سرکه سیب و کاهش وزن: آیا سرکه سیب واقعا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

توسط

آذر ۲۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند که آیا سرکه سیب واقعا به کاهش وزن کمک می‌کند یا خیر. حقیقت این است که بله، این ماده‌ی خوراکی به کاهش وزن کمک می‌کند. دانشمندان بیش از یک نظریه در مورد سازوکارهای بیولوژیکی سرکه سیب دارند، اما پاسخ کوتاه این است که این ماده واقعا تاثیرگذار است. سرکه سیب در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان یک ماده‌ی دارویی استفاده شده و قدمت آن به قرن‌ها قبل برمی‌گردد.

مطالعات انجام‌شده روی سوژه‌های انسانی نشان داده‌اند که سرکه سیب نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش چربی بدن و سطح تری‌گلیسیرید سرم نیز می‌شود.

برای اثبات اثربخشی سرکه سیب، یک مطالعه روی ۱۴۴ بزرگسال ژاپنی دچار چاقی انجام شد. این افراد به سه گروه جداگانه تقسیم شدند – یک گروه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به غذای روزانه‌شان اضافه کردند، یک گروه دو قاشق غذاخوری، و گروه سوم نوعی دارونما را به طور روزانه مصرف کردند.

این درمان طی یک دوره‌ی ۱۲ هفته‌ای انجام شد. به غیر از محدود کردن الکل، از شرکت‌کنندگان خواسته نشد که تغییری در رژیم یا برنامه‌های ورزشی‌شان ایجاد کنند.

نتایج این مطالعه قابل‌توجه بود. اعضای گروهی که هر روز یک قاشق غذاخوری سرکه خورده بودند ۲.۶ پوند از دست دادند، کاهش ۰.۷ درصدی از چربی بدن‌شان و ۲۶ درصدی را در سطح تری‌گلیسیرید تجربه کردند.

با این حال، گروهی که دو برابر سرکه مصرف کرده بودند، نتایج چشمگیرتری به دست آوردند: این شرکت‌کنندگان علاوه بر همان ۲۶ درصد کاهش تری‌گلیسیرید، به طور متوسط ​​۱۷۰۰ گرم از وزن و ۰.۹ درصد از چربی بدن‌شان را از دست دادند.

در کسانی که فقط دارونما خورده بودند، هیچ کاهش وزنی رخ نداد. در حقیقت، این شرکت‌کنندگان حدودا ​​ ۴۰۰ گرم وزن اضافه کردند.

در یک آزمایش شش هفته‌ای دیگر (باز هم در ژاپن) مشخص شد که موش‌ها نیز با مصرف سرکه سیب کاهش وزن را تجربه می‌کنند. چنان‌چه احتمالا می‌دانید، موش و انسان به لحاظ متابولیسم به هم شباهت زیادی دارند.

در واقع، نتایج به طور قابل‌ملاحظه‌ای شبیه به نتیجه‌ی آزمایش انسانی بود. موش‌هایی که دوز بالایی از سرکه مصرف کرده بودند نسبت به افرادی که دوز کمتری مصرف کرده بودند، وزن کمتری داشتند و هر دو گروه کمتر از موش‌هایی که اصلا سرکه مصرف نکرده بودند، وزن به دست آوردند. این نتیجه درحالی است که همه‌ی گروه‌ها رژیم غذایی پرچربی و پرکالری داشتند.

سرکه سیب چطور به کاهش وزن کمک می‌کند؟

بحث و گفتگوی زیادی در این مورد وجود دارد. دست کم در یک مطالعه، محققان توانستند ثابت کنند که اسید استیک (ماده‌ی اصلی سرکه سیب) با کمک به کبد و ماهیچه‌ها برای جذب گلوکز از جریان خون، می‌تواند قند خون را کاهش دهد. کاهش قند خون و کاهش انسولین که همراهش است، توانایی بدن را در سوزاندن چربی افزایش می‌دهد. و هرچه چربی بیشتری در حالت استراحت بسوزانید، راحت‌تر وزن کم می‌کنید.

مصرف اسید استیک همچنین با سطح AMPK ارتباط دارد، آنزیمی که به هم‌ایستایی سلول کمک می‌کند. هرچه AMPK بیشتر باشد، توانایی چربی‌سوزی بدن نیز بیشتر شده و قند کمتری توسط کبد تولید می‌شود، دو تاثیری که احتمالا در نتایج دریافت‌شده از مطالعات سرکه سیب نقش داشته‌اند.

ظاهرا، مصرف اسید استیک حتی در سطح ژنتیکی نیز تأثیر دارد – یک مطالعه که در آن موش‌های چاق و دیابتی با اسید استیک مورد درمان قرار گرفتند، بیان ژن‌های خاصی که روی احتمال حفظ چربی شکم و کبد تاثیر دارند، افزایش یافت. به عبارت دیگر، وقتی اسید استیک بیشتری مصرف کنید، احتمالا ژن‌های‌تان به بدن‌تان پیام می‌دهند که چربی شکمی اضافه نکند؛ و چه پیام جذابی!

با این حال مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که کل این تاثیر می‌تواند خیلی ساده باشد به این ترتیب که مصرف استات باعث کاهش اشتها می‌شود. و هنگامی که کم‌تر غذا می‌خورید، به بدن‌تان فرصت می‌دهید تا با سطح پایین‌تری از چربی سازگار شود.

آیا سرکه سیب به تنهایی وزن را کاهش می‌دهد؟

خیلی جذاب است که فکر کنیم با مصرف مقداری سرکه سیب به اهداف کاهش وزن‌مان خواهیم رسید! سرکه سیب به کاهش وزن کمک می‌کند اما قرار نیست که تنبلی کنیم و ورزش را کنار بگذاریم. ورزش منظم، مصرف مقدار مناسبی از آب، خواب کافی و یک برنامه‌ی غذایی متعادل همیشه فاکتورهایی حیاتی برای تندرستی و حفظ وزن مناسب بدن‌مان هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *