فیفا: تامین عدالت انتخابات در گرو کار شفاف و به موقع کمیسیون شکایات است

توسطروایت زنده

دی ۱۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان “فیفا” تأکید می کند که تامین عدالت انتخابات ریاست جمهوری در گرو کار شفاف و به موقع کمیسیون شکایات است.

فیفا امروز چهارشنبه(11جدی) در یک اعلامیه گفته است که از تلاش های کمیسیون شکایات انتخاباتی برای رسیدگی دقیق و منصفانه به شکایات مربوط به نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری استقبال می کند، اما از چالش هایی که فرا راه کار این کمیسیون قرار دارد، نگران است.

فیفا افزوده است که بررسی و رسیدگی به 16 هزار و 500 شکایات، ضمن این که نیازمند اجراآت شفاف، دقیق وهمه جانبه، در پرتو قانون و در عین حال تقاضای فرصت بیشتر از لحاظ زمان را می کند، که یک چالش جدی در مقابل کار و بررسی های نخستین کمیسیون های ولایتی شکایات است.

موسسه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اضافه کرده، با وجودی که کمیسیون شکایات انتخاباتی فرصت کافی را برای تنظیم ظرفیت ها وآمادگی برای رسیدگی به شکایات در سطح ولایات را داشته، اما دیده می شود که از یک جانب ثبت شکایات در کابل و از جانبی هم وجود برخی کمی و کاستی ها، باعث طولانی شدن این روند خواهد شد.

FEFA

این نهاد نظارتی بر انتخابات افغانستان از عدم حضور و فعالیت کمیشنران ولایتی کمیسیون شکایات در ولایت هلمند نیز انتقاد کرده و تاکید نموده، این کمیشنران باید از شروع ثبت شکایات در برابر نتایج ابتدایی در دفتر ولایتی حضور می داشتند و عدم حضور آنان باعث شده تا کارهای این کمیسیون در ولایت هلمند از لحاظ فرصت زمانی محدود شود.

فیفا خاطرنشان کرده که باید تا حال کمیسیون شکایات انتخاباتی معلومات دقیق را نسبت به نوع شکایات از لحاظ تاثیرگذاری آن بر نتایج انتخابات، تفکیک بندی و نیازمندی های عدلی آن، ارایه می کرد.

این موسسه انتخاباتی افغانستان همچنان از پایان قرارداد 1 هزار و 178 کارمند درج معلومات در دفتر مرکزی و کارمندان دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات که می توانند در بازشماری و تفتیش با کمیسیون شکایات همکاری کنند نیز ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد پیشنهاد کرده که کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد ارزیابی های اولیه خود برای رسیدگی به شکایات انتخاباتی، معلومات لازم را ارایه کرده و باید موقف روشنی در رابطه به رعایت فرصت ۱۵ روزه توسط دفاتر ولایتی و یا تمدید احتمالی کار کمیسیون های ولایتی اتخاذ کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *