افغانستان همچنان در جمع فاسدترین کشورهای جهان قرار دارد

توسطفریدون حسنی

بهمن ۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , ,

سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارش سالانه‌اش در مورد فساد می گوید که افغانستان همچنان در جمع فاسدترین کشورهای جهان قرار دارد.

سازمان شفافیت بین الملل امروز پنج شنبه(3 جدی) با نشر گزارش تازه خود گفته است که افغانستان با کسب ۱۶ امتیاز در شاخص مبارزه با فساد، یک درجه افت داشته و در جایگاه ۱۷۳ جهان قرار گرفته است.

این گزارش نشان می دهد که از سال 2018 به این‌سو، تلاش‌ها در راستای مبارزه با فساد در افغانستان پیشرفتی نداشته است.

افغانستان در سال 2017 از 100 امتیاز، 15 امتیاز کسب کرده بود، در سال 2018 این رقم به 16 امتیاز افزایش یافت، ولی در سال 2019 پیشرفتی صورت نگرفته و افغانستان یک بار دیگر 16 امتیاز گرفته است.

جوی ساندرز، رییس هیأت مدیره موسسه شفافیت افغانستان گفته است: “تلاش‌ها در راستای مبارزه با فساد در افغانستان در 5 سال گذشته نشان داده است که این تلاش ها باید حمایت گردیده و تقویت شود، در غیر آن امکان پیشرفت در امر مبارزه با فساد اداری بسیار کم است.”

او افزوده است: “افغانستان باید بعد از سال 2017 بر تنظیم مقررات تمویل مالی کمپین‌ و تطبیق آن متمرکز می‌شد، زیرا این کشور در سال 2018 انتخابات پارلمانی و در سال 2019 انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش رو داشت.”

در این گزارش آمده است که در دوره حکومت وحدت ملی، امتیاز افغانستان بین سال‌های 2014 و 2016 از 12 به 11 کاهش یافت اما در سال 2016 با 4 امتیاز افزایش به 15 امتیاز رسیده و پس از آن پیشرفت افغانستان کند شد و این کشور در سال 2017 فقط یک امتیاز بالاتر از سال گذشته، یعنی 16 امتیاز کسب کرد. در دو سال بعدی (2018 و 2019) امتیاز افغانستان تغییری نکرده و همان 16 باقی مانده است.

از سویی هم سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت در کنفرانس خبری ارائه گزارش جدید سازمان شفافیت بین‌الملل گفت: “حکومت وحدت ملی با اصلاح قانون دسترسی به اطلاعات و ایجاد کمیسیون مستقل دسترسی به اطلاعات، پیشرفت‌های خوبی داشته است، اما این برای مبارزه با فساد گسترده در همه‌ سکتورهای کشور کافی نبوده است.”

او تاکید کرد که حکومت افغانستان اصل تفکیک قوا میان قوه‌ مقننه، مجریه و قضاییه را رعایت نکرده و علاوه بر این، حکومت نتوانسته از نهادهای مستقل، از جمله اداره عالی تفتیش، کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، کمیسیون شکایات انتخاباتی، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و حتی کمیسیون تازه‌تاسیس دسترسی به اطلاعات، حمایت و محافظت و این نهادها را تمویل مالی کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *