امکان پرورش درختان کیله در سه ولایت افغانستان

توسطروایت زنده

دی ۱۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

وزارت زراعت اعلام کرده است، تحقیقات نشان می دهد در ولایت‌های کنر، ننگرهار و لغمان می توان به شکل توافقی درختان کیله را پرورش داد.

وزارت زراعت امروز شنبه(14جدی) در یک خبرنامه به نقل از دهاقانان در ولسوالی دشت قلعه تخار گفته است: دهقانان ولسوالی دشت قلعه‌ی ولایت تخار از پرورش کیله در این ولسوالی نتیجه مثبت گرفته‌ و از وزارت زراعت، آبیاری و مالداری خواسته اند در ترویج این میوه با آنان همکاری کند.

بسم‌الله، یکی از دهقانان این ولسوالی گفته است: “ولسوالی دشت قلعه از لحاظ زراعتی محیط مناسبی برای پرورش درخت کیله به سیستم سبزخانه‌ای است و اگر وزارت زراعت با ما همکاری کند، تا چند سال دیگر مقدار قابل ملاحظه‌ کیله‌ مورد نیاز کشور را از این ولایت تامین می‌کنیم”.

banana

در همین حال سراج‌الدین مهربان، رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت تخار گفته است، چون بخش تحقیقات وزارت زراعت برای ترویج این میوه برای ریاست زراعت تخار سفارش نشده، از همین رو انان تاکنون کاری در این زمینه انجام نداده اند.

از سوی هم نظیر نوابی، آمر بخش تحقیقات میوه‌جات ریاست تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری بابیان این که در ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار به شکل توافقی زمینه رشد درخت کیله وجود ندارد، افزوده است: “اگر زمینه‌سازی شود و کیله در سبزخانه‌ها پرورش یابد، امکان برداشت حاصل است و در این حالت برای دهقانان اقتصادی تمام نمی‌شود”.

وزارت زراعت تاکید کرده که به جز ولسوالی دشت قلعه تخار، به اساس تحقیقات ولایت‌های کنر، ننگرهار و لغمان از جمله ولایت‌هایی‌اند که می‌شود در آن به شکل توافقی درختان کیله را پرورش داد و از آن حاصل مناسب به دست آورد.

این در حالی است که هم اکنون افغانستان کیله مورد نیاز خود را از کشورهای پاکستان و بعضا هند وارد می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *