جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
33 بازدید

اگر به یکی از این ۶ سوال پاسخ مثبت بدهید، هوش هیجانی شما بالاتر از غالب آدم‌ها است

خواندن 4 دقیقه
3.7
(3)

هوش هیجانی یکی از ۱۰ مهارت شغلی برتر است که برای رشد و پیشرفت کارکنان ضرورت دارد، مهارتی که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ رواج و اهمیت زیادی پیدا کند.

هوش هیجانی (EQ) خود را در دایره‌ی واژگان مشاغل چنان جای داده، که باید به عنوان نیرویی بسیار پراهمیت در نظر گرفته شود. EQ در واقع یکی از مطلوب‌ترین خصوصیات برای پیشرفت شخصی و حرفه‌ای است.

مدیران در حال حاضر، کارمندانی را استخدام می‌کنند که دارای مهارت‌های نیمکره‌ی راست مانند EQ هستند زیرا می‌دانند این افراد در سطح ارتباطی و بینِ فردی در محیط کار حضور مثبتی دارند.

برای ارزیابی این‌که به لحاظ هوش هیجانی در چه سطحی قرار دارید، به سوالات مطرح شده در این نوشتار صادقانه پاسخ بدهید.

در حین خواندن این سوالات که با دقت زیادی انتخاب شده‌اند، صادقانه اما با ملایمت در برابر خودتان قرار بگیرید؛ چطور خودتان را هدایت می‌کنید، چطور دیگران را هدایت می‌کنید و چطور سازمان‌تان را هدایت می‌کنید؟

۶ سوال که پاسخ مثبت به یکی از آنها، نشان می‌دهد که هوش هیجانی شما بالاتر از غالبِ آدم‌ها است

۱. آیا معمولا نسبت به احساسات خود آگاهی دارید و می‌دانید که به چه دلیل چنین احساسی در شما ایجاد شده‌است؟

۲. آیا از نقاط قوت، و به ویژه محدودیت‌ها و نقاط کورتان آگاه هستید؟

۳. آیا در صورت بروز پریشانی و نگرانی توانایی مدیریت احساسات‌تان را دارید، و هنگامی که عصبانی و ناراحت یا دچار استرس می‌شوید، به سرعت خودتان را کنترول می‌کنید؟

۴. آیا توانایی این را دارید که آنچه را شخص دیگری در چهارچوب شرایط خود تجربه می‌کند، بفهمید و درک کنید؟

۵. آیا هر روزتان را با چشم‌اندازی مثبت و دیدن جنبه‌های خوب زندگی سپری می‌کنید؟

۶. صرف نظر از تعاریف و تملق دیگران، خودتان با کسی که هستید راحتید؟

این سوالات در واقع شما را به فکر فرو می‌برند، اما اگر نتوانستید به اکثر آنها پاسخ “بله” بدهید، شاید بهتر باشد خودتان را به لحاظ شخصی و درونی عمیقا بررسی کنید. این به نفع شما است زیرا ما اکنون در دورانی هستیم که EQ به یک عامل مهم برای پیش‌بینی موفقیت شغلی تبدیل شده‌است و حتی از توانایی‌ها و قابلیت‌های فنی هم فراتر رفته‌است.

مزایای هوش هیجانی

در مطالعات بی‌شماری، ثابت شده‌است کارمندان که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، محل کار را به جایی بهتر تبدیل می‌کنند. آنها تاثیر مثبتی بر بسیاری از جنبه‌های سازمانی دارند از جمله:

* کار تیمی را بهبود می‌دهند. افراد دارای EQ نسبت به افرادی که هوش هیجانی بالایی ندارند بهتر با اعضای تیم ارتباط برقرار می‌کنند.

* نوآوری بیشتری دارند. افراد دارای EQ ایده‌هایی از خود دارند و نسبت به ایده‌های دیگران پذیرا هستند.

* تطبیق‌پذیر هستند. آنها به راحتی با تغییرات سازگار می‌شوند و از پس موقعیت‌های چالش‌برانگیز برمی‌آیند. کارمندان دارای هوش هیجانی بالا می‌دانند که چگونه با مشتریان ناراضی، همکاران ناراضی یا مدیرانی که از کار خود راضی نیستند، رفتار کنند.

* روی عواطف خود کنترول دارند. آنها در طول مکالمات سخت، آرام و مثبت باقی می‌مانند و هنگام بروز هر گونه اختلاف نظری یا درگیری (در صورتی که مدیر باشند)، مرزها را نشان می‌دهند.

* خوش‌بین هستند. کارمندانی که دارای EQ بالا باشند، یک ذهنیت رو به رشد دارند و به طور طبیعی خوش‌بین هستند. آرزو و هدف درونی‌شان به آنها انگیزه می‌دهد و سبب می‌شود که به سوی پیشرفت و موفقیت گام بردارند، ابتکار عمل به خرج بدهند یا از فرصت‌ها کمال استفاده را ببرند.

فردی که دارای هوش هیجانی است، از خودآگاهی و گرایشات طبیعی برای دیدن تصویر کلی و دو سوی یک موضوع برخوردار است. دنیل گولمن، نویسنده‌ی آمریکایی و کارشناس برتر هوش هیجانی می‌گوید:

“اگر خودآگاهی ندارید، اگر قادر به مدیریت نگرانی‌های‌تان نیستید، اگر نمی‌توانید همدلی و روابط مؤثر داشته باشید، هر چقدر هم که باهوش باشید، موفقیت زیادی کسب نخواهید کرد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان