۱۰ فایده‌ علمی مراقبه (مدیتیشن)

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۱۶, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

محبوبیت مدیتیشن (Meditation) در حال افزایش است چرا که مردم هر روز بیشتر به فواید آن پی می‌برند. مدیتیشن یا مراقبه فرایند تعلیم ذهن برای افزایش تمرکز و جهت‌دهی به افکار است. شما می‌توانید از مراقبه برای افزایش آگاهی نسبت به خودتان و پیرامون‌تان استفاده کنید. برخی آن را به عنوان شیوه‌ای برای کاهش استرس به کار می‌برند و برخی دیگر، مراقبه را به عنوان راهی برای افزایش مثبت‌گرایی، نظم شخصی، الگوهای سالم خواب و حتی افزایش تحمل درد می‌بینند. در این نوشتار با ۱۰ فایده‌ی مدیتیشن یا مراقبه آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید!

۱. استرس را کاهش می‌دهد

کاهش استرس، یکی از رایج‌ترین دلایلِ تمرین مراقبه است.

یک مطالعه روی ۳۵۰۰ بزرگسال نشان داد که مراقبه واقعا سطح استرس را کاهش می‌دهد. تحقیقات حتی نشان داده‌اند که تمرین مدیتیشن می‌تواند علائم بیماری‌های مرتبط با استرس را نیز بهبود ببخشد.

۲. فایده مراقبه، اضطراب را کاهش می‌دهد

در یک مطالعه‌ی ۸ هفته‌ای روی مدیتیشن، سطح اضطراب شرکت‌کنندگان کاهش یافت. به علاوه ثابت شد که مدیتیشن می‌تواند علائم اختلالات اضطرابی،‌ مثل فوبیا، ‌اضطراب اجتماعی، افکار پارانوئید و رفتارهای وسواسی را تسکین بدهد.

مدیتیشن حتی می‌تواند اضطراب مرتبط به کار را در محیط‌های کاری پرفشار کاهش بدهد. یک مطالعه نشان داد که مدیتیشن سطح اضطراب را در پرستاران پایین می‌آورد.

۳. بهداشت روانی را بهبود می‌دهد

بهبود بهداشت روان یکی از برترین مزایای مدیتیشن (Meditation) است. برخی از انواع مدیتیشن سبب می‌شوند که تصویر بهتری نسبت به خودتان و به طور کلی زندگی پیدا کنید. دو مطالعه در زمینه‌ی مدیتیشن ذهن‌آگاهانه منجر به کاهش سطح افسردگی در ۴۶۰۰ فرد بزرگسال شد.

۴. خویشتن‌آگاهی را افزایش می‌دهد

برخی از انواع مدیتیشن (Meditation) مثل «مدیتیشنِ خودکاوی،» می‌تواند سبب افزایش خویشن‌آگاهی شود و کمک‌تان کند که به بهترین نسخه از خودتان دست پیدا کنید. برخی دیگر به شما کمک می‌کنند که افکار مضر را تشخیص بدهید و بعد با کسب آگاهی نسبت به روند فکری‌تان، الگوهای فکری سازنده‌ای را در خودتان نهادینه کنید.

مطالعه‌ای روی ۴۰ زن و مرد که در یک برنامه‌ی مدیتیشن شرکت کرده بودند، نشان داد که حضور در این برنامه منجر به کاهش حس تنهایی در آنها شد.

۵.فایده مراقبه، دامنه‌ی توجه را افزایش می‌دهد

در یک مطالعه اثراتِ یک دوره‌ مدیتیشن ۸ هفته‌ای مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد که این دوره توانایی حفظ تمرکز و توجه را در شرکت‌کنندگان افزایش داده‌است. به علاوه، مطالعه‌ی دیگری نشان داد که مدیتیشن حتی می‌تواند به بهبود نگرانی، پایین بودن سطح توجه و پرت شدن حواس کمک ‌کند.

۶. زوال حافظه‌ی مرتبط با سن را کاهش می‌دهد

بهبود توجه و شفافیت فکری می‌تواند به جوان ماندن ذهن نیز کمک کند.

«کریتان کریا» روشی از مدیتیشن است که با ترکیب یک مانترا و حرکات تکراری انگشتان، کمک‌تان می‌کند تا افکارتان را متمرکز کنید. در چندین مطالعه‌ی مرتبط با زوال حافظه‌ی مرتبط با سن، مشخص شد که انجام این روش به افزایش توانایی فرد در انجام کارهای فکری کمک شایانی می‌کند. به علاوه مروری بر ۱۲ مطالعه نیز نشان داد که انجام مراقبه روی قدرت حافظه‌ی افراد سالخورده تاثیر مثبت دارد.

۷. مهر و عطوفت ایجاد می‌کند

برخی از انواع مدیتیشن احساسات و فعالیت‌های مثبتی را که نسبت به خودتان و دیگران دارید، افزایش می‌دهد. مراقبه‌ای به نام متا وجود دارد که با انجام آن،‌ فرد یاد می‌گیرد که در خود مهربانی و بخشش را نسبت به همه‌ی آدم‌ها ایجاد کند. ۲۲ مطالعه روی این سبک از مراقبه، توانایی آن را در افزایش عطوفت نسبت به خود و دیگران ثابت کرده‌اند.

۸. به ترک انواع اعتیاد کمک می‌کند

نظم ذهنی که از طریق مدیتیشن ایجاد می‌شود می‌تواند با افزایش کنترول برخویشتن و آگاهی، به از بین رفتن انواع وابستگی‌ها کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مدیتیشن، با افزایش درک نسبت به عادات ناپسند، می‌تواند به افزایش قدرت اراده و کنترل احساسات کمک کند.

یک مطالعه روی ۱۹ فرد الکلی که مدیتیشن کار کردند نشان داد که با این تمرین، میل شدید آنها نسبت به مصرف الکل تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

۹. فایده مراقبه، اوضاع خواب را بهبود می‌دهد

بیش‌تر آدم‌ها در برهه‌ای از زندگی با مشکل بی خوابی مواجه می‌شوند.

یک مطالعه که تاثیر مدیتیشن را بر کیفیت خواب بررسی کرده‌بود، بهبود الگوهای خواب را در گروهی از شرکت‌کنندگان که مدیتیشن کار کرده بودند، اثبات کرد.

۱۰. مدیتیشن به کنترول درد کمک می‌کند

درک شما از درد با حالات ذهن‌‌تان مرتبط است و ممکن است در شرایطِ استرس‌زا افزایش بیابد.

در یک مطالعه از تکنیک‌های ام‌آر‌آی (MRI) استفاده شد تا فعالیت مغز در زمانی که شرکت‌کنندگان محرک درد را تجربه می‌کردند، مشاهده شود. گروهی از این شرکت‌کنندگان ۴ روز مراقبه کار کردند و گروه دیگر بدون مراقبه این مدت را سپری کردند. نتایج این مطالعه نشان داد، فعالیت آن قسمت از مغز که مسئول کنترول درد است در گروهی از شرکت‌کنندگان که ۴ روز مراقبه کرده بودند، افزایش یافته بود. این گروه همچنین، حساسیت کمتری را نسبت به درد گزارش دادند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *