی و پیشرفت منطقه را فراهم می کند، تاکید کرده که افغانستان و ترکمنستان در بخش معادن، همکاری های خوبی خواهند داشت و استفاده افغانستان از تجارب ترکمنستان باعث انکشاف بهتر منابع خواهد شد.

غنی تصریح کرده که در کنار پروژه تاپی، انتقال لین برق از ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان و فایبر نوری هم، امتداد خواهد یافت که این پروژه بزرگ اتصال منطقه‌ای، منطقه و اروپا را باهم وصل خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرده که افغانستان در همکاری با ترکمنستان، سهولت پروسس گاز را در ولایت هرات ایجاد خواهد کرد و همچنان در بخش کمک های امنیتی با ترکمنستان متعهد است.

این در حالی است که قرار است کار عملی پروژه تاپی در افغانستان به زودی آغاز شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *