جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نتایج یک نظرسنجی؛ از تأکید بر راه حل سیاسی برای پایان جنگ تا حمایت از حضور زنان در مذاکرات صلح

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

یک نظر سنجی تازه که از سوی انستیتوت جنگ و صلح افغانستان منتشر شده، نشان می‌دهد که 80 درصد مردم معتقد اند که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد.

این نظرسنجی که نتایج آن امروز پنج شنبه(3دلو) به نشر رسید، از طریق گفتگو با 5 هزار نفر در زون‌های مختلف افغانستان که 60 درصد آن‌ها در شهرها و 40 درصد در روستاها بوده، به دست آمده است.

در این نظرسنجی آمده است که 80 درصد پاسخ دهندگان به این باور اند که جنگ در افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل شود. تنها 20 درصد از پاسخ دهند‌گان به راه حل نظامی برای پایان این جنگ باور دارند.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۸ درصد مردم طرفدار نظام جمهوری، ۱۲ درصد خواهان نظام امارتی و ۱۱ درصد خواهان حکومت ترکیبی(جمهوری و امارتی) بوده و ۸ درصد نیز چیزی نگفته اند.

در این نظرسنجی در پاسخ به این‌که در صورت خروج نیروهای خارجی بدون یک توافق صلح، در افغانستان چه رخ خواهد داد، ۵۲درصد پاسخ داده اند که جنگ داخلی به وقوع خواهد پیوست؛ اما ۴۸ درصد گفته اند که نظام دوام خواهد کرد.

همچنان در این نظرسنجی ۴۶ درصد پاسخ دهندگان گفته اند که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند، ۳۳ درصد تأکید کرده که نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد و ۲۱ درصد هم گفته اند که بخشی از این نیروها در افغانستان باقی بمانند.

از سویی هم، در مورد سرنوشت جنگجویان خارجی طالبان پس از صلح، ۵۷ درصد پاسخ‌دهندگان خواهان خروج این جنگجویان از افغانستان و ۴۳ درصد دیگر خواهان باقی‌ماندن آنان در کشور اند.

در این نظر سنجی اکثریت پاسخ دهندگان که 61 درصد را تشکیل می دهد، گفته اند که گفتگوهای صلح در داخل افغانستان انجام شود.

بر اساس این نظرسنجی، 83 درصد از پاسخ دهندگان از سنین مختلف، جنسیت، باشندگان شهر و روستا و زون های مختلف، از حضور زنان در مذاکرات صلح حمایت می کنند و 96 درصد این اکثریت در زون مرکزی از حضور زنان در مذاکرات صلح حمایت کرده‌اند. پایین‌ترین امتیاز 71 درصد در زون غرب کشور است که که از حضور زنان در روند صلح استقبال کرده اند.

این نظرسنجی نشان می دهد که 65 درصد مردم افغانستان می‌ خواهند که دولت باید مذاکرات صلح با طالبان را رهبری کند، 21 درصد خواهان رهبری مذاکرات از سوی بازیگران غیردولتی اند و برای ۱۴درصد دیگر مردم، رهبری روند صلح از سوی هیچ یکی فرقی نمی کند.

براساس این نظرسنجی انستتیوت مطالعات جنگ و صلح، ۶۱ درصد از پاسخ‌دهند‌گان گفته‌اند که گفتگوهای صلح در داخل افغانستان انجام شود، 44 درصد در کشورهای اسلامی، ۳۲ درصد در کشورهای منطقه، ۱۵ درصد در امریکا و ۷ درصد اروپا را پیشنهاد کرده اند.

در این نظرسنجی در مورد زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان نیز پرسیده شده است که 41 درصد پاسخ‌دهندگان او را شخصی مناسب برای تسهیلات گفتگوهای صلح دانسته، ۳۹ درصد پاسخ منفی داشته و ۲۰ درصد هم گفته که نمی‌دانند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان