غنی: کرزی و عبدالله هیچ برنامه ای برای صلح ندارند!

توسطروایت زنده

بهمن ۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

رییس جمهور غنی می گوید که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت و حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین یک صفحه در مورد آینده افغانستان ننوشته و هیچ برنامه ای برای صلح ندارند، و چون نمی توانند در این زمینه کاری کنند، انتقاد می نمایند.

محمد اشرف غنی شب گذشته در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت که اگر گروه طالبان آماده نباشد دست از خشونت بکشد، او اجازه نخواهد این گروه با سوءاستفاده از مذاکرات صلح با آمریکا، به قدرت برسد.

رییس جمهور افزود: “مذاکره یک وسیله است، صلح آرزوی تمام مردم افغانستان است و صلح هدف من است تا گواه پایان خشونت باشیم.”

ghani

او تاکید کرد: “آیا طالبان آماده اند که خشونت خاتمه یابد و خواستار آن هستند، جامعه افغانی مایل است که آن ها در جامعه مدغم شوند. اگر آن ها به صلح به مانند اسب تروجان نگاه می‌کنند و می‌خواهند حکومت را سرنگون کنند و جامعه را به هم بزنند، در این صورت جامعه و حکومت در برابر آن بسیج می‌شوند.”

غنی تصریح کرد، جنگجویان طالبان از جنگ خسته شده و می‌خواهند جنگ متوقف شود، اما نمایندگان طالبان در دوحه، قطر هر کدام ۴ تا ۵ زن دارند و به سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند.

رییس جمهور غنی در پاسخ به این که چرا عبدالله و کرزی از او انتقاد می کنند، گفت: “چون دست‌شان به انگور نمی‌رسد. آیا رئیس جمهور کرزی توانست با طالبان به آتش‌بس دست پیدا کند؟ نه، من توانستم. آیا او به طالبان پیشنهاد بدون قید و شرط مذاکرات را داد؟ نه، من دادم. بر اساس نظرسنجی‌ها مردم افغانستان در مورد مذاکرات صلح به کی بیشتر اعتماد دارند؟ به من. من مشغول کار با مردمم هستم، برنامه دارم و روی آن کار می‌کنم. برنامه رئیس جمهور کرزی و دکتر عبدالله چیست؟ لطفا یک صفحه برای من نشان دهید که یکی از این آقایان در مورد آینده افغانستان نوشته باشند.”

او خاطرنشان کرد که گروه طالبان در سال ۲۰۰۱ به خانه‌هایشان بازگشته بودند و برای سه سال جنگ در افغانستان آرام بود، چه اقداماتی رئیس جمهور کرزی و تیمش انجام داد که شورش دوباره بالا گرفت؟ او باید به مردم افغانستان پاسخ دهد!

این اظهارات رییس جمهور غنی در حالی مطرح شده است که گفتگوهای صلح افغانستان همچنان بحث داغ رسانه ها و سیاسیون را تشکیل می دهد. چندی قبل حامد کرزی در مصاحبه با بی بی سی گفته بود که رییس جمهور غنی به بهانه آتش‌بس، مانع آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح می شود. از سویی هم عبدالله عبدالله در نشست شورای وزیران، از اقدامات رییس جمهور غنی برای صلح انتقاد کرده و گفته بود، صلح منحصر به یک فرد و نظرات یک فرد نیست و یک وزارت نمی تواند به امور صلح رسیدگی کند.

رییس جمهور غنی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز دیدار کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *