مسئله فراگیر؛ 7 راهی که از آدمهای منفی حذر کنید

توسط

آذر ۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

برخی از آدم‌ها همواره در حالی منفی‌بافی هستند، صرف نظر از اینکه اوضاع واقعا بد است یا خوب! نگرش منفی آنها برای شما مثل سم است و احتمالا احساس خواهید کرد که هیچ کاری از دست‌تان برنمی‌آید. اما چنین چیزی حقیقت ندارد.

در صورتی که می‌خواهید به طور موثری با آدم‌های منفی مقابله کنید و قهرمان مثبت‌اندیشی شوید، نوشتار حاضر را بخوانید! راه‌کارهای ارائه شده در این مطلب قطعا کمک‌تان خواهند کرد تا گام مثبتی در این مسیر بردارید.

راه‌های مقابله با آدم‌های سمی

۱. زمانی را که با آنها می‌گذرانید، محدود کنید

یادتان باشد، هر چقدر هم که قوی و مثبت باشید، باز هم تحت تاثیر رفتار منفی یک دوستِ منفی‌نگر قرار خواهید گرفت. ثابت شده‌است که قرار داشتن مداوم در معرض امواج منفی آدم‌ها، سلامت فیزیکی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما دلیلی ندارد که به خاطر خلق و خوی شخص دیگری سلامتی‌تان به گونه‌ای منفی تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین هر چقدر هم که برا‌ی‌تان دشوار باشد، بکوشید زمان کمتری را با آدمهای منفی سپری کنید.

هر چقدر هم که برا‌ی‌تان دشوار باشد، بکوشید زمان کمتری را با آدمهای منفی سپری کنید.
هر چقدر هم که برا‌ی‌تان دشوار باشد، بکوشید زمان کمتری را با آدمهای منفی سپری کنید.

۲. شما هم حرف بزنید!

نباید فقط نظرات و حرف‌هایی را که می‌شنوید، جذب کنید به خصوص اگر موضوع صحبت خودتان نیستید. درست است که کمتر حرف زدن، عاقلانه به نظر می‌رسد اما سکوت بیش از حد سبب می‌شود که دیگران تصور کنند با هر چه که می‌گویند، موافق هستید!

 ۳. ابدا تظاهر به تایید رفتار آنها نکنید

ممکن است به راحتی در این دام بیفتید. باید به آدم‌های سمی بگویید که رفتارشان درست نیست. به علاوه، اگر قصد کمک به آنها را دارید، بهتر است این پیام اشتباه را به آنها ندهید که منفی بودن، امری طبیعی است!

۴. اجازه ندهید مشکلات آنها تبدیل به مشکلات شما شوند

هرچند همدردی یک ویژگی مثبت است اما گاه می‌تواند خطرناک هم باشد. زمانی که مدام مشکلات دیگران را بشنوید، در نهایت باری روی دوش خودتان احساس خواهید کرد. به علاوه، بسیاری از آدمها استاد داستان‌سرایی برای جلب همدردی سایرین هستند! دقت کنید که در دام آنها گرفتار نشوید.

۵. موضوع صحبت را عوض کنید

زمانی که متوجه می‌شوید، دوست منفی‌نگرتان صحبت‌های منفی را شروع کرده، موضوع گفتگو را عوض کنید! البته باید این کار را بدون نادیده انگاشتن صحبت‌های او انجام بدهید. نظرات او را تایید کنید اما قبل از اینکه هر دو گرفتار حلقه‌ی منفی‌نگری شوید، مسیر صحبت را با ظرافت به سمت و سویی دیگر تغییر بدهید.

زمانی که متوجه می‌شوید، دوست منفی‌نگرتان صحبت‌های منفی را شروع کرده، موضوع گفتگو را عوض کنید.
زمانی که متوجه می‌شوید، دوست منفی‌نگرتان صحبت‌های منفی را شروع کرده، موضوع گفتگو را عوض کنید.

۶. در مورد راه‌حل‌ها صحبت کنید نه مشکلات

گاهی اوقات تغییر دادن موضوع هنگام ارتباط با آدم‌های منفی، تاثیرگذار نیست. اما دلیل نمی‌شود که نتوانید مثبت باشید. وقتی زیر بمباران شِکوه و شکایت قرار دارید، بیان کردن ایده و نظر خودتان کار دشواری است. در چنین شرایطی بهتر است واکنش‌تان راه‌حل‌-محور باشد. این کار را می‌توانید با پرسیدن چند سوال انجام بدهید، مثلا اینکه: «خوب چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟» یا «فکر می‌کنی فلانی چه تصوری در رابطه با این موضوع دارد؟» بعد بکوشید به مدیریت دیدگاه دوست‌تان و تغییر آن در جهت مثبت کمک کنید.

۷. آنها را کنار بگذارید

غم‌انگیز است اما زمان‌هایی وجود دارند که باید برخی از دوستان‌تان را کنار بگذارید به خصوص اگر تمام تلاش‌تان را برای ایجاد یک ارتباط مثبت به کار بسته‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید! در صورتی که این فرد منفی یکی از اعضای خانواده‌تان است، همچنان باید به رابطه‌تان با او ادامه بدهید اما به خاطر سلامتی و آرامش خودتان، باید اثری که روی شما می‌گذارد را تا حد ممکن، کاهش بدهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *