موی‌تای قهرمانی آسیا؛ 4 مدال و تندیس بهترین داور آسیا از آن افغانستان

توسطفرشته فرهنگ

دی ۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

افغانستان در رقابت‌های موتای قهرمانی آسیا توانست یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز کسب کند.

مدال آوران این دوره؛ شبنم حسین زاده با مدال برنز، شکریه بهمنی با مدال طلا، آرزو حسین زاده مدال نقره و شیر حسین عظیمی با مدال برنز به کشور بازگشتند.

همچنان باید گفت که علی ظفر عاطفی، یکی از داوران برجسته موی تای کشور که عضویت کمیته داوران فدراسیون بین المللی موی تای آماتور را دارد، توانست تندیس بهترین داور آسیا را به دست آورد.

مسابقات قهرمانی آسیا

رقابت‌های قهرمانی موی تای آسیا با اشتراک 36 کشور آسیا و حدود 300 ورزشکار از تاریخ 16 الی 22 دسامبر سال جاری در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار شده بود که از افغانستان 7 ورزشکار، یک مربی و 2 داور نیز در این رقابت ها حضور داشتند.

از زمان تأسیس رسمی فدراسیون موی تای در افغانستان در سال 2008 در چهارچوب ریاست تربیت بدنی کمیته المپیک، یک دهه می گذرد. اکنون رشته موتای کشور عضویت دایمی فدارسیون جهانی را دارد و در 22 ولایت کشور نمایندگی دارد. امروز دختران و پسران زیادی در این رشته ورزشی کار می‌کنند و در رقابت‌های آسیایی و جهانی حضور دارند.

رقابت‌های قهرمانی موی تای آسیا با اشتراک 36 کشور آسیا و حدود 300 ورزشکار از تاریخ 16 الی 22 دسامبر سال جاری در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار شده بود که از افغانستان 7 ورزشکار، یک مربی و 2 داور نیز در این رقابت ها حضور داشتند
رقابت‌های قهرمانی موی تای آسیا با اشتراک 36 کشور آسیا و حدود 300 ورزشکار از تاریخ 16 الی 22 دسامبر سال جاری در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار شده بود که از افغانستان 7 ورزشکار، یک مربی و 2 داور نیز در این رقابت ها حضور داشتند

شکریه بهمنی؛ مدار آور طلا

شکریه بهمنی در مسابقات آسیایی ابوظبی توانست به مدال طلا دست پیدا کند.

او از 4 سال به این سو در رشته موی تای کار می‌کند. کودکی او با خواهری گذشته است که ورزش موی تای رشته تمرینی او بوده است و پس از آن، شکریه بهمنی نیز در این رشته شروع به کار کرده است.

او سه مسابقه بیرون مرزی داشته که اولین آن در کره جنوبی در سال 2017 برگزار شده بود، دومین مسابقه خانم بهمنی با نام “قهرمانی جوانان جهان” در کشور تایلند در سال 2018 برگزار شد و سومین مسابقه بین‌المللی مسابقات “قهرمانی آسیا” در ایالت متحده عربی بوده است.

شکریه بهمنی در مسابقات آسیایی ابوظبی توانست به مدال طلا دست پیدا کند
شکریه بهمنی در مسابقات آسیایی ابوظبی توانست به مدال طلا دست پیدا کند

همچنان او 18 مسابقه درون کشوری داشته که با یک باخت و 17 برد همراه بوده است.

شکریه بهمنی به خبرنامه گفت: “ورزش در هر رشته‌ای اکنون در افغانستان پررنگ است. من شاید بتوانم بگویم که اگر افغانستان را ارزیابی کنیم، یک طرف مواد مخدر داریم و طرف دیگر ورزش، می‌ توانیم ورزش را رشد بدهیم و بانوان حضور پررنگی در این بخش داشته اند.”

برای این که این خانم جوان بتواند در رشته موی تای و به عنوان ورزشکار از افغانستان در مسابقات قهرمانی آسیا حضور داشته باشد، مدت یک ماه در قرنطین بوده و با حریف‌های داخلی خود مبارزه کرده است. پس از این دوره، او کسی بوده که توانسته در این رقابت ها حاضر شود.

خانم بهمنی شاگرد مکتب است. او در سال 2004 در پاکستان به دنیا آمده است. او سعی دارد تا در این رشته ورزشی خوش بدرخشد و در کنار آن، بتواند به تحصیلاتش در مقاطع بالاتر دست پیدا کند.

علی ظفر عاطفی؛ بهترین داور آسیا

در کنار بازیکنانی که از افغانستان در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کرده بودند، افغانستان توانست تندیس بهترین داور آسیا را نیز از آن خود کند.

عاطفی در ولسوالی شیخ علی، ولایت پروان به دنیا آمده و تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس از رشته ژورنالیزم دانشگاه کابل به دست آورده است.

علی ظفر عاطفی از سال 1387 در رشته موی تای کار می‌کند و در مسابقات متعدد ملی شرکت کرده؛ ولی با توجه به شرایط جسمانی و امکاناتی که در دست داشته، در بخش مربی گری فعالیت کرده است. او از سال 2010 به این سو به عنوان مربی و داور ملی و زیر نظر فدراسیون ملی موی تای کشور انجام وظیفه کرده است.

در کنار این که او مربی و داور فدارسیون موی تای است، حدود 5 سال است که به عنوان سخنگو و مسئول بخش نشرات فدراسیون موی تای کشور نیز کار می‌کند و در یکی از رسانه های افغانستان در برنامه ورزشی فعالیت می‌کند.

عاطفی زمانی که بخش داوری و مربی گری را انتخاب کرد؛ فرصت‌های زیادی را به دست آورد. او در سال 2015 به عنوان داور در مسابقات بیرون مرزی کشور تایلند در بانکوک که 102 کشور حضور داشتند، حضور یافت.

علی ظفر عاطفی
علی ظفر عاطفی

این مسابقه به او زمینه آموزشی را در این بخش در دانشگاه تربیت بدنی تحت نظر فدراسیون جهانی در بانکوک تایلند فراهم کرد که پس از یک ماه، او با مدرک مربی گری و داوری بین المللی از این دوره فارغ شد. همین شروعی بود که او در سال‌های بعد هم در مسابقات جهانی به عنوان داور حضور داشته باشد.

سال های متواتر 2016 و 2017 همچنان گذشت تا او در سال 2018 ایمیلی دریافت کرد مبنی بر این که داور انتخاباتی فدراسیون جهانی است.

عاطفی در گفتگو با خبرنامه خاطرنشان کرد: “پس از آن در رقابت هایی که در 2018 و 2019 برگزار شد، شرکت کردم و حمایت فدراسیون جهانی و حمایت ها و امتیازاتی که به عنوان یک داور از آن استفاده کرده‌ام، و فعالیت‌هایم، توجه هرچه بیشتر آنان را به من جلب کرد.”

در مسابقات جهانی هر ساله پس از پایان مسابقات و رقابت‌ها، بهترین‌های هر بخش از داوران، ورزشکاران و تیم‌ها انتخاب می‌شود، و این بار قرعه بهترین داور آسیا به علی ظفر عاطفی داوری از افغانستان افتاد و او تندیس بهترین داور را از آن خود کرد.

برای این تندیس، هماهنگی، سر وقت حاضر شدن داوران، رای صادر شده از سوی آنان و نقش آن ها چه در بخش فنی و چه در قضاوت رقابت‌ها، از جمله معیارهایی است که در نظر گرفته می‌شود. این رقابت از سوی (ITO) یا عضو فنی هیئت برگزاری مسابقات مدیریت می‌شود.

عاطفی در عین حال در مورد فعالیت خود در فدراسیون موی تای افغانستان گفت: “فدراسیون موی تای کشور برنامه‌های زیادی دارد. در واقع ما در طول مدتی که این فدارسیون به رسمیت شناخته شده، سعی کرده‌ایم کارها و برنامه‌های زیادی را انجام دهیم که تا حدودی نیز موفق بوده‌ایم.”

در سال جاری این فدراسیون در جهت ارتقای ظرفیت تیم ملی و حضور در معتبرترین رقابت‌های جهانی تلاش کرده و توانسته در رقابت‌های مختلف خوش بدرخشد.

از برنامه‌هایی که این فدراسیون برای سال 2020 در نظر گرفته، آمادگی برای شرکت در رقابت‌های جهانی است که قرار است تا 6 ماه دیگر در ابوظبی برگزار گردد.

رقابت دانشجویان جهان که در قزاقستان برگزار خواهد شد و بازی‌های ساحلی از مسابقاتی است که این فدراسیون برای شرکت در آن سخت تلاش می‌کند.

علی ظفر عاطفی، سخنگوی فدراسیون موی تای ادامه داد: “برنامه‌های آمادگی بیشتر، همچنان آموزش بازیکنان و سمینارهای داوری نیز در نظر گرفته شده تا برای دختران و پسران این رشته برگزار گردد.”

شبنم حسین زاده؛ مدال آور برنز

شبنم حسین‌زاده که توانسته مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا در ابوظبی را به دست آورد، نیز در گفتگو با خبرنامه با تاکید بر این که دختران افغانستان با وجود چالش‌های موجود، بازهم با پشتیبانی خانواده، حمایت اطرافیان و تلاش خودشان در مسابقات شرکت می‌کنند، گفت: “دشواری‌ها همیشه وجود داشته است؛ چه برای پسران و چه دختران که گاهی زیاد و کم دارد، ولی زنان اکنون با شرکت در رقابت‌ها توانسته‌اند تصویر دیگری را به جهان و شهروندان کشور نشان دهند تا کم کم مشکلات حل گردد.”

اکنون خانواده‌ها با اعتمادی که به فدراسیون ملی موی تای دارند و ورزشکاران، با این که محدودیت‌های زیادی چه از لحاظ امکانات و چه شرایط سفر به کشورهای دیگر دارند، سعی می‌کنند بتوانند موفقیت‌های بیشتری را به دست آورند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نظر برای “موی‌تای قهرمانی آسیا؛ 4 مدال و تندیس بهترین داور آسیا از آن افغانستان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *