جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

وقتی ناهید می‌درخشد؛ خالق مهاجر هزارتو در جشنواره افسانه‌ها

خواندن 8 دقیقه
3.7
(3)

“وقتی ناهید می درخشد” جمله‌یی است که جواد عارفی برای دخترش ناهید ادا کرد. ناهید عارفی دختر افغان، نویسنده کتاب «رمان هزارتو» در پنجمین دوره مسابقات افسانه‌ها، توانست عنوان برگزیده بخش بهترین داستان بلند فانتزی مسابقه را به دست آورد.

رمان هزارتو، از میان داستان‌های بلند در مسابقه افسانه‌ها، پس از سه مرحله بررسی در طول یک سال توسط داوران بین‌المللی و ایرانی در (22 عقرب) سال جاری در اختتامیه پنجمین دوره مسابقات افسانه‌ها، به عنوان برگزیده بخش بهترین داستان بلند فانتزی مسابقه، شناخته شد. کتاب هزارتو، مقام اول و تندیس این مسابقه را به دست اورد. مطابق وعده این جشنواره، کتاب توسط ناشر معتبر چاپ خواهد شد.

ناهید عارفی

ناهید عارفی، مهاجر افغان است که در سال 1376 در خانواده‌یی چهار فرزندی (یک پسر و سه دختر) وضع مالی متوسط در ایران به دنیا آمده که  همه شان در رشته‌های حقوق، مهندسی زراعت، مهندسی طبی تحصیل کرده‌اند.

او کودکی آرام و بی‌صدا و ساکت بود. دنیایش در کتاب خواندن و نوشتن خلاصه می شد. چون دختری خجالتی بود، ساکت و ارام در دنیای خود به سر می برد.  هیچ وقت در مورد نوشتن داستان، با کسی صحبتی نمی کرد.

ناهید عارفی، در صحبت با خبرنامه گفت: “از همان کودکی علاقه زیاد به نوشتن داشتم. آن زمان به صورت غیر رسمی می‌نوشتم؛ اما یادداشت‌های پراکنده زیادی دارم؛ باید بگویم، نه تنها علاقه؛ بلکه قوه نوشتن و استعداد آن را از پدرم به ارث برده‌ام.”

علاقه او به مطالعه، از او یک نویسنده ساخت. در سن 16 سالگی نوشتن رمان بلند هزارتو را شروع کرد. او در سالنامه کودک که از سوی مهاجرین اصفهان، نگاشته می‌شد. نیز سه داستان کوتاه برای کودکان دارد و یک داستان کوتاه دیگر را نیز به صورت رسمی نگاشته است.

ناهید عارفی، مهاجر افغان است که در سال 1376 در خانواده‌یی چهار فرزندی (یک پسر و سه دختر) وضع مالی متوسط در ایران به دنیا آمده که همه شان در رشته‌های حقوق، مهندسی زراعت، مهندسی طبی تحصیل کرده‌اند
ناهید عارفی، مهاجر افغان است که در سال 1376 در خانواده‌یی چهار فرزندی (یک پسر و سه دختر) وضع مالی متوسط در ایران به دنیا آمده که همه شان در رشته‌های حقوق، مهندسی زراعت، مهندسی طبی تحصیل کرده‌اند

ناهید عارفی اکنون محصل سال سوم رشته علوم سیاسی است. او که به رشته‌های چون خبرنگاری و باستان شناسی نیز علاقه داشت؛ اما در زمان پایان مکتب، نهایت سعی خود را کرد. تا با نمره خوب در یکی از رشته‌ها کامیاب شود که شانس با او یار شده و او به رشته علوم سیاسی راه پیدا کرده است.

سیاست و داستان نویسی

زمانی که انتخاب ناهید عارفی نوشتن داستان بود شاید برای همه تعجب برانگیز باشد که چطور می‌توان یک داستان نویس بود اما درس سیاست خواند.

این دختر افغان اما دنیای سیاست با جهان داستان که هر دو مسیری متفاوت است را تلفیق کرده است. او از 16 سالگی نوشتن رمان بلند هزارتو را شروع کرده است. نوشتن این داستان بلند از او یک سال وقت گرفته است. اما در تمام این مدت این رمان بلند هزارتو 5 بار ویرایش شده است.

خانم عارفی در ادامه گفت: “با این که زمان امتحان کنکور به کامیابی خود توجه داشتم. به این هم فکر کردم که باید هر رشته‌یی که قبول می‌شوم. از آن در راستای نویسندگی استفاده کنم. به این خاطر، زمانی که در علوم سیاسی قبول شدم. خیلی خوشحال بودم. زیرا این رشته جالب و جذاب است. این رشته، در کنار جذّابیت بی نهایتش مرا در داستان پردازی نیز کمک کرده است.”

ژانرفانتزی

ژانر کتاب هزارتو فانتزی است. خانم عارفی تمایل زیادی به ژانر فانتزی دارد. از ایام کودکی با داستان های ژول ورن نویسنده‌ی بزرگ فرانسوی، در ژانر علمی- تخیلی اشنا شد، رشد کر د و بزرگ شد.  داستان‌های “دور دنیا در هشتاد روز” یا “هزار فرسنگ زیر دریا” داستان‌های تخیلی از ژول ورن است که در ژانر فانتزی تولید شده است.

داستان‌های فانتزی ‌گونه‌ای از ادبیات است که عناصر غیر واقعی و خیالی آن به عنوان دورن‌مایه‌ اصلی داستان استفاده می‌شود. به طوری اساس داستان با این پیش فرض، شکل می‌گیرد که فکر می‌کنید موجودات، قوانین و ساختارهای خیالی، واقعیت دارند.

خانم عارفی افزود: “در اکثر داستان‌های فانتزی اتفاقات خارج از عادت و غیرمعمول زیادی رخ می‌دهد، صحبت از موجودات جهنمی، جادو و سحر، موجودات افسانه‌ای مثل ققنوس و تک شاخ و اژدها، دورف ها، الفاها، لپرکان ها و خیلی چیزهای دیگر که همیشه جریان نبردی بین خیر و شر در آن ها،  وجود دارد؛ اما هدف کلی اکثر داستان‌های فانتزی این است که هیچ وقت نباید نا امید شد.”

خانم عارفی در رمان خود، از همین ادبیات استفاده کرده است. داستان‌های فانتزی معمولا به صورت مجموعه‌های چند جلدی نگاشته می‌شوند. زیرا تمام واقعیات و حوادث که نویسنده برای آن در ذهن دارد. در یک جلد گنجانده نمی‌شود.رمان بلند “هزارتو” نیز در مجموعه تاج به چاپ خواهد رسید.

photo_2019-12-05_15-37-44

ناهید عارفی برای مجموعه خود نام “تاج” را برگزیده. زیرا تاج نمادی از حرص و آز آدمی،  وسیله قدرتمندی است که به افراد توانایی رسیدن به خواسته‌هایشان را می‌دهند که در نهایت باعث تباهی و جنگ بین آنان می‌شود.

ناهید عارفی گفت: “اگر قدرت به دست افراد اشتباه قرار گیرد؛ باعث ایجاد مصیبت می‌شود. این تاج در داستان من به قطعات مختلف تقسیم شده‌اند و شخصیت‌های داستان من ماموریت پیدا می‌کنند که این قطعات را پیدا کرده و تاج را نابود کنند و این به یک چالش برای خودشان هم تبدیل می‌شود که توانایی ایستادگی در برابر وسوسه‌ی تاج را دارند یا نه؟

جمله معروف “کسی که تاج را بر سر می‌گذارد باید تحمل حمل آن را نیز داشته باشد.”در مجموعه تاج هر جلد آن مجموعه‌یی از شخصیت‌ها، به دنبال قسمتی از تاج هستند و هر جلد آن چالش‌های خودش را دارد.

رمان هزارتو، تلفیق خیال و سیاست

داستان ناهید عارفی با این ژانر، تا حدودی جنبه معماگونه‌یی دارد. شخصیت‌های اصلی داستان، برای انجام ماموریت به مکانی به اسم هزارتو، فرستاده می‌شوند. مکان خطرناک و پر رمز و راز. زنده بیرون شدن از هزارتو و انجام ماموریت، به دشواری ممکن می‌شود و پیرامون این محور، اتفاقات بسیار دیگری هم در جریان است.

ناهید عارفی نام کتاب‌اش را هزارتو گذاشته. زیرا زندگی مثل یک هزارتوی، درهم پیچیده است و گاهی افراد را با مسیرهای نامعلوم دشواری رو برو می‌کند. اما حقیقت این است که در نهایت راه و یا راه ‌هایی در مقابل افراد  نمودار خواهد شد. این افراد هستند که مسیری را که دوست دارند؛ انتخاب می‌کنند. یعنی سرنوشت آنان به دست خودشان است.

اکنون این کتاب، در مراحل اولیه چاپ است و طبق وعده جشنواره‌ی افسانه‌ها اثر برگزیده را چاپ توسط ناشری معتبر به چاپ خواهد رسید.

خانم عارفی دانشجوی علوم سیاسی و نویسنده کتاب«هزار تو» در داستان خود، سیاست را وارد دنیای نویسندگی کرده و خواسته تلفیقی از آموزه‌های درس های سیاسی و دنیای داستان نماید.

قصه های اصلی کتاب

داستان کتاب در سرزمین پادشاهی اتفاقات می‌افتد. دربار این سرزمین از گروه‌ها و احزاب مختلف با خواسته‌های متفاوت سیاسی تشکیل شده است. موقعیت هر شهر، به خصوص شهر‌های مرزی در نظر گرفته شده است. نظارت پادشاه بر تمامی فرمانداران شهرهای مختلف و استیضاح آنها صورت می‌گیرد.

گروه‌های تروریستی، پیمان‌ها، اتحادهایی که بین کشورهای مختلف بسته می‌شوند و میزان پایبندی کشورها به این پیمان‌ها، وجود کشورهای ابر قدرت و وابستگی کشورهای ضعیف تر به آنها و نحوه ی استفاده ابرقدرت‌ها از این برتری‌شان، امتیازاتی که کشور‌ها در طی پیمان‌ها به یکدیگر عرضه می‌کنند، همچنین جنگ‌های نیابتی‌ که دو کشور ابرقدرت در یک سرزمین ضعیف‌تر به پا می‌کنند تا آسیبی به سرزمین اصلی شان وارد نشود. همه موارد است که در یک ژانر فانتزی و با تلفیق دنیای سیاست مبدل به کتابی به نام هزارتو در مجموعه تاج شده است.

مهاجرت، تلاش و موفقیت

ناهید عارفی در دنیای مهاجرت بزرگ شده است و مانند بسیاری از مهاجرین طعم تلخ بیگانه بودن در سرزمین‌های دیگر را چشیده. او گفت: “محیط جامعه‌ی ایران با تلخی‌ها و شیرینی‌ها همراه بود. همان طور که می‌دانید شرایط برای رشد استعداد‌ها، در ایران برای ما کمی دشوار است. فشارهای روحی، اقتصادی و یکسری از ممنوعیت‌ها، برای یک سری از رشته ها و موارد خاص وجود دارد. اما هنوز هم می‌توان لحظات شیرین و رفتارهای دوستانه و گرم را در میان آنان دید.”

به گفته خودش خانواده، به خصوص پدرش نقش پررنگی در راه پیشرفت و پیروزی‌ این روزهایش داشته. او به عنوان یک تبعه کشور خارجی، با وجود قبولی در دانشگاه دولتی ایران، باید مصارف و هزینه تحصیلی خود را بپردازد. برادر و دو خواهرش نیز تحصیل کرده و هزینه هایش را بپردازند.

او برنامه دارد تا روی داستان خود تمرکز کند، تحصیلاتش را به پایان برساند و پس از نوشتن، مجموعه تاج رمان‌های بعدی‌ اش را نیز روی دست گیرد. به باور او “هر کتاب در واقع یک کارخانه‌ی فکر سازی است او نیز سعی می‌کند تا آن فکر و اندیشه‌ای را به ذهن مخاطب خود القا کند تا بهترین باشد.”

او با این که از سوی جشنواره افسانه‌ها مورد حمایت قرار گرفته است اما هنوز نمی‌تواند به صورت قطع بگوید که چقدر رمان هزارتو مورد توجه خوانندگان قرار خواهد گرفت اما برای هر چه بهتر نوشتن تلاش می‌کند.

مجموعه تاج در 4 جلد نوشته خواهد شد. تا کنون چند فصل از جلد دوم مجموعه تاج نیز توسط خانم عارفی نوشته شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان