جهان را نارنجی کنید: محو خشونت مبتنی بر جنسیت

توسطجان آر. باس

آذر ۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : آذر ۹, ۱۳۹۸

بدینوسیله دعوت همگانی محو خشونت علیه زنان را استحضار تمام مردم معزز و گرانقدر می‏رسانم. این دعوت، تک تک افرادی را که در افغانستان زندگی می‏کنند، در بر می‏گیرد؛ هر مرد و زن؛ جوان و پیر؛ تمام کسانی که از نیمروز گرفته تا بدخشان، از پکتیکا تا هرات و هر آنکه در این سرزمین زندگی می‏کنند؛ پشتون ، هزاره و تاجیک و بلی، حتی طالبان. بیایید در امر محو خشونت مبتنی بر جنسیت در افغانستان به من بپیوندید.

اکثر افرادی که در افغانستان از ناحیه خشونت مبتنی بر جنسیت رنج می‏برند، آنچه را متحمل شده‏اند گزارش نمی‏دهند، از همین رو، نمی‏توان دقیقاً معلوم نمود که دامنه این پدیده منفور که دامنگیر ما است تا چه اندازه گسترده است. شواهدی که ما در اختیار داریم نشان دهنده آنست که این مشکل در افغانستان بسا بزرگ و نگران کننده است. براساس سروی جمعیتی و صحی سال 2015، در حدود %87 از زنان افغان حداقل یک نوع خشونت فزیکی، جنسی یا روانی و %62 حداقل دو مورد از این نوع خشونت‏ها را در طول زندگی‏شان تجربه می‏کنند. راجع به این موضوع تعمق نمایید. تقریباً هر زن در این کشور – نیمی از جمعیت افغانستان – در طول زندگی خود چند نوع سوءاستفاده و خشونت را متحمل می‏شوند. هر مادر. هر دختر. هر خواهر. هر زن.

چه در پشت درهای بسته و چه علنی به عنوان یک ترفند ارعاب، چه در محلات خودمان و چه در جوامع دوردست، خشونت مبتنی بر جنسیت به همه ما آسیب می‏رساند – به زنان و مردان بطور یکسان.  این پدیده منفور خطوط قومی، نژادی، اجتماعی- اقتصادی و مذهبی را در می‏نوردد و حد و مرزی را نمی‏شناسد. این پدیده منفور در افغانستان، ایالات متحده و سایر کشورها در سراسر جهان رخ می‏دهد.

کمپاین 16 روزه محو خشونت علیه زنان یک کمپاین بین‏المللی سالانه است که از 25 نومبر (روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان) آغاز می‏شود و تا 10 دسمبر (روز جهانی حقوق بشر) ادامه می‏یابد. ممکن افرادی را ببینید که از نوارهای نارنجی استفاده می‏کنند تا سطح آگاهی عمومی در مورد خشونت مبتنی بر جنسیت را افزایش دهند. خشونت مبتنی بر جنسیت فقط چند دقیقه طول می‏کشد تا تحمیل شود، اما می‏تواند به یک عمر درد، رنج و پتانسیل از دست رفته منتج ‏شود. این کمپاین 16 روزه فرصتی برای ارزیابی تلاش‏های ما در راستای جلوگیری از این پدیده منفور و پیگرد قانونی آن است.

بسیاری از ملت‏های جهان، از جمله افغانستان، قوانینی را در عرصه خشونت مبتنی بر جنسیت به تصویب رسانده‏اند. بمنظور افزایش مسئولیت‏پذیری و رفع مصئونیت مرتکبین خشونت‏ها علیه زنان، گام مهم بعدی بهبود نحوه تطبیق این قوانین در سراسر افغانستان است. به همین دلیل اداره انکشاف بین‏المللی ایالات متحده امریکا بمنظور رسیدگی بهتر به قضایای خشونت مبتنی بر جنسیت، روی برنامه‏های آموزشی برای قضات، پرسونل پولیس و سارنوالان کار می‏کند. همچنان، اداره انکشاف بین‏المللی ایالات متحده امریکا به کارکنان صحی می‏آموزد که موارد سوء استفاده را تشخیص دهند، به معالجه آن بپردازند و آنرا به مراجع ذیصلاح گزارش دهند. به همین ترتیب، اداره بین‏المللی مبارزه با مواد مخدر و تنفیذ قانون وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا از مؤسساتی حمایت می‏کند که خدمات دفاع قضایی، مشاوره و کمک به قربانیان خشونت مبتنی بر جنسیت ارائه می‏دهند.

ایالات متحده امریکا معتقد است که سرمایه‏گذاری روی زنان و دختران بخش مهمی از وظیفه ما در راستای دستیابی به صلح، امنیت و سعادت در سراسر جهان است. ما در بخش‏های آموزش‏دهی و ارائه مشاوره به زنان متشبث سرمایه‏گذاری می‏کنیم، تا آنها نه تنها قادر به تمویل مصارف خانواده‏های خود شوند، بلکه در زمینه رشد اقتصاد افغانستان نیز ممد واقع شوند. ما در بخش آموزش دختران سرمایه‏گذاری می‏کنیم تا آنها بتوانند از ازدواج اجباری زودهنگام، تجاوز جنسی، دوران فقر و تنگدستی رهایی یابند و به رهبران جامعه و شهروندان فعال مبدل شوند.

لیکن من از مردان و پسران نیز خواهش می‏کنم که اقدامات لازم را در این راستا روی دست گیرند، زیرا بدون تشریک مساعی تمام مردم، نمی‏توان تغییر را بمیان آورد. مردان و پسران باید در زندگی‏شان برای دفاع از زنان در برابر خشونت صدای‏شان را بلند کنند، هر زمان که شاهد وقوع یک خشونت بودند در برابر آن بایستند و در راستای تغییر ناهنجاری‏ها و نگرش‏های جنسیتی سعی و تلاش ورزند.

به من و همکارانم در سفارت ایالات متحده آمریکا و سایر دست‏اندرکاران جامعه بین‏المللی بپیوندید، زیرا ما در تمام بخش‏ها با شرکای افغان خود همکاری می‏کنیم تا بر نابرابری‏های جنسیتی‏ای که در اجتماع ریشه‏های عمیق دارند و بطور ضمنی و یا هم بطور جدی این اعمال خشونت‏آمیز و تبعیض‏آمیز را در افغانستان ترویج می‏کنند، غلبه نماییم. دلیل این امر ساده است: خشونت مبتنی بر جنسیت مانع دستیابی زنان و دختران افغان به تمام پتانسیل‏های موجود در وجودشان می‏شود، و اگر کشوری نیمی از جمعیت خود را نادیده بگیرد، هرگز نمی‏تواند پیشرفت کند یا به صلح و سعادت دست یابد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *