۷ راهکار ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای خانم‌های شاغل

توسط

آذر ۲۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

داشتن یک حرفه‌ی پررونق و یک زندگی خانوادگی شاد، برای زنان هرگز آسان نبوده‌است. به هر روی اختصاص زمان برابر به کار و زندگی شخصی می‌تواند فشار و استرس زیادی را به همراه داشته باشد.

هرچند، واقعیت این است که ما در قرن بیست و یکم قرار داریم و زنان از اقشار مختلف دوست دارند همه چیز را با هم داشته باشند: یک خانواده‌ی سعادتمند، یک شغل خوب و آینده‌دار و کمی تنهائی برای این‌که زمانی را صرفِ خودشان کنند.

در این نوشتار با نکاتی کلیدی برای برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی‌تان ‌آشنا خواهید شد. با استفاده از این نکات، می‌توانید زندگی‌تان را با آرامش بیشتری پیش ببرید!

1- اولویت‌های‌تان را مرتب کنید

اگر می‌خواهید یک زن شاغل موفق باشید، دسته‌بندی اولویت‌های‌تان (خواه شخصی و خواه حرفه‌ای) اهمیت زیادی دارد. برای فهمیدن مسئولیت‌های‌تان در سطوح مختلف، چند سوال از خودتان بپرسید. کدام یک نمی‌تواند به تعویق بیفتد یا کاملاً غیر قابل جبران است؟ آن دسته از کارهایی که اهمیت زیادی ندارند و قابل حذف هستند، کدامند؟ مهمترین تعهدات شما در محل کار و خانواده چیست؟ با مشخص شدن پاسخ چنین سوالاتی می‌توانید اولویت‌های‌تان را دسته‌بندی کنید، لیست را کمی تعدیل کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام کارها را باید انجام بدهید و کدام‌ها به نفع برخی از دیگر جنبه‌های زندگی‌تان، قابل چشم‌پوشی هستند.

2-با کارفرمای‌تان صحبت کنید

داشتن ارتباط مثبت با مدیر، بخش منابع انسانی و مسئولین محل کارتان بسیار فایده‌بخش است. صد در صد صادق و شفاف باشید. مثلا اگر نمی‌توانید به موقع به محل کارتان برسید به این دلیل که مجبورید فرزندتان را به مدرسه برسانید، مدیرتان می‌تواند کمی در این زمینه انعطاف به خرج بدهد. اگر موفق به راضی کردن او نشدید، برای راه‌حل‌های جایگزین آماده باشید تا نشان دهید که قوانین سخت نمی‌توانند روی عملکرد شما تاثیر منفی بگذارند.

داشتن ارتباط مثبت با مدیر، بخش منابع انسانی و مسئولین محل کارتان بسیار فایده‌بخش است.
داشتن ارتباط مثبت با مدیر، بخش منابع انسانی و مسئولین محل کارتان بسیار فایده‌بخش است.

3-هنر واگذاری را یاد بگیرید

شاید بهتر باشد بپذیرید که انجام تمام کارها از عهده‌ی شما خارج است و کمی کمک می‌تواند حجم کاری عظیم شما را کاهش دهد. اگر همه‌ی کارها را خودتان انجام بدهید، نه تنها بدن‌تان را خسته می‌کنید بلکه سبب می‌شوید که در آینده مستعد اختلالات زیادی باشد. مشخص کنید که چه کارهایی را می‌توانید بر عهده‌ی شخص دیگری بگذارید. از همکاران، همسر و اعضای خانواده کمک بخواهید. شما و همسرتان می‌توانید وظایف را طوری تقسیم کنید که هیچ یک از شما بعد از یک روز طولانی کاری خسته و نزار به خانه برنگردید.

4-در طول روز با خانواده‌تان در ارتباط باشید

به لطف فناوری، اطلاع از شرایط اعضای خانواده دیگر کار مشکلی نیست. همه‌ی مادران شاغل می‌توانند به راحتی در هنگام کار با فرزندان‌شان در ارتباط باشند. اگر دل‌تان برای فرزندتان تنگ شده، می‌توانید در وقت ناهار یک تماس تلفنی یا ویدیویی با او برقرار کنید و بعد بدون هیچ استرس و تنشی روی کارتان متمرکز شوید. به این ترتیب هم فرزندتان آرامش بیشتری دارد و هم خودتان روز کاری را بهتر سپری می‌کنید.

۵- عواملی را که باعث پرت شدن حواس و اتلاف وقت‌ می‌شوند، محدود کنید

برای زنان شاغل، هر دقیقه اهمیت زیادی دارد. شاید متحیر شوید از اینکه عوامل پرت‌کننده‌ی حواس در محل کار بیش از سه ساعت از زمان‌تان را در روز تلف می‌کنند. اگر می‌خواهید متمرکز و کارآمد باشید، لازم است گشت و گذار در اینترنت، تلفن‌های هوشمند و سایر چیزهایی را که موجب اتلاف وقت می‌شوند، کنار بگذارید. برای چک کردن ایمیل و استفاده از تلفن، محدوده‌ی زمانی مشخصی را تعیین کنید. در خانه از تماشای بیش از حد تلویزیون پرهیز کنید و درعوض، از آن زمان برای تقویت رابطه‌تان با همسر و فرزندان‌تان استفاده کنید.

6-بین خانه و محل کار یک مرز تعیین کنید

یاد بگیرید که مرزهایی را تعیین کنید تا بتوانید به هر دو جنبه‌ی زندگی‌تان، قلب و روح‌تان را هدیه دهید. کار را در محل کار رها کنید، و با آن به خانه نروید. در حالی که وقت خود را با بچه‌ها و همسرتان می‌گذرانید، از تلفن برای ارسال ایمیل یا بحث در مورد کار با همکاران‌تان استفاده نکنید. به روابط شخصی‌تان توجه کافی داشته باشید و به چیزهایی که هیچ فایده‌ای برای‌تان ندارند، نه بگویید.

در حالی که وقت خود را با بچه‌ها و همسرتان می‌گذرانید، از تلفن برای ارسال ایمیل یا بحث در مورد کار با همکاران‌تان استفاده نکنید.
در حالی که وقت خود را با بچه‌ها و همسرتان می‌گذرانید، از تلفن برای ارسال ایمیل یا بحث در مورد کار با همکاران‌تان استفاده نکنید.

7-زمانی را به خودتان اختصاص بدهید

اختصاص زمان برای انجام کارهایی که واقعاً دوست دارید، راز حفظ تعادل مناسب میان کار و زندگی است. گاهی اوقات، بهتر است که به خودتان فکر کنید و زمانی را برای لذت و سرگرمی خودتان سپری کنید. ورزش کنید، ماساژ بگیرید، برنامه‌ی مورد علاقه‌تان را تماشا کنید، کتاب بخوانید، به تنهایی سفر کنید یا اصلاً هیچ کاری انجام ندهید. شما باید بتوانید از خودتان مراقبت کنید تا توان رسیدگی به خانواده‌تان را نیز داشته باشید.

فعل تعادل برای مادران شاغل

حفظ تعادل میان کار و زندگی به سازش و فداکاری مداوم نیاز دارد. بهتر است آماده باشید و یاد بگیرید که از وقت و انرژی‌تان نهایت استفاده را ببرید. هرچه خود و اولویت‌های‌تان را بیشتر بشناسید، زندگی شما متعادل‌تر خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *