بیداد خشونت در خانواده های افغانستان؛ آیا کمپین 16 روزه منع خشونت علیه زنان تاثیرگذار خواهد بود؟

توسطفرشته فرهنگ

آذر ۱۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , ,

مقام های امنیتی ولایت هرات در (7 عقرب) فردی را به جرم قتل سه عضو خانواده اش بازداشت کرده اند. آمریت ارتباط عامه فرماندهی پولیس هرات با بیان این خبر گفته است: “حوالی ظهر روز پنج شنبه(۷قوس) مردی به اتهام قتل خانم، خشو و خسربوره اش بازداشت شده است.” به گفته این‌ آمریت، این فرد در مربوطات ناحیه هفتم شهر هرات با ضربات چاقو به قتل رسانده و پس از آن، فرار کرده بود. پولیس هرات دلیل این قتل را مشکلات اقتصادی و اختلافات خانوادگی عنوان کرده است.

خشونت علیه زنان

با این که  4  قوس برابر به 24 نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. اما در ایام مبارزه با خشونت در افغانستان ما شاهد افزایش خشونت علیه زنان می باشد. قتل سه زن در یک خانواده در هرات یکی از مواردی است که نشان می‌دهد هنوز هم زنانی وجود دارد که به دلایل مختلف کشته شده و از بین می‌روند.

شبکه زنان افغانستان به مناسبت روز جهانی رفع خشونت علیه زنان کمپاین 16 روزه‌ای را در کابل آغاز کرده است که هنوز هم جریان دارد.

طبق گزارش اخیر کمیسیون حقوق بشر، خشونت علیه زنان در سال روان خورشیدی بیش از 8 درصد افزایش داشته است. مطابق به گزارش کمیسیون حقوق بشر، یک هزار و 41 مورد خشونت روانی و کلامی، 861 مورد خشونت فیزیکی، 485 مورد خشونت اقتصادی، 123 مورد جنسی و 252 مورد نیز سایر خشونت‌ها در پرونده‌های ثبت شده از سوی این کمیسیون وجود دارد.

با این که 4 قوس برابر به 24 نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. اما در ایام مبارزه با خشونت در افغانستان ما شاهد افزایش خشونت علیه زنان می باشیم.
با این که 4 قوس برابر به 24 نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. اما در ایام مبارزه با خشونت در افغانستان ما شاهد افزایش خشونت علیه زنان می باشیم.

ولایات هرات، غور، تخار، دایکندی از جمله ولایاتی است که در آن خشونت علیه زنان بیشتر دیده می‌شود. قتل و خودکشی زنان در ولایت غور همچنان به عنوان یک موضوع نگران کننده مطرح است. بر اساس گزارش ها، در شش ماه نخست سال جاری هفت مورد قتل و پنج مورد خودکشی در این ولایت ثبت شده بود.

دیدگاه های سنتی و بسته بسیاری از شهروندان، پایین بودن سطح دانش، تسلط طالبان بر بعضی از مناطق این ولایت، خشونت های خانوادگی از جمله خشونت های فزیکی، تهدید، تحقیر و ازدواج اجباری و زیر سن، فقر و اعتیاد از جمله دلایل عمده ای قتل و خودکشی زنان در ولایت غور عنوان می شود.

وسعت خشونت‌ علیه زنان

نه تنها در ولایت غور بلکه در ولایت دایکندی نیز آمار خشونت‌ علیه زنان هنوز هم ادامه وجود دارد. به تاریخ (9 قوس) از سوی انجمن اجتماعی زنان پیشگام ولایت دایکندی به هدف محو خشنوت علیه زنان در نیلی مرکز دایکندی نیز برنامه‌یی برگزار شد. فقر، بیکاری، سنت‌های ناپسند، ازدواج‌های متعدد، اعتیاد و ناآگاهی زنان و مردان از حقوق یکدیگرشان از دلایلی است که در این ولایت زنان مورد خشونت قرار می‌گیرند.

با همه این‌ها، در هشت ماه سال روان 2 هزار و 762 پرونده خشونت علیه زنان در ۹ ولایت کشور به ثبت رسیده است. مسئولان ریاست امور زنان ولایات جوزجان، سرپل، بغلان، سمنگان، هلمند، بلخ، بامیان، پروان و هرات گفته‌اند که در این ولایات ۲ هزار و چهار پروندۀ خشونت علیه زنان به صورت رسمی ثبت شده است.

رسیدگی به شکایات خشونت علیه زنان

با ان که در سال های اخیر تلاش ها برای محو خشونت علیه زنان، در کشور افزایش یافته است. زنان افغان در ادارات و نهادهای متفاوت حضور و نقش دارند، ولی این تلاش‌ها هنوز نتوانسته میزان خشونت را کاهش دهند و  آمارها همچنان بلند است.

فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان در صحبت‌هایش در روز آغاز کمپاین 16 روزه‌ی محو خشونت علیه زنان گفته است که مطابق به “گزارش رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان در دادستانی در سال 1397 به تعداد 2701 قضیۀ خشونت علیه زنان رسیدگی شده است در حالی که در این 9 ماه سال جاری 2501 قضیه ثبت و رسیدگی شده است.”

فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان در صحبت‌هایش گفته است که مطابق به "گزارش رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان در دادستانی در سال 1397 به تعداد 2701 قضیۀ خشونت علیه زنان رسیدگی شده است
فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان در صحبت‌هایش گفته است که مطابق به “گزارش رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان در دادستانی در سال 1397 به تعداد 2701 قضیۀ خشونت علیه زنان رسیدگی شده است.

در قضایای رسیدگی به خشونت علیه زنان یک‌هزار و 241 مورد لت‌وکوب، 263 مورد آزار و اذیت، 217 مورد توهین و تحقیر و 149 مورد تجاوز جنسی ثبت شده است.

همچنان بیشتر این قضایا در ولایاتی چون کابل، هرات، قندهار و بلخ اتفاق افتاده است. از مجموعه این آمار، یک‌هزار و 139 مورد خشونت در کابل، 373 مورد در هرات،‌ 173 مورد دیگر در بلخ و 11 مورد خشونت در قندهار ثبت شده است.

خانه برای زنان  نا امن شده

کمیسیون حقوق بشر کشور گزارش داده است که 97 درصد خشونت‌ها در خانه صورت می‌گیرد. کمیسیون حقوق بشر به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، آمار خشونت علیه زنان را ذکر کرده است که اکنون ناامن‌ترین جا برای زنان خانه‌های آنان است.

علل خشونت

بسیاری از روانشناسان می گویند که فرزندانی سالم که از لحاظ روحی و جسمی مشکلی نداشته باشند، باید خانواده و محیطی امن، آرام و به دور از هر دغدغه‌یی بزرگ گردد. اکنون بسیاری از مردان، با ایجاد تشنج، فضای سمی را در خانواده‌ ایجاد می کند. به این دلیل اکثر کودکان افغان دچار مشکلات روانی هستند.

از دید جامعه شناسان، هر فرد باور، عقیده و رفتارش را از دیگران می آموزد. محیط خانوادگی و اجتماعی بزرگترین مراکز یاددهی افراد است. بر اساس یافته های کمیسیون حقوق بشر اگر بیشترین میزان خشونت در فامیل صورت می گیرد. پس محیط خانواده بزرگترین آموزش دهنده رفتارهای خشونت آمیز نیز می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *