۱۲ نکته کلیدی برای جلوگیری از اتلاف وقت در زندگی و کار

توسط

آذر ۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

چقدر برای وقت‌تان اهمیت قائل هستید؟ آیا از نقش تأثیرگذار استفاده‌ی بهینه از زمان در زندگی‌تان اطلاع دارید؟

زمان موهبتی است که از دست دادنش، هیچ راه جبرانی ندارد، بنابراین بهتر است آن را به بهترین نحو ممکن استفاده کنید و تا جایی که برای‌تان مقدور است مانعِ اتلاف آن شوید.

۱. اهداف‌تان را مشخص کنید

منظور ما برنامه‌های بزرگی است که برای کار و زندگی‌تان دارید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید بین کار و زندگی‌تان تعادل بیش‌تری برقرار کنید یا مثلا مهارت‌های تازه‌ای بیاموزید. هنگامی که اهداف‌تان را دقیقا می‌دانید، می‌توانید آن‌ها را به وظایف کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنید و تمرکزتان را روی گنجاندن این وظایف کوچک در برنامه‌ی زندگی‌تان بگذارید.

۲. همه چیز را یادداشت کنید

یادداشت کردن کارهایی که انجام می‌‌دهید کمک‌تان می‌کند تا بفهمید دقیقا چه‌قدر زمان برای انجام کارهای‌تان نیاز دارید. وقتی می‌دانید که چه‌طور زمان‌تان را سپری می‌کنید، می‌توانید آن را بهتر مدیریت کنید.

همه چیز را یادداشت کنید
همه چیز را یادداشت کنید

۳. برنامه‌های‌تان را اولویت‌بندی کنید

کارهای‌تان را به ۴ دسته تقسیم کنید:

– مهم و فوری

– مهم اما غیرفوری

– غیرمهم اما فوری

– نه مهم و نه فوری

بهتر است فقط چند مورد را در دسته‌ی مهم و فوری قرار بدهید. زیرا جمع شدن این کارها سبب می‌شوند که دچار استرس شوید. در صورتی که زمان‌تان را به خوبی مدیریت کنید، احتمالا بیش‌تر وقت‌تان روی کارهای غیرفوری اما مهم صرف خواهد شد. به این ترتیب مفیدترین کارها را انجام می‌دهید و دچار خستگی و فشار نخواهید شد.

۴. ابتدا کارهای سخت را انجام بدهید

به گفته‌ی مارک توین «اگر کارتان این است که یک قورباغه بخورید، بهتر است آن را همان ابتدای روز انجام بدهید. و اگر کارتان این است که ده قورباغه بخورید، بهتر است اول قورباغه‌ی بزرگ‌تر را بخورید.» به عبارت دیگر، در صورتی که قرار است کار سختی انجام بدهید، بهتر است در اولین فرصت آن را تکمیل کنید تا مجبور نباشید باقی روز را به نگرانی در مورد آن سپری کنید!

۵. کارهای‌تان را ارزش‌گذاری کنید

همیشه هدف اصلی‌تان را در ذهن داشته باشید و پیش از انجام هر کاری، از خودتان بپرسید که آیا برای رسیدن به هدف‌تان تاثیر مثبتی دارد یا نه.

۶. خودتان را فریب ندهید

اگر مطابق با برنامه‌ی زمانی‌تان قرار است کاری را در ساعت ۷ صبح به انجام برسانید، بهتر است پایبند آن باشید! در غیر این صورت، دیگر فایده‌ای ندارد. وقتی یکی از کارها را مطابق با برنامه انجام ندهید، احتمالا سایر موارد را هم به همین ترتیب پیش خواهید رفت. در صورتی که یک برنامه‌ی انعطاف‌پذیر می‌خواهید، چند گزینه در اختیار خودتان قرار بدهید: مثلا ساعت ۷ وقت چک کردن ایمیل یا ویرایش کردن مطالب است.

اگر مطابق با برنامه‌ی زمانی‌تان قرار است کاری را در ساعت ۷ صبح به انجام برسانید، بهتر است پایبند آن باشید.
اگر مطابق با برنامه‌ی زمانی‌تان قرار است کاری را در ساعت ۷ صبح به انجام برسانید، بهتر است پایبند آن باشید.

۷. انجام کارها را به تعویق نیندازید

اگر میل شدیدی برای به تعویق انداختن کارها دارید، راهی برای شروع بیابید و دست کم یک قدم پیش بروید.  وقتی در کارتان، شاهدِ اندکی پیشرفت باشید، احساس بسیار خوبی خواهید داشت و ممکن است خیلی زود خودتان را نزدیک به هدف حس کنید.

۸. یادتان باشد که وقت طلاست

گاهی پیش می‌آید که قبل از بیرون رفتن از خانه، ۱۵ دقیقه زمان اضافه داشته باشید. خوب احتمالا این زمان را با جستجو در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سپری خواهید کرد. اما یادتان باشد که این ۱۵ دقیقه‌هایی که در روز دارید می‌توانند یک ساعت خلاقیت را کنار هم شکل بدهند. به علاوه، با استفاده‌ی مفید از این خرده زمان‌ها، لذت و آرامش بیش‌تری را نیز در پایان روز تجربه خواهید کرد.

۹. کامپیوترتان را به گونه‌ای مثبت استفاده کنید

فناوری می‌تواند ساعت‌ها از وقت‌تان را هدر بدهد. اما در عین حال می‌تواند تاثیر مثبتی در نحوه‌ی استفاده از زمان‌تان هم داشته باشد. به دنبال ابزارهایی برای پیگیری و زمان‌بندی کارهای‌تان باشید. برخی ابزارها هستند که زمان انجام کارها را به شما یادآوری می‌کنند یا حتی می‌توانند سایت‌های وسوسه‌کننده را مسدود کنند!

۱۰. برای انجام کارها محدودیت‌های زمانی تعیین کنید

برای کارهایی که قرار است به انجام برسانید، محدودیت زمانی تعیین کنید. ممکن است کارتان زودتر به پایان برسد اما اگر هم این‌طور نشد، تعیین یک محدوده‌ی زمانی کمک‌تان می‌کند که وقت‌تان را به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

برای کارهایی که قرار است به انجام برسانید، محدودیت زمانی تعیین کنید.
برای کارهایی که قرار است به انجام برسانید، محدودیت زمانی تعیین کنید.

۱۱. زمان انجام کار غذا نخورید

ممکن است به نظر برسد که خوردن ناهار در حین کار کردن، به صرفه‌جویی در وقت‌تان کمک می‌کند، اما چنین چیزی حقیقت ندارد. به عنوان یک اصل کلی، ۳۰ دقیقه دور شدن از کار سبب می‌شود که بهتر کار کنید. اگر هم گرسنه نیستید، بهتر است بیرون بروید و قدم بزنید، احتمالا پس از گذشت این استراحت کوتاه، با انرژی و تمرکزی بالاتری کارتان را ادامه خواهید داد.

۱۲. شادی و سرگرمی را فراموش نکنید

کل مفهوم استفاده‌ی بهتر از زمان‌تان به دست آوردن وقت بیش‌تر برای انجام کارهایی است که باید تکمیل کنید. بنابراین سرگرمی و کارهای غیرمرتبط با شغل‌تان را نیز در برنامه‌ی هفتگی‌تان قرار بدهید تا مثبت بمانید و انگیزه‌ای برای ادامه دادن کارتان داشته باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *