غنی در کنفرانس قلب آسیا؛ رهبران القاعده در افغانستان شهروندان خارجی به ویژه پاکستانی بودند

توسطروایت زنده

آذر ۱۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

رییس جمهور غنی در افتتاح هشتمین کنفرانس قلب آسیا- روند استانبول با اشاره به کشته شدن رهبران القاعده در کشور می گوید،  رهبران القاعده در افغانستان شهروندان خارجی به ویژه از کشور پاکستان بودند.

هشتمین کنفرانس قلب آسیا- روند استانبول تحت عنوان “صلح، مشارکت و رفاه” شب گذشته(18قوس) با اشتراک رییس جمهور غنی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای اشتراک کننده و سازمان های بین المللی در شهر استانبول ترکیه افتتاح شد.

محمد اشرف غنی در افتتاح این کنفرانس گفت، ترکیه نقش بارزی را از سال ۲۰۰۱ در بخش امنیتی افغانستان بازی کرده که تا امروز ادامه دارد. این کشور در عرصه همکاری های اقتصادی در کنار افغانستان بوده است.

رییس جمهور افزود، برای نخستین بار افغانستان در سال 2019 یک میلیارد افغانی صادرات داشته و محصولات افغانستان به بازارهای جدید رسیده است.

او افزود: “ما به هدف انتقال انرژی آسیای مرکزی به آسیای جنوبی یک گام نزدیکتر شده ایم، پایپ لاین تاپی به مرزهای افغانستان در هرات رسیده است و کار ساخت آن در کشور ما در سال آینده آغاز خواهد شد.”

رییس جمهور تهدیدهای تروریزم فرامنطقه ای و سازمان های فرامنطقه ای جنایت کار به ویژه مواد مخدر را به عنوان عوامل بی ثباتی، خشونت و ویرانی خوانده، اضافه کرد که این تهدیدات در درازمدت به پاسخ های هماهنگ و مسئولیت پذیری مشترک نیاز دارد و به استثنای موارد اندک، در این خصوص پاسخ ما به عنوان دولت ها، کُند، پراکنده و کوتاه مدت بوده است.

ghani 2

غنی تاکید کرد که کشورها باید درس هایی را که از همکاری های منطقه ای و دولت سازی آموخته اند، با یکدیگر شریک سازند.

او همچنان افزود که با وقوع رویداد 11 سپتامبر، یک اجماع جهانی به خاطر افغانستان باثبات، دموکراتیک و مرفه به میان آمد و امروز منافع مشترک ایجاب می کند که این اجماع تجدید شود. مردم افغانستان می خواهند کشورشان را به عنوان بستر همکاری های منطقه ای و بین المللی، نه میدان رقابت های منافع کوتاه مدت و جنگ های نیابتی ویرانگر مشاهده کنند.

رییس جمهور غنی ادامه داد که در هشت ماه گذشته نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان از حالت دفاعی به حالت تهاجمی آمده و نه تنها فشار زیادی را بر طالبان وارد کرده اند، بلکه هشت ولسوالی را که برای یک دهه در تسلط طالبان بود، از کنترول آنان خارج ساخته اند.

به گفته او، در سال جاری، 96 درصد عملیات ها از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اجرا شده است.

رییس جمهور با اشاره به روند انتخابات گفت: “امیدواریم که شفافیت انتخابات، اعتبار آن را حتمی سازد و همچنان تکت های انتخاباتی از قوانین و مقررات کمیسیون مستقل انتخابات پیروی کنند”.

غنی در مورد روند صلح افغانستان، پیشنهاد ایجاد “گروه مشورتی متحدین” را که یک تیم کاری متشکل از نمایندگان خاص یا مشاورین امنیت ملی کشورها باشد را مطرح کرد.

او از کشورهای اشتراک کننده در کنفرانس قلب آسیا خواست تا با افغانستان در راستای میزبانی گفتمان بین الافغانی، که اطمینان از پابرجا‌ بودن جریان گفتمان صلح و باز بودن مجراهای ارتباطی بین جوانب دخیل در جنگ است، همکاری نمایند.

این در حالی است که رییس جمهور غنی در حاشیه این نشست، با رییس جمهور ترکیه، وزیر خارجه ایران، معین وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی و شماری از مقامات دیگر کشورها نیز دیدار و گفتگو کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *