جشنواره‌ سراسری شعر و نقاشی صلح؛ حمایت از نیروهای امنیتی تا مبارزه با افراط‌گرایی

توسطفریدون حسنی

آذر ۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

شماری از جوانان با یک ابتکار خلاقانه اولین جشنواره سراسری “شعر و نقاشی صلح” در افغانستان را به منظور حمایت از دست‌آوردهای 19 سال افغانستان، تقویت حس امید در میان جوانان و حمایت از صلح، از طریق هنر و فعالیت‌های فرهنگی، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی و مبارزه با افراط‌گرایی و ذهنیت افراطی جوانان راه‌اندازی کرده‌اند.

این جشنواره‌ سراسری به روز پنج‌شنبه گذشته(7قوس) در دانشگاه کابل برگزار شد.

این جشنواره به گفته برگزارکنندگان آن، به ابتکار “شرکت رسانه‌ای ـ مشورتی و تحقیقی شایان” در همکاری و هماهنگی با مجموعه‌ای از فرهنگیان، جوانان و در تفاهم با وزارت‌های معارف و وزارت تحصیلات عالی و دیگر نهادهای مربوط دولتی و فرهنگی آغاز شده  و قرار است با برگزاری همایش‌ها در هفت ولایت، از شاعران و نقاشان برتر جوان تقدیر کند.

ذکی شهامت، رییس شرکت رسانه ای – مشورتی شایان و از برگزارکنندگان این جشنواره در مورد ایده و هدف برگزاری جشنواره‌ سراسری شعر و نقاشی صلح به خبرنامه گفت: “در شرایطی که کشور ما قرار دارد، ما احساس کردیم برای انعکاس صدای مردم در ارتباط به صلح، مبارزه با افراط‌گرایی و ذهیت افراطی جوانان، حمایت از نیروهای امنیتی دفاعی و همچنان تقویت حس امید در جوانان افغانستان، یک جشنواره ملی و سراسری شعر را راه‌اندازی کنیم.”

شهامت افزود، همایشی که روز پنج‌شنبه در دانشگاه کابل برگزار شد، اولین همایش این جشنواره بود. در این همایش اثرهای جوانانی که از حوزه کابل و چند ولایت اطراف آن به دبیرخانه جشنواره فرستاده شده بود، توسط توسط هیأت داوران بررسی شد. این اثرها در  قسمت شعر پشتو، شعر دری و نقاشی بود که در اولین همایش این جشنواره، از برنده‌های این سه بخش تقدیر گردید.

شماری از جوانان با یک ابتکار خلاقانه اولین جشنواره سراسری "شعر و نقاشی صلح" در افغانستان را به منظور حمایت از دست‌آوردهای 19 سال افغانستان، تقویت حس امید در میان جوانان و حمایت از صلح، از طریق هنر و فعالیت‌های فرهنگی، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی و مبارزه با افراط‌گرایی و ذهنیت افراطی جوانان راه‌اندازی کرده‌اند
شماری از جوانان با یک ابتکار خلاقانه اولین جشنواره سراسری “شعر و نقاشی صلح” در افغانستان را به منظور حمایت از دست‌آوردهای 19 سال افغانستان، تقویت حس امید در میان جوانان و حمایت از صلح، از طریق هنر و فعالیت‌های فرهنگی، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی و مبارزه با افراط‌گرایی و ذهنیت افراطی جوانان راه‌اندازی کرده‌اند

استقبال گرم مردم و فرهنگیان

شهامت در رابطه به استقبال مردم از این جشنواره و اولین همایش آن در کابل گفت: “استقبال مردم در اولین همایش این جشنواره بیش از حد توقع تیم برگزارکننده بود و بیش از 400 تن در آن اشتراک کرده بودند: “در کل می‌توانم بگویم اشتراک بسیار پر شور و در سطح بسیار عالی بود.”

به گفته او، در این همایش در حدود 300 اثر شعری و نقاشی از اشتراک‌کنندگان حوزه کابل و ولایت‌های اطراف آن از سوی داوران بررسی شد که از این میان، 3 برنده اول، دوم و سوم در شعر پشتو، سه برنده در شعر دری، سه برنده در قسمت نقاشی و سه برنده دیگر از بخش دانش‌آموزان برگزیده شدند.

این مقام برگزارکننده جشنواره شعر و نقاشی صلح خاطرنشان کرد که برای برندگان مقام اول این سه بخش کمپیوتر، برای مقام های دوم موبایل هوشمند و برای برندگان مقام‌های سوم، مجموعه‌ای از کتاب به عنوان جایزه داده شد و نیز از سه شاعر جوان “مهتاب ساحل، رامین مظهر و شفیقه خپلواک و یک نقاش جوان به نام ربابه محمدی تقدیر گردید.

شرایط جذب آثار برای این جشنواره

در جشنواره سراسری شعر و نقاشی صلح شاعران و نقاشانی می‌توانند اثرهای خود را به اشتراک بگذارند که سن شان از 35 سال بیشتر نباشد و  نیز قطعه‌های شعری و آثار نقاشی که به جشنواره فرستاده می‌شود، در موضوعات صلح، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی، مبارزه با افراط‌گرایی، مصالحه و آشتی و افغانستان نوین ـ امید به آینده افغانستان باشد.

همایشهای ولایتی جشنواره سراسری شعر و نقاشی صلح

شهامت در مورد برگزاری همایش‌های این جشنواره گفت: “این چشنواره هفت همایش دارد که همایش اول آن در کابل برگزار شد. به تعقیب آن در ولایت‌های بامیان، بلخ، هرات، قندهار، ننگرهار و بدخشان نیز همایش‌هایی برگزار می‌شود و  قرار است در ختم این همایش‌ها،‌ اثرهای برگزیده شعری و هنری به دست آمده در قالب یک کتاب ویژه نشر گردد”.

در این همایش در حدود 300 اثر شعری و نقاشی از اشتراک‌کنندگان حوزه کابل و ولایت‌های اطراف آن از سوی داوران بررسی شد که از این میان، 3 برنده اول، دوم و سوم در شعر پشتو، سه برنده در شعر دری، سه برنده در قسمت نقاشی و سه برنده دیگر از بخش دانش‌آموزان برگزیده شدند
در این همایش در حدود 300 اثر شعری و نقاشی از اشتراک‌کنندگان حوزه کابل و ولایت‌های اطراف آن از سوی داوران بررسی شد که از این میان، 3 برنده اول، دوم و سوم در شعر پشتو، سه برنده در شعر دری، سه برنده در قسمت نقاشی و سه برنده دیگر از بخش دانش‌آموزان برگزیده شدند

به گفته او، این کتاب که تیراژ ابتدایی آن 10 هزار شماره است، توسط “شرکت رسانه‌ای ـ تحقیقی شایان” نشر شود و به شکل رایگان در مکاتب،‌ دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی مرکز و ولایات توزیع می‌شود. هدف از نشر این کتاب، ترویج و تکثیر پیام صلح‌خواهی، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی، امید به آینده افغانستان و ضرورت مصالحه و آشتی است.

شرکت رسانه‌ای ـ مشورتی و تحقیقی شایان

شرکت رسانه‌ای ـ مشورتی و تحقیقی شایان یک نهاد مستقل است که راستای تحقیق، تحلیل و خدمات رسانه‌ای از پنج سال به این‌سو قعالبت دارد. این شرکت پیش از این نیز برنامه‌هایی برای انعکاس صدای مردم داشته که بزرگترین آن، همین جشنواره شعر و نقاشی صلح است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *