جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کرونا ویروس جدید: هرآنچه لازم است در مورد‌ ویروس کرونا (Corona) بدانید

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

نوع جدیدی از ویروس کرونا که به تازگی شناسایی شده، اخیرا در چین گسترش یافته‌ و اکنون به چندین کشور دیگر نیز رسیده‌است. با توجه به اینکه تعداد موارد ابتلای تاییدشده و مرگ و میر ناشی از این ویروس مدام در حال افزایش است، مقامات بهداشتی با تمام قوا درحال تلاش هستند تا هم اطلاعات بیشتری در مورد ویروس (corona) کسب کنند و هم اقدامات لازم را برای کاهش شیوع آن صورت دهند. ویروس کرونا یا کرونا ویروس در حال حاضر 2019-nCoV نامیده می‌شود.

کرونا ویروس (corona) چیست؟

مطابق با مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، کرونا ویروس‌ها، خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند باعث بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی شوند. بیشتر افراد در برهه‌ای از زندگی به کرونا آلوده می‌شوند، اما علائم آن معمولاً خفیف تا متوسط ​​است. در برخی موارد، این ویروس‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه و برونشیت شوند.

این ویروس‌ها بین حیوانات در سراسر جهان شایع هستند، اما تنها تعداد معدودی از آنها بر انسان تأثیر می‌گذارند. کرونا ویروس‌ها به ندرت، می‌توانند تکامل بیابند و از حیوانات به انسان منتقل شوند. این همان اتفاقی است که در مورد کرونا ویروسِ معروف به سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم حاد تنفسی (SARS-Cov) رخ داد.

چند نفر به این ویروس جدید (Corona) مبتلا شده‌اند؟

به گزارش نیویورک تایمز، تا تاریخ ۲۵ جنووری، بیش از ۱۳۰۰ مورد تأیید شده و 41 مرگ ناشی از ویروس 2019-nCoV در چین ثبت شده‌است. البته تا کنون غالب کسانی که در اثر این ویروس کشته شده‌اند، بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند.

تاکنون بیش از ۱۳۰۰ مورد تأیید شده و 41 مرگ ناشی از ویروس در چین ثبت شده‌است.
تاکنون بیش از ۱۳۰۰ مورد تأیید شده و 41 مرگ ناشی از ویروس در چین ثبت شده‌است.

این ویروس (Crona) تا کجا گسترش یافته‌است؟

اولین موارد ابتلا به ویروسی شبیه به ذات‌الریه (Pneumonia) در 31 دسامبر سال 2019 در ووهان چین گزارش شد. از آن زمان، این ویروس به کشورهای دیگر از جمله تایلند، جاپان، جمهوری کره و ایالات متحده شیوع یافته‌است.

در تاریخ 21 جنووری اولین مورد ابتلا به این بیماری در ایالات متحده شناسایی شد، مردی از واشنگتن که اخیراً به ووهان سفر کرده بود. در تاریخ 24 جنووری، مقامات دومین مورد را تأیید کردند، زنی از شیکاگو که او نیز به تازگی به این شهر سفر کرده بود. بنا به گفته‌ی مقامات هر دو نفر در بیمارستان بستری شده‌اند و حال‌شان خوب است.

منشاء ویروس کرونا (Corona) چیست؟

از آن‌جایی که این ویروس برای اولین بار در ووهان و در افرادی رخ داد که از یک مرکز فروش غذاهای دریایی و حیوانات بازدید کرده بودند، مقامات فقط ‌توانستند بگویند که احتمالاً این ویروس از حیوان به انسان منتقل شده‌است. با این حال، در یک مطالعه‌ی جدید، محققان ژن‌های 2019-nCoV (نام فعلی ویروس کرونا) را بررسی کرده و سپس آنها را با توالی ژنتیکی بیش از 200 کرونا ویروسی که حیوانات مختلف را در سراسر جهان آلوده می‌کنند، مقایسه کردند. نتایج منتشرشده در ژورنال ویروس‌شناسی پزشکی، نشان می‌دهد که احتمالاً 2019-nCoV از مارها آمده‌است.

با این حال، برخی از کارشناسان با انتقاد از این مطالعه گفتند که هنوز مشخص نیست که آیا ویروس کرونا (Corona) می‌تواند مارها را آلوده کند یا نه.

آیا این  ویروس می‌تواند بین آدم‌ها شیوع بیابد؟

بله، مطابق CDC، در موارد محدود چنین چیزی ممکن است اما به نظر می‌رسد حالت اولیه‌ی سرایت این بیماری، انتقال از حیوان به انسان است.

محققان هنوز دقیقاً نمی‌دانند که چگونه ویروس جدید بین انسان‌ها شیوع می‌یابد.

دکتر مارک دنیسون، ویروس‌شناس در مرکز پزشکی دانشگاه Vanderbilt می‌گوید: “هرچند تاکنون همه‌ی مکانیسم‌های سرایت این بیماری را نمی‌دانیم، اما این بیماری هم مانند سارس احتمالاً توسط ذرات مایع در هوا و سطوح آلوده پخش می‌شود.”

شیوه‌های انتقال ویروس Corona عبارتند از:

– قرار داشتن در معرض سرفه یا عطسه‌ی فرد مبتلا

– تماس شخصی نزدیک با فرد مبتلا (دست دادن).

– لمس شیء یا سطح آلوده به ویروس (و بعد دست زدن به دهان، بینی یا چشم‌ها قبل از شستن دست‌ها).

– و به ندرت از طریق مدفوع آلوده.

این ویروس چگونه همه‌گیر می‌شود؟

برای اینکه این ویروس یا هر بیماری دیگری همه‌گیر شود، سه چیز لازم است: انسان را به طور موثر آلوده کند، در انسان سرایت بیابد و سپس به راحتی میان انسان‌ها پخش شود. در حال حاضر، مطابق با CDC این ویروس به طور محدود بین انسان‌ها سرایت پیدا می‌کند، اما بررسی‌ها روی آن هنوز هم در حال انجام است.

برای جلوگیری از همه‌گیر شدن این بیماری، فرد مبتلا در اسرع وقت بعد از شناسایی باید تحت درمان قرار بگیرد. به علاوه عموم مردم باید در مورد غذا و بهداشت شخصی آموزش داده‌شوند.

چقدر طول می‌کشد تا فرد مبتلا، ناخوش شود؟

اینکه چقدر طول می‌کشد تا این ویروس جدید سبب بروز علائم در فرد مبتلا شود، هنوز مشخص نیست.

هرچند کارشناسان بهداشت و درمان، حدس می‌زنند که حدود ۱۴ روز طول می‌کشد تا علائم این بیماری پدیدار شود. بنابراین حتی بدون وجود علائم نیز ممکن است ناقل این ویروس باشید.

مطابق با مطالعه‌ای که لنست منتشر کرده‌است، فرد مبتلا در دوران نهفتگی نیز می‌تواند این بیماری را به افراد دیگر منتقل کند. به این معنا که ممکن است هنوز هیچ نشانه‌ای از کرونا ویروس در او پدیدار نشده باشد اما سبب بیمار شدن سایر افراد شود.

علائم کرونا ویروس (ویروس Corona) جدید چیست و چگونه باید درمان شود؟

علائم کرونا ویروس جدید عبارتند از تب، سرفه و مشکلات تنفسی. مطابق با مطالعه‌ی جدیدی که در ژورنال لنست منتشر شده‌است، این علائم شبیه به نشانه‌ّهای بیماری SARS (نوعی بیماری که در سال ۲۰۰۲ در چین شروع شد و حدود ۸۰۰ نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشاند) هستند. برخی از علائم نادر ناشی از این بیماری نیز خستگی، سردرد و اسهال هستند.

مطابق با CDC، درمان خاصی برای کرونا ویروس (Corona) وجود ندارد (در موارد خفیف) و بیشتر افراد خود به خود بهبود می‌یابند. بنابراین می‌توان گفت که درمان این بیماری استراحت و دارو برای رفع علائم است. استفاده از دستگاه بخور یا دوش گرم نیز می‌تواند به تسکین گلو درد و سرفه کمک کند.

هیچ واکسینی برای این ویروس جدید وجود ندارد اما محققان موسسه‌ی ملی سلامت ایالات متحده اعلام کردند که در مراحل اولیه تولید واکسین هستند. علاوه بر این، بنا به گفته‌ی ان‌بی‌سی نیوز شرکت دارویی ریجنِرون اعلام کرد که در مراحل اولیه‌ی توسعه درمانی برای این ویروس است.

برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس (Corona) چه اقداماتی باید صورت بدهیم؟

مطابق با گزارش نیویورک تایمز، دولت چین بیشتر سفرها به (و از) ووهان و همچنین 12 شهر مجاور دیگر را متوقف کرده‌است.

فرودگاه‌های اصلی در ایالات متحده برای اطمینان از سلامت مسافران ورودی، غربالگری انجام می‌دهند. با این حال، مقامات ایالات متحده در روز جمعه (24 جنووری) اعلام کردند که در حال ارزیابی مجدد اثربخشی این غربالگری هستند.

VIRUS1

به علاوه، بنا به گزارش نیویورک تایمز، وزارت امور خارجه‌ی آمریکا در مورد سفر به افغانستان در کنار عراق، ونزوئلا، سوریه و یمن نیز هشدار داده‌است.

چگونه از خودمان در برابر ویروس کرونا (Corona) محافظت کنیم؟

به گزارش CDC، در صورت سفر به ووهان، باید از تماس با افراد بیمار، حیوانات مرده یا زنده، رفتن به بازارهای حیوانات یا محصولات تهیه شده از گوشت خام، پرهیز کنید. به علاوه:

– به طور مرتب دست‌های‌تان را با آب و صابون دست کم به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید.

–  اگر به این ویروس آلوده شده‌اید می‌توانید برای جلوگیری از سرایت آن به دیگران در خانه بمانید، و تماس‌تان را با سایر افراد خانه به حداقل برسانید، ماسك بزنید، و هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان‌تان را با دستمال بگیرید و بعد دست‌ها را بشویید.

– در صورتی که آب و صابون در دسترس ندارید، از مایع ضدعفونی‌کننده‌ی الکلی برای تمیز کردن دست‌های‌تان استفاده کنید.

– سطوح و اشیائی را که مدام در تماس با آنها هستید، به طور مرتب ضدعفونی کنید.

کرونا ویروس (Corona) در افغانستان

در حال حاضر هیچ مورد ابتلایی به این بیماری در افغانستان گزارش نشده‌است. با این وجود مطابق با وبسایت رادیو آزادی، داکتر خواجه میر اسلام سعید، مشاور برنامه اپیدمولوژی ساحوی وزارت صحت عامه افغانستان اذعان داشته‌است که «مردم باید احتیاط را رعایت و از بیماران ریزش و زکام دوری کنند؛ به علاوه در پخت و پز محصولات حیوانی دقت به خرج دهند.»

چه تدابیری برای ممانعت از گسترش ویروس به افغانستان اتخاذ شده‌است؟

بنا به گزارش وزارت صحت، برای ممانعت از ورود کرونا ویروس به افغانستان، به زودی تدابیری در فرودگاه‌ها اتخاذ خواهد شد.

پس از افزایش آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در چین، حبیب اروال، رئیس بخش کنترل امراض وزارت صحت به رسانه‌ها گفته است که برنامه‌های آگاهی‌دهی برای جلوگیری از ویروس کرونا را آغاز کرده‌است.

به علاوه طارق یاسرویچ، سخنگوی سازمان صحی جهان روز جمعه (۴ دلو) در شهر ژنو سویس به خبرنگاران گفته است: “هنوز نمی‌دانیم که کرونا تا چه حد خطرناک است، زیرا هر زمانی که چنین ویروسی انتشار می‌یابد، روی موارد خطرناک آن تمرکز می‌شود و وقتی که موارد ضعیف آن از نظر انداخته شد، بیماری کاهش می‌یابد و یا تعدادی از مبتلایان دوباره صحت‌یاب می‌شوند، اما با تسریع بررسی‌ها، شاید بیشتر موارد در مرحله نخست شناخته شوند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان