جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنان در میان برترین نهادهای ملی حقوق بشری جهان

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که با کوشش‌ها و فعالیت‌های خود توانسته است در سال 2019 میلادی، اعتبار خود را برای یک دوره پنج‌‌ساله دیگر‌ به عنوان نهاد معتبر و دارای درجه «A/الف»، در میان نهادهای ملی حقوق بشری در سطح جهان، تمدید شود.

کمیسیون حقوق بشر امروز سه‌شنبه(12قوس) در یک خبرنامه گفته است: “ائتلاف جهانی نهادهای ملی حقوق بشر، 123 نهاد حقوق بشری ملی را به عنوان عضو دارد و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، یکی از 88 نهاد دارای رده A در این ائتلاف است.”

این کمیسیون افزوده است که در این ائتلاف، 33 نهاد حقوق بشری دیگر دارای درجه «B/ب» ا‌ند، که حق رأی‌دهی در مکانیسم‌های جهانی حقوق بشری را ندارند و فقط به عنوان ناظر عمل می‌کنند و همچنان نهادهای ملی حقوق بشری شماری از کشورهای منطقه مانند ایران و پاکستان، از شرایط لازم برای عضویت و ارزیابی این ائتلاف برخوردار نیستند.

AIHRC

به گفته کمیسیون حقوق بشر،  ائتلاف جهانی نهادهای ملی حقوق بشر، هر پنج سال یک‌بار و یا بر حسب ضرورت، به ارزیابی نهادهای عضو می‌پردازد. این ارزیابی جهانی نهادهای حقوق بشری، بر اساس اصول پاریس و با توجه به نقش نهادها در حمایت و ترویج حقوق بشر، گستردگی ماموریت و ظرفیت، خودمختاری از حکومت، استقلال تضمین‌شده توسط قانون اساسی، رعایت کثرت‌گرایی در ترکیب هیئت رهبری، منابع و صلاحیت کافی برای تحقیق، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این کمیسیون خاطرنشان کرده که از میان اعضای این ائتلاف، تنها نهادهای دارای درجه A، از حق رأی در مجامع منطقه‌‌ای و بین‌المللی حقوق بشری، حق شرکت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و حق ارائه اسناد به این شورا را دارد که افغانستان جزئی از این نهادها است.

 کمیسیون حقوق بشر اضافه کرده که ائتلاف جهانی نهادهای ملی حقوق بشر ضمن تمدید اعتبار درجه A این کمیسیون، پیشنهادهایی چون داشتن نقش واضح و فعال در روند صلح، بازدید بدون اعلان قبلی از همه محلات سلب آزادی، تامین بودجه نهاد با حفظ استقلالیت از طریق دولت و ایجاد محدودیت در دو دوره کاری برای هیات رهبری کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را ارائه کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان